نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: چرا باید به ایران افتخار کنیم؟

  1. #1
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    866
    Array

    پیش فرض چرا باید به ایران افتخار کنیم؟

    چرا باید به ایران افتخار کنیم؟

    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه سيستم اگو يا فاضلاب را جهت تخليه آب شهري به بيرون از شهر اختراع كرد ايرانيان بودند .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه اسب را به جهان هديه كردند ايرانيان بودند .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه حيوانات خانگي را تربيت كردند و جهت بهره مندي از آنان استفاده كردند ايرانيان بودند .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه مس را كشف كردند ايرانيان بودند .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه آتش را در جهان كشف كردند ايرانيان بودند .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه ذوب فلزات را آغاز كردند ايرانيان بودند در شهر سيلك در اطراف كاشان .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه كشاورزي را جهت كاشت و برداشت كشف كردند ايرانيان بودند .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه نخ را كشف كردند و موفق به ريسيدن آن شدند ايرانيان بودند .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه سکه را در جهان ضرب كردند ايرانيان بودند .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه عطر را براي خوشبو شدن بدن ساختند ايرانيان بودند .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه كشتي يا زورق را ساختند ايرانيان بودند به فرمان يكي از پادشاهان زن ايراني.

    آيا ميدانيد : اولين ارتش سواره نظام در دنيا توسط سام ايراني اختراع شد با 115 سرباز .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه حروف الفبا را ساختند در 7000 سال پيش در جنوب ايران ، ايرانيان بودند .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه شيشه را كشف كردند و از آن براي منازل استفاده كردند ايراينان بودند .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه زغال سنگ را كشف كردند ايرانيان بودند .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه مقياس سنجش اجسام را كشف كردند ايرانيان بودند .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه به كرويت زمين پي بردند ايرانيان بودند .
    آيا ميدانيد : اولين مردماني كه قاره آمريكا را كشف كردند ايراينان بودند و كريستف كلب و واسكودوگاما بر اثر خواندن كتابهاي ايراني كه در كتابخانه واتيكان بوده به فكر قاره پيمايي افتادند .
    آيا ميدانيد : كلمه شاهراه از راهي كه كورش کبير بين سارد پايتخت كارون و پاسارگاد احداث كرد گرفته شده است .
    آيا ميدانيد : كورش كبير در شوروي سابق شهري ساخت به نام كورپوليس كه خجند امروزي نام دارد .
    آيا ميدانيد : كورش پس از فتح بابل به معبد مردوك رفت و براي ابراز محبت به بابلي ها به خداي آنان احترام گذاشت و در همان معبد كه بيش از 1000 متر بلندي داشت براي اثبات حسن نيت خود به آنان تاج گذاري كرد .
    آيا ميدانيد : اولين هنرستان فني و حرفه اي در ايران توسط كورش كبير در شوش جهت تعليم فن و هنر ساخته شد .
    آيا ميدانيد : ديوار چين با بهره گيري از ديواري كه كورش در شمال ايران در سال 544 قبل از ميلاد براي جلوگيري از تهاجم اقوام شمالي ساخت ، ساخته شد .
    آيا ميدانيد : اولين سيستم استخدام دولتي به صورت لشگري و كشوري به مدت 40 سال خدمت و سپس بازنشستگي و گرفتن مستمري دائم را كورش كبير در ايران پايه گذاري كرد .
    آيا ميدانيد : كمبوجبه فرزند كورش بدليل كشته شدن 12 ايراني در مصر و اينکه فرعون مصر به جاي عذر خواهي از ايرانيان به دشنام دادن و تمسخر پرداخته بود ، با 250 هزار سرباز ايراني در روز 42 از آغاز بهار 525 قبل از ميلاد به مصر حمله كرد و كل مصر را تصرف كرد و بدليل آمدن قحطي در مصر مقداري بسيار زيادي غله وارد مصر كرد . اكنون در مصر يك نقاشي ديواري وجود دارد كه كمبوجيه را در حال احترام به خدايان مصر نشان ميدهد . او به هيچ وجه دين ايران را به آنان تحميل نكرد و بي احترامي به آنان ننمود .
