لامبورگینی رونتون در سنت آگاتا بولوگنز، سرزمین مادری تمام ابر خودروهایی که علامت گاو نر را بر پیشانی دارند به عرصه ی وجود پا نهاد. این خودرو در مرکز طراحی لامبورگینی و با همکاری نزدیک مرکز توسعه و تحقیقات این کمپانی طراحی شده، از این رو رونتون یکی از مدل های لامبورگینی با تن پوشی جدید نیست و با وجود پویایی و دینامیک تقویت شده که حتی از دیگر برادرانش خشن تر نشان می دهد این مزیت را هم به ارمغان آورده که برای استفاده های روزانه هم مناسب است.
نام رونتون (Reventón) مطابق سنت لامبورگینی انتخاب شده، یک گاو جنگی. این گاو که متعلق به خانواده ی Don Rodriguez بوده از مشهورترین گاوهای اسپانیاست و بخاطر کشتن گاو جنگی معروفی به نام فلیکس کوزمان در ۱۹۴۳ به شهرت رسید. روح سریع ترین هواپیماها در آن دمیده شده !
23010311600584982621

هوانوردی نوین توانسته دینامیک و استقامت بالای هواپیماها را در سرعت های خارق العاده ی امروزی تضمین کند و این فلسفه ایست که طراحان نوین لامبورگینی بر اساس آن چنین الماس خوش تراشی را بوجود آورده اند. این روش باعث ایجاد فرمی چشمگیر و در عین چابکی تمام و کمال شده، خطوط مقطع و سطوح مایل بازی با نور جذابی تقدیم بیننده می کنند و قدرت حرکت اعجاب آور آن جسارتی خاص به راننده القا می کند.
در بخش جلو خطوط اصلی دو سوی سپر و درپوش موتور به زاویه ای تیز به سمت جلو منتهی می شوند که می توان این زاویه در پیشانی خودرو را اولین از نوع خود درصنعت خودروسازی لقب داد، البته ورودی های هوای بزرگ در پایین و دو سمت این زاویه به چشم نوازی بیشتر آن بسیار کمک می کند. این دریچه های عظیم هوارسان فقط به تامین هوای مورد نیاز توربین پیشرانه ی پرقدرت ۶۶۱ اسبی رونتون ( آنطور که در هواپیماها مرسوم است) نمی پردازند، زیرا نیاز فراوان دیسک های گداخته ی ترمز ۶ کالیبره به خنک کننده را نباید نادیده گرفت.
درهای رونتون همچو اصناف خویش به سمت بالا باز می شوند( این حالت از زمان مدل افسانه ای Countach در کمپانی جاودانه شد). شکل نامتقارن ورودی های هوای دو سمت خودرو به علت همان کارکردی است که در ابتدا بدان اشاره شد؛ در سمت راننده بزرگتر بودنش برای کمک به جریان روغن به رادیاتور است. درسمت دیگر تخت است که دلیلش حصول اطمینان از جریان مناسب هوای سطح است. این سطح که از بعد آیرودینامیک ارتقای قابل توجهی یافته در بخش انتهایی به یک دیفیوزر بسیار موثر ختم شده که چسبندگی و پایداری خودرو را حتی در سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت تضمین می کند.

59437094435918228880
چراغ های جلو با بهره گیری از تکنولوژی Bi-Xenon نور درخشان و فراوانی را به این خودرو عرضه می دارد. در عقب هم دیودهای درخشان سرخ رنگ به خوبی وظیفه ی اعلام خطر به خودروهای پشت سر را انجام می دهند.
چنین طراحی ظاهری خارق العاده که در رونتون بکار رفته قطعاً رنگی منحصر به فرد را طلب می کند. طراحان سنت آگاتا بولوگنز برای ۲۰ دستگاه رونتون پوششی کاملاً جدید و نیمه مات، بدون انعکاس معمول و به رنگ سبز/خاکستری برای بدنه آن ساخته اند. به کمک گرده فلز حلال، این رنگ در روشنایی روز عمق عجیبی به خطوط غیر عادی آن داده است. برای رینگ ها هم رنگ مات براقی برگزیده شده که بطور اختصاصی برای رونتون ساخته شده است. شکل خاص پره های رینگ ها علاوه بر زیبایی چشم نوازشان به تامین هوای خنک مورد نیاز مجموعه ی ترمز کمک شایانی می کند.


