در این آموزش قصد داریم به بررسی ابزار های انتخاب در نرم افزار فتوشاپ و تنظیمات اضافه ی انتخاب بپردازیم


1. Rectangular Marquee Tool

این ابزار که به عنوان ابزار انتخاب مستطیلی هم شناخته میشه ، به شما اجازه میده تا با استفاده از تنظیمات خاص خودش ، محیط هایی به شکل مستطیل و مربع رو انتخاب کنید

qcmoq45zn6fj839j8pyd

برای انتخاب محیطی به صورت یک مربع منتظم شما باید با نگه داشتن کلید Shift ، محیط مورد نظرتون رو انتخاب کنید و برای انتخاب محیطی با تنظیمات قطر ، شما باید کلید Alt رو نگه داشته و انتخاب کنید

در Toolbar این ابزار شما با چند قسمت برای اعمال تنظیمات مختلف مواجه میشید ، که بعضی از اونها رو به صورت اجمالی در انتهای آموزش توضیح خواهم داد

itwni7run9cxl282uaxg

Feather مقدار نرمی اطراف محیط انتخابی رو مشخص میکنه ، در واقع شما میتونید اطراف محیط انتخابیتون رو به صورت هاله در بیارید

نکته : گاهی اوقات از این قسمت برای ایجاد مستطیلهایی با گوشه های گرد استفاده میشه

k3ya20egex3h9zw7z8jb

گزینه ی Anti-alias که برای این ابزار غیر فعال هست و بعدا به تفصیل در موردش صحبت می کنم

بخش Style که شامل سه حالت میشه به نام های Normal و Fixed Ratio و Fixed Size

گزینه ی Normal که برای انتخاب به صورت آزاد کاربرد داره

گزینه ی Fixed Ratio که برای انتخاب مستطیل با اضلاع متناسب کاربرد داره ، به این صورت که شما میتونید با دادن نسبت Width و Height محیط رو با نسبت های مختلف انتخاب کنید ، مثل 1 به 2 و غیره

گزینه ی Fixed Size هم برای انتخاب محیط ها با اندازه ی مشخص به کار میره ، شما با دادن مقدار های مد نظرتون به Width و Height ، به اندازه ی اونها ، محیط رو انتخاب کنید

نکته : این گزینه کاربرد بسیار زیادی در ساخت Pattern داره

و بخش Refine Edge که در آخر به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت

2. Elliptical Marquee Tool

که به ابزار انتخاب دایره ای هم معروف هست و به شما امکان انتخاب محیط ها به صورت دایره و بیضی رو میده

16amievl4aomu4jxksp6

تمام ویژگی ها نظیر انتخاب منتظم و غیره که در بالا به اونها اشاره شد ، در این ابزار هم صدق می کنه

در Toolbar این ابزار هم مانند ابزار انتخاب مربعی همون گزینه ها با همون کاربرد وجود داره که نیازی به توضیح دوباره نمیبینم

فقط گزینه ی Anti-alias باید توضیح داده بشه ، که وظیفه ی اون هم انتخاب محیط ها به صورت تمیز با لبه های صاف هست ، در صورت غیر فعال کردن این گزینه ، لبه ها به صورت پله پله انتخاب میشن

54eu9dfw1zjkwool4nem

3. Single Row Marquee Tool

این ابزار برای ایجاد خطوط یا Border به صورت افقی کارایی داره ، مثل ایجاد حاشیه و غیره که ابزار بعدی مکمل این ابزار به حساب میاد

ls7rlrwt8wggnicve5d

برای مشاهده ی نتیجه ی کار این ابزار ، محیط رو انتخاب کنید و بعد Ctrl + Shift + I رو زده و به محیط انتخاب شده رنگ بدید ، میبینید که اون ناحیه رنگ نمیشه

4. Single Column Marquee Tool

این ابزار هم برای ایجاد خطوط به صورت عمودی کارایی داره و طرز کارش هم شبیه Single Row هست

e2w8ovpnuc3wtlra4wap

5. Lasso Tool

ابزار Lasso با کلید میانبر L امکان انتخاب محیط های مختلف رو به صورت آزاد برای شما فراهم میکنه ، به این صورت که با کشیدن خط و رسوندن اون خط به انتها ، محیطی که درون خط شما باشن به حالت انتخاب در میان

dbqs9zcpn3wdkxnyeq3o

تنظیمات این بخش هم دقیقا مثل بخش های قبل بوده و نیاز به توضیح اضافه نداره

6. Polygonal Lasso Tool

این ابزار ، برای ایجاد محیط های انتخاب به صورت چند ضلعی ، به کار میره

jhevcrrgb2pk53zke3qd

کافیه با کلیک ، راس هر ضلع رو ایجاد و به سراغ راس بعدی برید ، در نهایت انتها رو به ابتدا وصل کنید تا محیط داخل ، به حالت انتخاب در بیاد