    آيا ميدانيد : داريوش کبير با شور و مشورت تمام بزرگان ايالتهاي ايران كه در پاسارگاد جمع شده بودند به پادشاهي برگزيده شد و در بهار 520 قبل از ميلاد تاج شاهنشاهي ايران رابر سر تهاد و براي همين مناسبت 2 نوع سكه طرح دار با نام داريك ( طلا ) و سيكو ( نقره )
    را در اختيار مردم قرار داد كه بعدها رايج ترين پولهاي جهان شد .
    آيا ميدانيد : داريوش كبير طرح تعلميات عمومي و سوادآموزي را اجباري و به صورت كاملا رايگان بنيان گذاشت كه به موجب آن همه مردم مي بايست خواندن و نوشتن بدانند كه به همين مناسبت خط آرامي يا فنيقي را جايگزين خط ميخي كرد كه بعدها خط پهلوي نام گرفت . ( داريوش به حق متعلق به زمان خود نبود و 2000 سال جلو تر از خود مي انديشيد . )
    آيا ميدانيد : داريوش در پايئز و زمستان 518 - 519 قبل از ميلاد نقشه ساخت پرسپوليس را طراحي كرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آن را با كمك چندين تن از معماران مصري بروي كاغد آورد .
    آيا ميدانيد : داريوش بعد از تصرف بابل 25 هزار يهودي برده را كه در آن شهر بر زير يوق بردگي شاه بابل بودند آزاد كرد ..
    آيا ميدانيد : داريوش در سال دهم پادشاهي خود شاهراه بزرگ كورش را به اتمام رساند و جاده سراسري آسيا را احداث كرد كه از خراسان به مغرب چين ميرفت كه بعدها جاده ابريشم نام گرفت .
    آيا ميدانيد : اولين بار پرسپوليس به دستور داريوش كبير به صورت ماكت ساخته شد تا از بزرگترين كاخ آسيا شبيه سازي شده باشد كه فقط ماكت كاخ پرسپوليس 3 سال طول كشيد و کل ساخت کاخ ?? سال به طول انجاميد .
    آيا ميدانيد : داريوش براي ساخت كاخ پرسپوليس كه نمايشگاه هنر آسيا بوده 25 هزار كارگر به صورت 10 ساعت در تابستان و 8 ساعت در زمستان به كار گماشته بود و به هر استادكار هر 5 روز يكبار يك سكه طلا ( داريك ) مي داده و به هر خانواده از كارگران به غير از مزد آنها روزانه 250 گرم گوشت همراه با روغن - كره - عسل و پنير ميداده است و هر 10 روز يكبار استراحت داشتند .
    آيا ميدانيد : داريوش در هر سال براي ساخت كاخ به كارگران بيش از نيم ميليون طلا مزد مي داده است كه به گفته مورخان گران ترين كاخ دنيا محسوب ميشده . اين در حالي است كه در همان زمان در مصر كارگران به بيگاري مشغول بوده اند بدون پرداخت مزد كه با شلاق نيز همراه بوده است .
    آيا ميدانيد : تقويم كنوني ( ماه 30 روز ) به دستور داريوش پايه گذاري شد و او هياتي را براي اصلاح تقويم ايران به رياست دانشمند بابلي "دني تون" بسيج كرده بود . بر طبق تقويم جديد داريوش روز اول و پانزدهم ماه تعطيل بوده و در طول سال داراي 5 عيد مذهبي و 31 روز تعطيلي رسمي كه يكي از آنها نوروز و ديگري سوگ سياوش بوده است .
    آيا ميدانيد : داريوش پادگان و نظام وظيفه را در ايران پايه گزاري كرد و به مناسبت آن تمام جوانان چه فرزند شاه و چه فرزند وزير بايد به خدمت بروند و تعليمات نظامي ببينند تا بتوانند از سرزمين پارس دفاع كنند .
    آيا ميدانيد : داريوش براي اولين بار در ايران وزارت راه - وزارت آب - سازمان املاك -سازمان اطلاعات - سازمان پست و تلگراف ( چاپارخانه ) را بنيان نهاد .
    آيا ميدانيد : اولين راه شوسه و زير سازي شده در جهان توسط داريوش ساخته شد .
    آيا ميدانيد : داريوش براي جلوگيري از قحطي آب در هندوستان كه جزوي از امپراطوري ايران بوده سدي عظيم بروي رود سند بنا نهاد .
    آيا ميدانيد : فيثاغورث كه بدلايل مذهبي از كشور خود گريخته بود و به ايران پناه آورده بود توسط داريوش كبير داراي يك زندگي خوب همراه با مستمري دائم شد .
    آيا ميدانيد : در طول سلطنت داريوش كبير 242 حكمران بر عليه او شورش كرده بودند و او پادشاهي بوده كه با 242 مورد شورش مقابله كرد و همه را بر جاي خود نشاند و عدالت را در سرتاسر ايران بسط داد . او در سال آخر پادشاهي به اندازه 10 ميليون ليره انگلستان ذخيره مالي در خزانه دولتي بر جاي گذاشت .
    *** داريوش در سال 521 قبل از ميلاد فرمان داد : من عدالت را دوست دارم ، از گناه متنفرم و از ظلم طبقات بالا به طبقات پايين اجتماع خشنود نيستم .. ***
    ياد آنان گرامي . شايد ما ذره اي ميهن پرستي را از آنان بياموزيم.




