با توجه به گفتار فوق،نخستین نیروی معنوی در اوستا،اهو است که به معنی جوهر هستی آمده و اهورامزدا هم ار این کلمه ترکیب یافته است.دومین نیروی معنوی ،دینا است که در پهلوی دین می گویند و امروز به معنی کیش استعمال می شود ودر اصل به معنی وجدان است.هر کس از وجدان یا دینا پیروی کند اندیشه و گفتار و کردارش نیکو می شود ودر نتیجه هم به خود وهم به دیگران خیر می رساند،شخص دیندار مردم را نمی فریبد،بد خواه مردم نیست و سرانجام خیرخواه خلق خدا خواهد بود.دینا جامع ترین لفظی است که برای دین انتخاب شده،زیرا این کلمه حاوی مفاهیم مربوط به الهیات و اخلاقیات است وهم پرستش وعبادت معنی می دهد.دراین باره موریس مترلینگ می گوید که وجدان در هر فردی وجود دارد یک نیروی ملکوتی است که هرگز از بین نمی رود،از جسم اطاعت نمی کند و لذا نمی تواند هر موقع به کمک آن بشتابد ودر سخت ترین پرتگاه گناه پاکی و تقدس خود را حفظ کند. و دیگری نیروی جسمانی است که با نابودی جسم آنهم از بین می رود.این نیرواز هوی هوس پیروی می کند وانسان را به نابودی می کشاند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)