سعی میکنم در این تاپیک مجموعه مقالات معرفی و آموزش سرویس جدید گوگل پلاس رو جمع آوری کنم .
گوگل پلاس راه اندازی شد: برگ برنده ی گوگل
چند وقتی بود که شواهدی نشان میداد که گوگل به صورت مخفیانه در حال کار روی یک شبکه اجتماعی بزرگ است. چند ماه پیش خبری در این مورد منتشر شد که در حد شایعه بود و زود تکذیب شد اما معلوم بود که گوگل پنهانی در حال انجام کارهایی است.
سرانجام گوگل ساعاتی قبل در وبلاگ رسمی خود، پروژه گوگل پلاس یا Google+ را معرفی کرد. آیا با گوگل پلاس، گوگل به یک شبکه اجتماعی عظیم تبدیل خواهد شد؟ آیا موقعیت فیسبوک به خطر خواهد افتاد؟
گوگل پلاس، از دیروز -سهشنبه- به صورت «بسیار» محدود در دسترس شمار اندکی از کاربران قرار گرفته است. این پروژه حاصل یک سال تلاش تیم گوگل به رهبری معاون ارشد شرکت گوگل در امور شبکههای اجتماعی به نام«ویک گاندروتا» است.
وقتی که گوگل پلاس عمومی شود و در دسترس همه قرار بگیرد، به لطف طراحی مجدد نوار راهبری گوگل، در همه جا به آن دسترسی خواهید داشت. به زودی نوار آشنای خاکستری که در بالای همه صفحات گوگل دیده میشود، مشکیرنگ خواهد شد و در این نوار گزینههایی برای دسترسی به پروفایل خود در گوگل پلاس، اشتراک مطالب و دیدن اطلاعیهها خواهید داشت. سامانه آگاهسازی یا notification گوگل، چیزی شبیه سامانه آگاهسازی فیسبوک است.
به طوری که در این عکس میبینید، در سمت چپ نوار، اسم خودتان در کنار یک به علاوه نشان داده خواهد با کلیک بر روی آن میتوانید از امکانات گوگل پلاس استفاده کنید:
شما مشابه بخش فیدهای خبری فیسبوک، در گوگل پلاس هم میتوانید عکسها، ویدئوها، مطالب و حتی موقعیت خود را به اشتراک بگذارید:
حلقهها Circles+
یکی از مشکلاتی که همه ما در شبکههای اجتماعی مثل توییتر، فرندفید یا فیسبوک داریم این است که نمیتوانیم به سادگی گروههای متمایزی از دوستانمان تشکیل بدهیم تا بتوانیم هر زمان که خواستیم یک مطلب یا عکس را با یک گروه خاص به اشتراک بگذارید.
فرض کنید که من در حال وبگردی یک خبر جالب پزشکی میبینم، این مطلب به احتمال زیاد برای دوستان وبلاگنویس من که خوره آیتی هستند، جالب نخواهد بود. به یاری گوگل پلاس میشود به سادگی دوستان را در حلقههایی مرتب کرد، مثلا اعضای خانواده، وبلاگنویسان آیتی، پزشکان و …این طوری میشود از اشتراک بعضی فیدها مثلا با همکاران شرکت یا رؤسا خودداری کرد و راحت بود!
مرتب کردن دوستان در حلقهها به سادگی با کشیدن و رها کردن (درگ اند دراپ کردن) آواتارهای آنها در حلقهها ممکن میشود. گوگل برای این کار از سیستم HTML5 استفاده کرده است.
چت ویدئویی در پاتوقها Hangout
گوگل ترتیبی داده است که شما بتوانید به راحتی با یک نفر یا با کل اعضای یک حلقه، چت ویدئویی کنید. البته حداکثر تعداد نفراتی که میتوانند وارد یک چت ویدئویی شوند، ۱۰ نفر است.
گوگلیها با hangout قصد دارند، چت ویدئویی گروهی را که فعلا چیز معمول و متداولی در ارتباطات روزانه ما نیست، بیشتر جا بیندازند.
آپلود بیدرنگ عکسها و ویدئوها
با استفاده از این ویژگی دیگر عکسها و ویدئوهای شما در موبایلها و هاردها محدود نخواهند بود. شما میتوانید به سادگی آنها را آپلود کنید و حتی جلوههای زیبایی با استفاده از ویرایشگر عکس گوگل به آنها بدهید و سپس آنها را به اشتراک بگذارید.
جرقههای گوگلی یا Spark
اما گوگل پلاس، نمیخواهد که فقط شبکهای برای اشتراک مطالب باشد، این شبکه میخواهد ابزاری برای کشف مطالب و محتواهای مورد علاقه شما هم باشد.
گوگل از روی عادات وبگردی و جستجوهای شما، شاید بیشتر از نزدیکترین دوستتان علایق شما را میشناسد. شما به به کمک جرقه گوگل پلاس، میتوانید، یک موضوع خاص را انتخاب کنید تا تازهترین و مرتبطترین مطالب، از آن به بعد به شما نشان بدهند. مثلا شما بسته به علایق خود میتوانید اسم یک هنرپیشه خاصع تیم ورزشی مورد علاقه، یک موضوع پزشکی یا رویداد اجتماعی را در این قسمت وارد کنید و بعد بدون زحمت هر روز خبرهای جالبی را در مورد آن موضوع ببینید.