    patoghu12028629با افتخار ميگم که من يک ايراني امpatoghu12028629


  2. کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  3. #2
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    866
    Array

    پیش فرض

    افتخاراتي ديگر!

    پیل الکتریکی
    اکتشاف پیل الکتریکی به وسیله ایرانیان به اندازه‌ای تعجب و شگفتی جهانیانرا بر انگیخت که حتي برخی از دانشمندان اروپایی و امریکایی این اختراعایرانیان را به موجودات فضایی و ساکنان فراهوشمند سیاره های دیگر نسبتدادند، و برای ایشان پذیرفتنی نبود که ایرانیان 1500 سال پیش از گالوایایتالیایی(1786 میلادی) پیل الکتریکی را اختراع نموده باشند.
    بسیاری از ابزارهای دریانوردی و کشتی‌رانی به وسیله ایرانیان اختراعشده است.ازجمله قطب نما،سکان،ژرفنایاب،مسافت یاب،پیل الکتریکی و ...
    که همه نشانده هوش سرشار و نوآوری ایرانیان است. در این نوشتار به صورت فهرست وار به توضیح هر کدام از ابزار پرداخته می‌شود.

    کهن‌ترینسند دریانوردی ایرانیان، مهری است که در چغامیش خوزستان بدست آمده است. تاریخ تمدن ناحیه چغامیش به شش‌هزارسال پیش از میلاد می‌رسد. این مهرگلین، یک کشتی را با سرنشینانش نشان می‌دهد. در این کشتی یک سردار پیروزایرانی، بازگشته از جنگ، نشسته، و اسیران زانوزده در جلوی او دیدهمی‌شوند. در این مهر یک گاو نر و یک پرچم هلالی شکل هم دیده می‌شوند. نقش‌های برجسته پاسارگاد نمایانگر توانمندی دریایی ایرانیان و فرمانرواییایشان بر هفت‌دریاست.

