شهر ماهنشان در استان زنجان قدمتي چند هزار ساله دارد
پري‌وش با رخساري از ‌ماه


06114087964163439107
جام جم آنلاين: دوباره سفر، از همين ابتدا تكليف خود را روشن كنيد، دوست داريد در پهنه طبيعت آرام گيريد يا در ميان آثار باستاني تامل كنيد. شايد هم مشتاق چيزهاي شگفت‌انگيز هستيد؛ چيزي ساخته دست طبيعت و نمايانگر جلوه‌اي از خالق. اگر بشود همه را يكجا جمع كرد بدون شك وسوسه‌انگيز خواهد شد.

اين همه در دياري است به نام «ماهنشان». اين‌كه چرا به اين نام است روايات مختلفي وجود دارد. برخي مي‌گويند در روزگاران پيشين «ماد نشان» بوده است، به معني سرزمين و جايگاه قوم ماد. اما داستان ديگر حاكي از آن است كه اينجا سرزمين مي‌ و انگور بوده! چيزي شبيه «مي‌نوشان». به هر جاي ايران پاك كه سرك بكشي از تاريخ و تمدنش مبهوت خواهيد شد.

ماهنشان شهري است از استان زنجان. گرچه نام و نشان ماهنشان آنچنان كه بايد ورد زبان نيست، اما شواهد گوياي تاريخ چند هزار ساله اين سرزمينند. يافته‌هايى كه از غار تاريخى گليجك در37 كيلومترى جنوب باخترى شهر زنجان و در محدوده شهرستان ماهنشان به دست آمده، به دوران پيش از تاريخ باز مي‌گردد. هر حكم و حكومتي كه بر سر كار بوده ردي و نشاني از خود به يادگار گذاشته است و اينها همه مكمل طبيعت زيبا و فرهنگ غني مردمانش شده است. اگر به خانه من آمدي‌اي مهربان نرم و آهسته بيا...


جن‌هاي آتش افروز
تصورش را بكنيد يك جن آن پايين نشسته و آتش افروخته و دود آن سر به فلك مي‌كشد! تخيلي بود! نه؟ نزديك ماهنشان و نرسيده به روستاي ايلي بلاغ، شاهكاري از طبيعت وجود دارد كه اهالي محل نامش را دود‌كش جن گذاشته‌اند. ستون‌هايي رسي با لايه‌هاي سخت و ماسه سنگي. اين پديده ناشي از فرسايش ناهمگن است.

چيزي كه بر زيبايي اين حجم‌ها افزوده است وجود يك قطعه سنگ بزرگ است. دقيقا به همين دليل مردم آن را دود‌كش جن مي‌نامند. البته نام ديگري هم دارد عجيب‌تر از اسم قبلي، تخت ديو! ديوي آرام آرميده بر اين تخت سنگ سخت و سرد. در ماهنشان اين ستون‌ها كم نيستند با اندازه و اشكال مختلف، زيبا و مسحور كننده. پيشينيان در روزهاي خيلي دوردستي از مهر بر قلعه كشيده‌اند و هنر خود را در اين حجم‌ها ثبت و ماندگار كرده‌اند.