7. Magnetic Lasso Tool

یا ابزار انتخاب مغناطیسی ، لبه های شیء درون تصویر رو شناسایی کرده و دور تا دور اون رو میگرده و در نهایت شکل رو به حالت انتخاب در میاره ( جالبه ، نه ؟ )

cy4mon0agl96lww351xt

کار باهاش خیلی سادس ، شما ابتدا رو انتخاب کنید و موس رو دور شیء حرکت بدید ، خود ابزار اتوماتیک ، گره ها رو ایجاد میکنه ... در آخر انتها رو به ابتدا برسونید

در Toolbar شما با سه گزینه ی جدید مواجه میشید :

6qf0o3ecn1bno5mfk3n0

Width برای فاصله ی گره ها از هم به صورت مستقیم ، که هر چقدر این مقدار بیشتر میشه ، کار برای انتخاب شکل های مدور راحت تر میشه

Contrast که به منظور شناسایی روشنی و تیرگی رنگ کاربرد داره ، این گزینه برای زمانی کارایی داره که تصویری داریم که شیء مد نظر ما با بک گراند اختلاف رنگ زیادی داره ، با بالا بردن درصد ، کار برای انتخاب ساده تر و بهتر میشه

Frequency که میشه بهش مقدار بین 0 تا 100 داد و مقدار گره ها رو تنظیم میکنه ، هر چقدر این مقدار بیشتر باشه تعداد گره ها بیشتر و فاصله ی بین اونها کمتر میشه ، در نتیجه انتخاب شما دقیق تر خواهد بود

8. Quick Selection Tool

ابزار انتخاب سریع ، برای انتخاب محیطهایی با رنج رنگی خاص کارایی داره و با کلیک کردن و کشیدن موس ، میتونید محیط مد نظرتون رو به حالت انتخاب در بیارید

fcoi8919mttjzjmrfpg

در Toolbar این ابزار با گزینه های جدیدی مواجه میشیم که در مورد هر کدوم توضیحی کوتاه عرض می کنم

zfthp0espahwe46n7j9

در ابتدا ما سه گزینه به شکل های عادی ، مثبت و منفی میبینیم :

عادی : این گزینه برای انتخاب به صورت آزاد کارایی داره

مثبت : برای اضافه کردن محیط انتخاب به محیط انتخاب قبلی

منفی : برای کم کردن محیط انتخاب به محیط انتخاب قبلی

گزینه ی بعدی Brush هست که با کلیک بر روی اون ، منویی باز میشه که خودش شامل چند تنظیم هست

t0kspct4paaplino9z

Diameter که مقدار بزرگی یا کوچکی قلم رو مشخص میکنه

Hardness که مقدار سختی یا نرمی قلم رو مشخص میکنه

Spacing که فاصله ی دور قلم رو مشخص میکنه

Angel برای زاویه ی قلم ( که در حالت دایره ای کاربردی نداره )

Roundness هم مقدار دایره ای بودن قلم رو مشخص میکنه ، با تغییر این گزینه قلم از حالت دایره خارج و تبدیل به بیضی میشه

Size هم که مربوط به مود های سایز مختلف قلم هست

با فعال کردن گزینه ی Sample All Layers شما حالت انتخاب رو بر روی همه ی لایه های اعمال میکنید و ابزار ، تموم لایه هارو در نظر میگیره

گزینه ی Auto-Enhance هم در صورتی که فعال باشه ، بعد از رسیدن قلم به نقاط هم رنگ ، همه ی اونها رو ناگهان به حالت انتخاب در میاره