    قطب نما
    در مورداختراع قطب‌نما روایت‌های زیادی وجود دارد. تنی چند از دانشمندان آن را بهچینی‌ها و یا حتا ایتالیایی‌ها نسبت می‌دهند. اما بیشتر دانشمندان هم رایهستند که قطب‌نما به وسیله ایرانیان ساخته شده است. قطب‌نمای ایرانیبرخلاف قطب‌نمای چینی که 24 جهت داشت، دارای 32 جهت بوده‌است. عدد 32علاوه بر نشان‌دادن دقت بیشتر قطب‌نمای ایرانی، نمایانگر آشنایی ایرانیانبا اعداد در مبنای 2 و دانش ریاضی پیشرفته آنان است،‌که خود بحث جداگانه‌و بسیار مفصلی را می‌خواهد. در افسانه‌های کهن ایرانی آمده است کهاسفندیار رویین به هنگام حرکت برای نبرد با اژدها از پیکانی آهنین سودمی‌جسته، که همواره جهت ثابتی را به او نشان می داده است. در دوران نخستیناسلامی، قبله‌نما توسط ایرانیان به قطب‌نما افزوده شد تا همواره و در هروضعیتی بتوان جهت درست قبله را پیدا نمود. ایرانیان از این اختراع استفادهکامل نموده و آن را به دیگر مسلمانان شناساندند. نام‌های فارسی اجزایقطب‌نما در زبان عربی شاهد تاریخی مسلمی است که کاربرد قطب‌نما از طریقایرانیان به دست دیگر ملت‌های مسلمان رسیده است.

    سکان
    اختراعفرمان کشتی (سکان - سوکان) از سوی تمامی دانشمندان، بدون استثنا، بهایرانیان نسبت داده شده است. در روایت‌ها وداستان‌‌های ایرانی چنین آمدهاست که سندباد، ناخدا و دریانورد پرآوازه ایرانی اهل بندر سیراف، سکان رااختراع کرده است. نامه‌ای نیز از معاویه، فرمانده نیروی دریایی مسلماناندر دریای مدیترانه، به خلیفه دوم بر جای مانده که در آن از مزایای ایناختراع ایرانیان و برتری کشتی‌های ایرانی دارای سکان به کشتی‌های رومی سخنگفته است. در این نامه او از خلیفه درخواست نموده که کلیه امور دریانوردی،کشتی‌رانی و دریاپویی به ایرانیان واگذار شود. ترجمه متن این نامه در کتاباسماعیل رایین، دریانوردی ایرانیان، آورده شده است.

    ژرفنایاب عمق یاب
    برایتعیین ژرفنای آب در دریا، به ویژه مناطق ساحلی دریای پارس و دریای مکران،ایرانیان ابزاری اختراع نموده و به کار می‌بردند که شباهت زیادی به شاقولبنایی داشته است. هرچند که اختراع این سوند باستانی به سندباد ناخدایپرآوازه ایرانی نسبت داده شده است، اما اکتشاف‌های اخیر کشتی‌های غرق شدهایرانی در دریای اژه، که در یورش به یونان شرکت داشته‌اند، نشان می‌دهد کهاز دوران هخامنشیان، ایرانیان این ابزار را شناخته و به کار می‌بردند.

    مسافت یاب
    دریانوردانایرانی، از زمان‌های باستان، ابزارهایی برای پیمودن مسافت‌های دریایی بهکار می‌برده‌اند.یکی از این ابزارها ریسمانی بوده که به تدریج باز می‌شده،که پس از رسیدن به انتها، آن را می‌پیچیدند و دوباره استفاده می‌کرده‌اند.

    رهنامه‌ها
    راه‌نامه‌ها، نقشه‌ها ونوشته‌هایی بودند که در آنها همه دانستی‌های مربوط به دریانوردی ثبت ومستند شده بود. ایرانیان از روزگار باستان، مبتکر و صاحب رهنامه‌هاییبوده‌اند و به کمک آنها دریانوردی و دریاپویی می‌کرده‌اند. رهنامه‌هایایرانیان، دانستی‌های و آگاهی‌هایی در مورد بندرها و جزیره‌ها، گاه‌شناسیو جهت یابی، جریان‌های دریایی، جریان‌های هوایی، ابزارهای دریانوردی و ... را در بر داشته‌اند. پس از اسلام، بسیاری از رهنامه‌های دوران ساسانی بهعربی برگردان شد و دریانوردان دوران اسلامی، بهره فراوانی از آنانبرگرفتند.