گردهمایی گوگلی یا Huddle:
گوگل با Huddle که نوعی چت گروهی است، ترتیبی میدهد که شما بتوانید یک پیام را از طریق موبایل به چند نفر واعضای یک حلقه بفرستید.
گوگل پلاس و موبایل:
گوگل در نظر دارد اپلیکیشنهای مخصوصی برای گوشیهای هوشمند برای کار با گوگل پلاس در اختیار کاربران قرار بدهد. آنها در نظر دارد از اپلیکیشنهای مخصوص اندروید شروع کنند. به کمک این اپ میتوانید به جرقهها و حلقهها و مطالب بهروز شده دوستانتان دسترسی داشته باشید و عکسهای و ویدئوهای موبایل خود را آپلود کنید.
البته سیستم اشتراک عکس و ویدئو گوگل پلاس از طریق موبایل تا حدی با بقیه سیستمها متفاوت است: فایلهای چند رسانهای شما مستقیما وارد حلقهها نخواهند شد، بلکه آنها به طور موقت -برای هشت ساعت- وارد گوگل پلاس خواهند شد و در صورت تأیید شما با دوستان واعضای حلقههای شما به اشتراک گذاشته خواهند شد.
سخن آخر:
آیا گوگل موفق خواهد شد که شبکه اجتماعی بزرگ و محبوبی ایجاد کند که فیسبوک و توییتر را به چالش بکشد؟ گوگل قسمت عمده بازار جستجوی اینترنتی را در اختیار دارد، با اندروید، iOS را در فشار قرار داده است، یوتیوب را در اختیار دارد که محبوبترین شبکه اشتراک ویدئو است، اما واقعا باعث تعجب بود اگر به دنیای شبکههای اجتماعی حمله نکند که این کار را دیروز انجام داد.
برای پیشبینی میزان موفقیت گوگل پلاس باید عواملی را که باعث موفقیت شبکههای اجتماعی محبوب فعلی مثل فیسبوک، توییتر، فرندفید شدهاند، در ذهن مرور کنیم:
۱- جلب کاربر: در فیسبوک میتوانید دوستان دوران دبستانتان را هم پیدا کنید، در توییتر هم سر و کله همه جور آدمی پیدا میشود، از دوستان آنلاین گرفته تا شخصیتهای مشهور، آدم میتواند آنها را به سادگی دنبال کند.
گوگل هم میتواند مطمئن باشد که همه کاربرانش، آنقدر کنجکاو خواهند که بیشک شبکهاش را تست خواهند کرد. آن طور که از اسکرینشاتها برمیآید، در طراحی گوگل پلاس، نکات ظریفی رعایت شده است، تصور میکنم که سرعت بارگزاری گوگل پلاس از فیسبوک بهتر باشد و از لحاظ ظاهر و سیاماس، محیط بهتری را شاهد باشیم.
بنابراین من تصور نمیکنم که در جالب اولیه کاربر، گوگل پلاس مشکل چندانی داشته باشد.
۲- تشویق کاربر به فعالیت در شبکه اجتماعی از طریق فراهم آوردن رفاه و امکانات ویژه: با گوگل پلاس میشود یه سادگی نوشتهها و عکسها و ویدئوها را به اشتراک گذاشت، آن هم به صورت متمرکزتر و به صورت اشتراک با یک حلقه ویژه. کاربران دیگر هم میتوانند با گوگل پلاس کردن (معادل لایک زدن) و کامنت گذاشتن با هر مطلب به اشتراکگذاشته تعامل کنند.
باز هم آن طور که پیداست، گوگل از این لحاظ چیزی نسبت به توییتر و فیسبوک کم نخواهد داشت.
۳- ایجاد فرهنگ گوگل پلاسی و استمرار حضور و فعالیت کاربران: اما چیزی که به نظر من دشوار است، ایجاد یک فرهنگ و محیط پرشور است. توییتر را به یاد بیاورید، همه میخواستیم عضوش بشویم و کشف کنیم چه افراد دیگری عضوش هستند. توسعهدهندگان هم مفتون توییتر شدند و با استفاده از API آن هزاران برنامه و اپلیکیشن و وب اپ برای آن راه انداختند. همه رسانهها و روزنامهها هم به زودی توییتر را جزءای لازم برای خود دیدند.
آیا گوگل خواهد توانست جو پرشوری ایجاد کند که در ان همه پَلاس شدن در گوگل پلاس را جزئی از کار روزانه آنلاین خود به شمار آورند؟
من هر وقت میخواهم در مورد حوادث روزانه بنویسم یا مثلا فوتبالی میبینم، امکان ندارد که فیدی در فرندفید ندهم. وقتی که در فرندفید لایک میخورم و کامنتهای دوستانم را میبینم که در مورد مطلبم اظهار نظر کردهاند، لذت فراوانی میبرم.
گوگل پلاس هم برای اینکه موفق باشد، باید چنین محیط پرشور کاربرپسندی ایجاد کند. گوگل پلاس ابزارهایش را دارد، اما برای قضاوت در مورد «روح» سیستم، هنوز خیلی زود است و ما باید به انتظار بنشینیم.
منبع: 1پزشک
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)