اين شيوه جديد زندگى در عين حال كه تغيير و پيشرفت را مورد توجه قرار داد، به قانون مدوّن موسوى نيز وفادار بود. عهد كبير (نگاه كنيد به نِحِميا باب9) - كه مىتوان آن را اولين قانون اساسى جهان دانست - صرفاً يك اعلاميه تشريفاتى حاكى از ملزم بودن مردم به رعايت تمامى احكام تورات نبود، بلكه پذيرش بسيارى از دستورعملها و آداب ديگر را نيز اعلام مىداشت. اعضاى مجمع كبير، اينك با وظيفه تهيه الگوهاى ثابت رفتارى در بسيارى از حوزهها روبهرو بودند، كه پيش از اين به تشخيص افراد، واگذار شده بود. بر اين اساس، آنان آيين عبادى منظمى را به وجود آوردند. شِمُونِه عِسرِه(20) (بركتهاى هجدهگانه) دعاى اصلى آيين عبادى يهودى تا زمان حاضر، مانند دعاهاى ديگر و آداب مختلف، در اصل، ساخته مجمع كبير است.
كاتبان به مسائل ايمانى نيز توجه داشتهاند. مىتوان مدعى شد كه در ايام باستان و حتى در دوره معبد اول، هيچ تقرير دقيقى از اين موضوعها وجود نداشت و آنها به عنوان بخشى از سنت عمومى، بدون تأكيدى خاص، از يك دوره به دورهاى ديگر منتقل مىشدند. با وجود اين، انبيا و مكاتب نبوى، يا به گفته كتاب مقدس، پسران انبيا كانونهاى مطالعه و تأمل بودند. اما در دوره مجمع كبير، نبوت خاتمه يافت و نهاد ياد شده با وظيفهاى ديگر، [يعنى] انتقال ميراث معنوى انبيا به نسل جديد، روبه رو شد. بخشهايى از اين ميراث معنوى در آيين عبادى و دعاهايى كه كاتبان نوشتهاند، جاى گرفت و جنبههايى از آن نيز در تفسيرهاى شريعت مكتوب منعكس شد. بخشهاى ديگر اين ميراث كه سرشتى عرفانى داشت، درقالب درسهاى جداگانه و تا حدى به طور سرى و مخفيانه، تدريس مىشد وبعداً درموضوع مَعَسِه بِرِشيت(21) (قانونخلقت) ومَعَسِهمِركاوا(22) (تدبير الهى) كه بخش آخر از آيين قَبالا را تشكيل مىدادند، وارد شد.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)