  4. کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  5. #3
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    866
    Array

    پیش فرض

    پزشکی دریایی
    در سفرهای دریایی اکتشافی که در زمان هخامنشیان انجام می‌شد، همواره پزشکانی با کاروان‌های دریایی همراه بودند که وظیفه مراقبت‌های بهداشتی دریانوردان را بر عهده داشته‌اند. در دانشگاه جندی شاپور، دوره ساسانیان، هم بخشی به گردآوری داستنی‌ها درباره بیماری‌های دریانوردان و راه‌های درمان آنها اختصاص داشته است.
    اما نخستین کتابی که در این باره نوشته شد، بخشی از کتاب جامع ، فردوس الحکمه، است که توسط علی‌بن‌ربان تبری (تبرستانی)، پزشک ایرانی، گردآوری و تالیف شده است. ربان تبرستانی، یک پزشک بود که در طی سفرهای فراوان دریایی خود داستنی‌هایی در باره بیماری‌های دریانوردان و درمان آنها گردآوری نمود. او یادداشت‌های ارزشمند خود را برای پسرش علی به میراث گذاشت. علی‌بن‌ربان تبری نخستین کتاب جامع در پزشکی را نوشت که بخشی از آن به بیماری‌های دریایی و درمان آنها اختصاص داشت. هم او بود که در زمان اقامتش در شهر ری به آموزش پزشکی پرداخت و رازی پزشک نامدار ایرانی و کاشف الکل، شاگرد او بوده و اصول علم طب را از وی فراگرفته بود.
    ابوعلی‌سینا هم در بخش پنجم کتاب قانون، بیماری‌های کل بدن، فصلی را به بیماری‌های دریایی اختصاص داده است. علی بن عباس اهوازی نیز در دایره‌المعارف طبی خود در سده چهارم هجری در این خصوص مطالبی را ارایه داشته است.

    447با افتخار ميگم که من يک ايراني ام447


  6. کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  7. #4
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    866
    Array

    پیش فرض

    کشتی‌سازی
    فرهنگ فنی و مهندسیایرانیان از دیدگاه دریانوردی و کشتی‌سازی بسیار غنی و پربار است. آب‌هاینیلگون دریای پارس، دریای مکران (عمان)، و اقیانوس هند، همچنینرودخانه‌های جنوب‌غربی ایران، از دیرباز پهنه دریانوردی و دریاپوییایرانیان بوده است. در شاهنامه فردوسی، چندین بار، از کشتی‌سازی وکشتی‌رانی ایرانیان، سخن رانده شده است. قدمت و پیشینه این رشته از دانش وفن مهندسی ایرانیان را از سروده‌های فردوسی می‌توان دریافت. فردوسی ازجمشید، پادشاه پیشدادی، به عنوان نخستین انسانی که هنر غواصی و صنعتکشتی‌سازی و دریانوردی را به دیگران آموخت، نام برده است. می‌توان دریافتکه دانشمندان ایرانی در دوره تابندگی نژاد آریا که در شاهنامه فردوسی بهنام دوره پادشاهی جمشید نام برده شده است، موفق به اختراع کشتی و فنوندریانوردی و دریاپویی شده‌اند.

    گذرکرد زان پس به کشتی بر آب
    ز کشور به کشور برآمد شتاب

    کشتی‌رانیدر آب‌های ایران از دیرباز انجام می‌شده و با توجه به این سنت دریانوردی،نیاز به کشتی‌سازی و سودجستن از ابزارهای دریانوردی در ایران وجود داشتهاست. نخستین کشتی‌هایی که در رودخانه‌های میان‌رودان آمدوشد می‌کردند، بهشکل‌های گوناگون ساخته می‌شدند و ابزار حرکت دادن آنها پارو بوده است.
    نبردناوهایایرانی در زمان هخامنشیان، بزرگترین کشتی‌های جنگی زمان خود بودند که سهردیف پارو زن و بادبان داشتند و با سرعت 80 میل دریایی در روز حرکتمی‌کردند. هر نبردناو شامل 200 جنگجو بود که 30 نفر از آنها سربازان زبدهفارسی، تکاور، بوده‌اند. نیروی دریایی ایران در زمان ساسانیان نیز، قدرتمطلق در دریای پارس و اقیانوس هند بوده که زیر بنای فرهنگ دریانوردی ودریاپویی مسلمانان را تشکیل داد.