9. Magic Wan

که به ابزار جادویی انتخاب هم معروف هست ، وظیفه ی اون شناسایی پیکسل ها با رنج رنگی یکسان و انتخاب اونها هست ، با کلیک بر روی پیکسل مورد نظر ، ابزار سایر پیکسل های هم رنگ رو شناسایی و به حالت انتخاب در میاره

cru96nozdo4h5pxsnmtf

و در نوار ابزار Magic Wan شما با گزینه های جدیدی مواجه میشید :

18o94cuojiiwixbvd6l9

Tolerance بخشیه که با کمک اون میشه مقدار حساسیت ابزار نسبت به رنگ ها رو تنظیم کرد ، هر چقدر این مقدار بیشتر بشه ، رنگهایی با تفاوت بیشتر شناسایی و انتخاب میشن

Contiguous وقتی فعال باشه ، تنها رنگای مجاور انتخاب میشن ، ولی وقتی اون رو غیر فعال کنید ، رنگهایی از همه جای پروژه انتخاب میشن

خوب در اینجا بررسی ابزار های انتخاب به پایان میرسه و گزینه های مشترک باقی مونده در همه ی ابزار ها رو مورد بررسی قرار میدیم

یکی از مهم ترین بخشهای ابزار های انتخاب چهار گزینه ی زیر هستن که با کمک اونها میشه محیط انتخابی ایجاد کرد ، اونها رو کم و زیاد کرد ، یا از دو محیط انتخابی اشتراک گرفت

c77m3hi0ch7jddsprfot

از چپ به راست به ترتیب :

1- این گزینه باعث میشه تا هر جا که از ابزار انتخاب استفاده کنید ، اون محیط انتخاب بشه ( در واقع ابزار انتخاب به صورت ساده )

2- با استفاده از این گزینه میتونید یه قسمت دیگه رو به انتخاب خودتون اضافه کنید ، مثلا شما یه دایره رو انتخاب کردید و می خواید بهش چند دایره دیگه اضافه کنید برای این کار ، مود انتخاب رو روی این گزینه بذارید و بعد دایره های ثانویه رو بکشید در ضمن راه دیگه ی استفاده از این تنظیم ، اینه که موقعی که مییخواید یه قسمت دیگه رو به انتخابتون اضافه کنید ، کلید Shift رو نگه دارید و انتخاب کنید ( متوجه میشید که کنار نشانه گر موس ، یه علامت + به وجود میاد ) نتیجه مثل تصویر زیر :

w77nuk2aacvwtlesuef7

3- این بخش ، برای کم کردن ناحیه های انتخاب کاربرد داره ، با گرفتن کلید Alt هم میتونید موقع انتخاب این تنظیم رو فعال کنید ( متوجه میشید که کنار نشانه گر موس ، یه علامت - به وجود میاد ) ، نتیجه مثل تصویر زیر :

ruqzipa7qaekxep7fogo

4- این بخش باعث اشتراک گیری بین دو ناحیه ی انتخاب میشه ، به این منوال که شما یه ناحیه ی انتخاب شده دارید ، حالا با نگه داشتن کلید های Alt + Shift یا انتخاب همون تنظیم ، محیط دوم رو انتخاب می کنید ( متوجه میشید که کنار نشانه گر موس ، یه علامت × به وجود میاد ) ، مثل :

vhojb67nk1pmua74erjv

بعد در نهایت انتخاب به شکل زیر در میاد :

6p04a5brj8ctabxkrgd

قسمت بعدی که باید مورد بررسی قرار بگیرد ، Refine Edge هست که کارایی زیادی داره ، با کلیک بر روی این گزینه ، صفحه ای باز میشه که شامل چند هندل برای اعمال تنظیمات مختلف هست

t43yar9agy8htlsmgitt

Radius برای نرم کردن لبه ها به سمت داخل کارایی داره و هاله ای داخلی ایجاد میکنه

Contrast هم به منظور ایجاد مرز رنگی بین محیط انتخابی و بک گراند هست و با زیاد کردن مقدار اون ، میشه مرز ایجاد شده رو به وضوح دید

Smooth به منظور نرم کردن لبه ها و گوشه های تیز به کار میره مثل گرد کردن لبه های مربع

گزینه ی Feather رو هم که قبلا باهاش آشنا شدید و به منظور ایجاد هاله دور محیط انتخاب به کار میره

Contract/Expend برای تحت الشعاع قرار دادن داخل محیط انتخاب و اطراف اون به کار میره ، با زیاد کردن اون تغییر های اعمال شده به دور محیط هم اعمال شده و هر چقدر اون رو کم کنید ، از این اثر کاسته میشه