04695071189386916864
کابین مدرن همچون هواپیماهای نسل جدید. همان توان و نیروی فکری که در طراحی مجموعه ی سطوح بیرونی به کار گرفته شده در طراحی داخلی هم اما این بار به گونه ای دیگر خودنمایی می کند. ساخت و بکارگیری مواد از جمله آلکانترا، کربن، آلومینیوم و چرم همگی در بهترین کیفیت ممکن هستند وبه نظر می رسد که شکل گیری داخلی خودرو ملهم از نسل جدید کاکپیت ها باشد. همانند هواپیماهای مدرن ابزارها بوسیله ی ۳ نمایشگر کریستال مایع با جدیدترین روش های نمایش بکار گرفته می شوند.
نشان دهنده ی ضریب جی(G-Force) از گونه ای جدیدی بهره می برد که با دقت کامل شتاب جانبی و طولی را در سر پیچ ها، هنگام شتاب گیری و حین ترمزگیری بخوبی با یک نمایش ۳ بعدی درجه بندی شده در اختیار سوار خویش قرار می دهد، درست مثل نسل نوینی که در هواپیماها و همچنین خودروهای فرمولا وان برای بررسی پویایی و دینامیک بکار می رود. این نشانگر دقیقاً در مرکز صفحه کیلومتر قرار گرفته و نشانگرهای دیگر از جمله دور موتور و کیلومتر شمار آنالوگ در حاشیه ی آن قرار دارند.
دیگر نوآوری تغییر سریع مجموعه ی نمایشگرها در صفحه کیلومتر است که به شما امکان انتخاب سریع بین دو حالت، یکی مدرن و امروزی و دیگری کلاسیک و بسیار چشم نواز و با رنگهای متفاوت است را می دهد. این تغییر تنها با فشار دکمه ای از سوی راننده صورت می گیرد. دو دستگیره ی کوچک و جمع و جور پشت هم همچو خودروهای فرمولا وان برای سبک و سنگین کردن دنده در پشت فرمان آرمیده اند!
رونتون و پیشرانه ای مدرن که آزمایش خود را پس داده پیشرانه ی ۱۲ سیلندر ۶٫۵ لیتری مورد استفاده در Murciélago LP640 که بخوبی رضایت همگان را بر آورده در رونتون هم مورد استفاده قرار گرفته است. این پیشرانه توان تولید حداکثر ۶۶۱ اسب بخار معادل ۴۷۸ کیلووات در دور ۸۰۰۰ در دقیقه و گشتاور عظیم ۶۶۰ نیوتن متر را داراست. توان این پیشرانه با حداقل فشار بر پدال گاز ارتباط نوینی بین چرخ و آسفالت را برای راننده تشریح می کند. البته تعویض الکترونیکی دنده ها و سیستم چهارچرخ متحرک ویسکاس ترکشن هم در این رابطه نقش حیاتی ایفا می کنند. شتاب ۱۰۰-۰ رونتون مثل مورسیه لگو تنها ۳٫۴ ثانیه است و این سرعت گیری تا ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت ادامه می یابد.
« در طراحی رونتون شباهت زیادی با هواپیما جنگی دیده می شود به ظوریکه برخی می گویند لامبورگینی برای طراحی آن از جنگنده رپتور الهام گرفته است. »
نام : Lamborghini Reventon Roadster
کلاس : **** اسپرت
آرایش پلت فرم : موتور عقب – دو دیفرانسیل ( AWD )
موتور : ۱۲ سیلندر ( V12 )
حجم موتور : ۶۴۹۶ سی سی
قدرت : ۶۶۱ اسب بخار
گشتاور : Nm 660 در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
وزن : ۱۶۹۰ کیلو گرم
ابعاد : ( طول * عرض * ارتفاع ) ۴۷۰۰ * ۲۰۵۸ * ۱۱۳۵ میلی متر
گیربکس : ۶ دنده نیمه اتوماتیک
حداکثر سرعت : ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب ۰- ۱۰۰ : ۳٫۴ ثانیه
شتاب ۰- ۲۰۰ : ۱۲٫۷ ثانیه
مصرف سوخت در شهر : ۳۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت در بزرگراه : ۱۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سایز رینگها : جلو ۱۸ اینچ، عقب ۱۸ اینچ

سایز تایرهای جلو: ۲۴۵ با دیواره ۳۵
سایز تایرهای عقب : ۳۳۵ با دیواره ۳۰
برنامه تولید : ۲۰۱۰ (مجموعا ۲۰ دستگاه )
قیمت جهانی : ۱,۱۰۰,۰۰۰ یورو