    استرلاب
    استرلاب astrolabe ، ابزاری بوده که در جهان باستان برای تعیین وضعیت ستارگان نسبتبه کره زمین به کار می‌رفته است. استرلاب، در سه گونه استرلاب خطی،استرلاب صفحه‌ای و استرلاب کروی ساخته می‌شده است. قطعه‌های استرلاب نسبتبه یکدیگر حرکت کرده و می‌توانستند جهت ستارگان، ارتفاع جغرافیایی آنها وفاصله‌های نسبی را مشخص نمایند. استرلاب در دریانوردی، برای جهت‌یابی بهکار می‌رفته است. استرلاب‌های ایرانی از برنج و آلیاژهای دیگر مس ساختهمی‌شده‌اند. هرچند پاره‌ای مورخان اختراع اولیه استرلاب را به یونانیان وفنیقیان نسبت می‌دهند، اما سهم اندیش‌ورزان ایرانی در اختراع انواعگوناگون استرلاب و تکامل و افزودن بخش‌های مختلف آن، انکارناپذیر بوده واز سوی تمامی تاریخ‌نگاران ثبت شده است.

    نقشه‌برداری
    ازدوران‌های پیشین در ایران‌زمین کارهای مهندسی با سودجستن از ابزارهایمساحی و پیاده کردن نقشه انجام می‌گرفته است. نقشه‌برداری از سواحل وتعیین مسیرهای ایمن دریایی، به ویژه در نقاط کم‌عمق، از کارهای نیرویدریایی ایران بوده است.

    ابزارهای اندازه‌گیری

    تراز (تئودولیت)
    ترازشاهینی، که نخستین نوع تئودولیت به شمار می‌آید توسط «کرجی» مخترع ودانشمند ایرانی، اختراع شده است. این دستگاه شامل صفحه‌ای مدرج بوده که بهوسیله زنجیری از میله‌ای آویزان می‌شده است. با تعیین امتداد افقی می‌توانمستقیم اختلاف ارتفاع بین دو نقطه را از روی درجه‌بندی آن تعیین نمود.

    شاخص خورشیدی
    پیشینهتعیین تغییر زمان از طریق اندازه‌گیری سایه آفتاب به زمان باستانبرمی‌گردد. در آغاز، شاخص‌های خورشیدی، ویژه اندازه‌گیری زمان و حرکتخورشید، از سایه ساختمان‌ها و درختان تشکیل می‌شده است. به‌تدریج، با گذشتزمان از ابزارهایی که به صورت شاخص قائم بر روی صفحه‌ای قرار داده می‌شدهساخته شدند. شاخص‌های آفتابی معمولا ارتفاع خورشید و عرض جغرافیایی روزانهرا مشخص می‌نمودند. علاوه بر این شاخص‌ها شواهدی هم در دست است کهایرانیان از ابزارهای آفتابی دیگری برای مشخص نمودن طول جغرافیایی و جهتسود می‌جستند.
    در دوران اسلامی، دریانوردان ایرانی، برای مشخص نمودنجهت مکه، جهت انجام وظایف مذهبی روزانه، در هر نقطه شاخص‌هایی ساختهبودند. در این ابزار یک شاخص آفتابی قائم نصب شده که زمان را مشخص می‌کردهو آنگاه با گرداندن آن ابزار در امتداد مدار، جهت مکه کاملا مشخص می‌شدهاست.

  8. کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/