و در نهایت زیر این هندل ها چند مود برای مشاهده دیده میشه مثل حالت عادی ، ماسک ، سیاه و سفید و غیره

در آخرین بخش به بررسی منوی Select میپردازیم

n4skt86zmb78nfk1dnv

Select All برای انتخاب تمام فضای پروژه

Deselect برای غیره فعال کردن محیط انتخاب شده

Reselect برای انتخاب دوباره محیط قبلی که انتخاب کردید

Inverse برای جا به جا کردم محیط انتخاب شده با محیط انتخاب نشده ، به این صورت که با کلیک کردن روی این بخش محیط انتخاب شده ی شما غیر فعال شده و هر چیزی که انتخاب نشده بود ، به صورت انتخاب در میاد

Select All Layers تمام لایه هارو فعال ( نه انتخاب ) میکنه

Deselect All Layers اونها رو از حالت فعال در میاره

Similar Layers لایه هایی شبیه به هم رو فعال می کنه

Color Range محیط انتخابی رو به محیطی با رنج رنگ خاص ( که در بخش تنظیماتش هست ) تبدیل می کنه

Modify که تقریبا همون گزینه های Refine Edge هست

Grow باعث اضافه شدن به محیط انتخاب به شکل خاص میشه

Similar محیط های شبیه به محیط انتخاب رو به حالت انتخاب در میاره

Transform Selection که میتونه کمک کنه ، محیط انتخابی رو بزرگ یا کوچیک کنید ، بهش زاویه بدید و کارهای اینچنین

Edit in Quick Mask Mode پروژه ی شما رو به حالت Mask میبره تا بتونید تغییرات رو اعمال کنید


در نهایت بخش کانال های آلفا که یکی از بخش های مهم در مبحث Selection هست

تا حالا فکر کردید که چطور میشه تصویر زیر رو ایجاد کرد ؟

qvotw9oi42ef9joqtnon

مطمئنا هر چقدر هم که تلاش کنید نمیتونید با ابزار های انتخاب ، این تصویر رو ایجاد کنید ... ولی با استفاده از بخش کانال های آلفا ، با چند کلیک ساده میشه طرح بالا رو ایجاد کرد

شما میتونید یک محیط انتخاب رو Save کنید ، فقط کافیه به مسیر Select > Save Selection برید

و هر زمان که خواستید اون رو بارگزاری کنید از مسیر Select > Load Selection

p4fliea5rzxmvz21ashi

ابتدا به شرح گزینه های مربوط میپردازم :

بخش Source که گویا و برای انتخاب سند و کانال هست

گزینه ی Invert محیط انتخابی رو برعکس میکنه

ولی در قسمت Operation با چهار گزینه سر و کار داریم که از اهمیت بالایی برخوردار هستن

New Selection برای ایجاد محیط انتخاب ذخیره شده و غیر فعال کردن محیط های انتخاب شده ی حاضر و فعال

Add to Selection برای اضافه کردن محیط انتخاب ذخیره شده به محیط فعلی

Subtract From Selection برای کم کردن محیط ذخیره شده از محیط جاری

Intersect with Selection برای اشتراک گرفتن از محیط انتخاب حاضر

و حالا آموزش ایجاد شکل بالا :

ابتدا دو دایره ای که میخواید رو با ابزار انتخاب دایره ای ، تک تک کشیده و ذخیره کنید

حالا Deselect کنید و انتخاب اولی رو به صورت New Selection بارگزاری کنید و بعد با دایره ی دوم با استفاده از گزینه ی Intersect از دایره ی اولی اشتراک بگیرید و اون رو هم ذخیره کنید

دوباره Deselect کنید و دایره ی اولی رو به صورت New Selection بارگزاری کنید و بعد دایره ی دوم رو با Add to Selection به دایره ی اولی اضافه کنید

حالا محیط اشتراک گرفته شده رو با Subtract From Selection از دو دایره کم کنید

در نهایت به محیط ایجاد شده رنگ بدید ... به همین سادگی

دانلود pdf
http://hooman13.persiangig.com/other/Selection Tutorial By huti_421.rar


امیدوارم که این مقاله مورد پسند شما قرار گرفته باشه و ازش استفاده ی لازم رو برده باشید

نوشته شده توسط- هومن هاتفی