افتخاراتي ديگر!
پیل الکتریکی
اکتشاف پیل الکتریکی به وسیله ایرانیان به اندازهای تعجب و شگفتی جهانیانرا بر انگیخت که حتي برخی از دانشمندان اروپایی و امریکایی این اختراعایرانیان را به موجودات فضایی و ساکنان فراهوشمند سیاره های دیگر نسبتدادند، و برای ایشان پذیرفتنی نبود که ایرانیان 1500 سال پیش از گالوایایتالیایی(1786 میلادی) پیل الکتریکی را اختراع نموده باشند.
بسیاری از ابزارهای دریانوردی و کشتیرانی به وسیله ایرانیان اختراعشده است.ازجمله قطب نما،سکان،ژرفنایاب،مسافت یاب،پیل الکتریکی و ...
که همه نشانده هوش سرشار و نوآوری ایرانیان است. در این نوشتار به صورت فهرست وار به توضیح هر کدام از ابزار پرداخته میشود.
کهنترینسند دریانوردی ایرانیان، مهری است که در چغامیش خوزستان بدست آمده است. تاریخ تمدن ناحیه چغامیش به ششهزارسال پیش از میلاد میرسد. این مهرگلین، یک کشتی را با سرنشینانش نشان میدهد. در این کشتی یک سردار پیروزایرانی، بازگشته از جنگ، نشسته، و اسیران زانوزده در جلوی او دیدهمیشوند. در این مهر یک گاو نر و یک پرچم هلالی شکل هم دیده میشوند. نقشهای برجسته پاسارگاد نمایانگر توانمندی دریایی ایرانیان و فرمانرواییایشان بر هفتدریاست.
قطب نما
در مورداختراع قطبنما روایتهای زیادی وجود دارد. تنی چند از دانشمندان آن را بهچینیها و یا حتا ایتالیاییها نسبت میدهند. اما بیشتر دانشمندان هم رایهستند که قطبنما به وسیله ایرانیان ساخته شده است. قطبنمای ایرانیبرخلاف قطبنمای چینی که 24 جهت داشت، دارای 32 جهت بودهاست. عدد 32علاوه بر نشاندادن دقت بیشتر قطبنمای ایرانی، نمایانگر آشنایی ایرانیانبا اعداد در مبنای 2 و دانش ریاضی پیشرفته آنان است،که خود بحث جداگانهو بسیار مفصلی را میخواهد. در افسانههای کهن ایرانی آمده است کهاسفندیار رویین به هنگام حرکت برای نبرد با اژدها از پیکانی آهنین سودمیجسته، که همواره جهت ثابتی را به او نشان می داده است. در دوران نخستیناسلامی، قبلهنما توسط ایرانیان به قطبنما افزوده شد تا همواره و در هروضعیتی بتوان جهت درست قبله را پیدا نمود. ایرانیان از این اختراع استفادهکامل نموده و آن را به دیگر مسلمانان شناساندند. نامهای فارسی اجزایقطبنما در زبان عربی شاهد تاریخی مسلمی است که کاربرد قطبنما از طریقایرانیان به دست دیگر ملتهای مسلمان رسیده است.
سکان
اختراعفرمان کشتی (سکان - سوکان) از سوی تمامی دانشمندان، بدون استثنا، بهایرانیان نسبت داده شده است. در روایتها وداستانهای ایرانی چنین آمدهاست که سندباد، ناخدا و دریانورد پرآوازه ایرانی اهل بندر سیراف، سکان رااختراع کرده است. نامهای نیز از معاویه، فرمانده نیروی دریایی مسلماناندر دریای مدیترانه، به خلیفه دوم بر جای مانده که در آن از مزایای ایناختراع ایرانیان و برتری کشتیهای ایرانی دارای سکان به کشتیهای رومی سخنگفته است. در این نامه او از خلیفه درخواست نموده که کلیه امور دریانوردی،کشتیرانی و دریاپویی به ایرانیان واگذار شود. ترجمه متن این نامه در کتاباسماعیل رایین، دریانوردی ایرانیان، آورده شده است.
ژرفنایاب – عمق یاب
برایتعیین ژرفنای آب در دریا، به ویژه مناطق ساحلی دریای پارس و دریای مکران،ایرانیان ابزاری اختراع نموده و به کار میبردند که شباهت زیادی به شاقولبنایی داشته است. هرچند که اختراع این سوند باستانی به سندباد ناخدایپرآوازه ایرانی نسبت داده شده است، اما اکتشافهای اخیر کشتیهای غرق شدهایرانی در دریای اژه، که در یورش به یونان شرکت داشتهاند، نشان میدهد کهاز دوران هخامنشیان، ایرانیان این ابزار را شناخته و به کار میبردند.
مسافت یاب
دریانوردانایرانی، از زمانهای باستان، ابزارهایی برای پیمودن مسافتهای دریایی بهکار میبردهاند.یکی از این ابزارها ریسمانی بوده که به تدریج باز میشده،که پس از رسیدن به انتها، آن را میپیچیدند و دوباره استفاده میکردهاند.
رهنامهها
راهنامهها، نقشهها ونوشتههایی بودند که در آنها همه دانستیهای مربوط به دریانوردی ثبت ومستند شده بود. ایرانیان از روزگار باستان، مبتکر و صاحب رهنامههاییبودهاند و به کمک آنها دریانوردی و دریاپویی میکردهاند. رهنامههایایرانیان، دانستیهای و آگاهیهایی در مورد بندرها و جزیرهها، گاهشناسیو جهت یابی، جریانهای دریایی، جریانهای هوایی، ابزارهای دریانوردی و ... را در بر داشتهاند. پس از اسلام، بسیاری از رهنامههای دوران ساسانی بهعربی برگردان شد و دریانوردان دوران اسلامی، بهره فراوانی از آنانبرگرفتند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)