ربى يُوحانان تا سنين پيرى زنده ماند و از چنان شخصيت و جايگاهى برخوردار گرديد كه چند نسل پس از وى گفتند كه او به تنهايى نظام آموزشى فلسطين را ايجاد كرده و مدون ساخته است. البته چنين چيزى غيرممكن مىنمايد، اما به هر حال، حقيقت اين است كه او و شاگردانش بخش بزرگى از اين برنامه بر عهده داشتند.
حوزه درسى فلسطين درنسل بعد نيز به شكوفايى خويش ادامه داد. از آنجاكه شاگردان ربى يُوحانان همگى دانشمندانبزرگىبودند كه بهشركت درفعاليتهاى خلاّق ومستقل علاقه داشتند، پسازفوت استاد هيچبحران غيرقابل پيشبينىاى به وجود نيامد. با وجود اينكه آموزشگاه طِبَريا ديگر الگو و سرمشق دانشمندان نبود، آنان به كار آموزش ادامه دادند و طلاب بابل همچنان بهآنجا مىآمدند. مشهورترين حكيم بابلى ربى ييِرْمِيا (ارميا)(25) بود كه روش منحصربهفرد او درطرح پرسش با هدف تبيين مسائل پراكنده وجزئى هَلاخا، گاهى باعث خشم استادان فلسطينى مىشد كه با اين روش خو نگرفته بودند. ربى ارميا كه خود را فلسطينى مىخواند، يكبار بهدانشمندان بابلى ريشخندزده، آنهارا «بابلىهاى احمق» كه در كشورهاى گمنام وناشناخته ساكنند وگنگ ومبهم سخن مىگويند، خواند. در مقابل، بابلىها به اين خردهگيرى روى خوش نشان دادند و تأييد كردند كه «يكى از آنها (فلسطينيان) با دو نفر از ما (بابلىها) برابرى مىكند».
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)