سال آينده صورت مي گيرد
تبديل مأمن مردان نمکي به سايت موزه

02263537048258968832


جام جم آنلاين: معدن نمک چهر آباد در سال آينده به عنوان سايت موزه معرفي مي شود تا ظرفيت هاي جذب گردشگري در اين فضا دو چندان شود.

مديرکل ميراث فرهنگي استان زنجان در گفتگو با ميراث آريا، با اعلام اين مطلب اظهار داشت: انجام پروژه‌هاي پژوهشي در اين معدن با جديت تمام در حال پيگيري است ضمن اينکه تجهيزات موجود در معدن نمک را تا حدي تأمين شده است.

امير الهي با تأکيد بر اينکه تجهيزات مورد نياز تا سال آينده به طور کامل تکميل مي شود، اضافه کرد: در سال جاري نيز 50 ميليون تومان به خريد ابزار و وسايل مورد نياز از جمله کانکس هاي استقرار کاوشگران اختصاص يافت.

وي با اشاره به اينکه حفاري ها در سال آينده نيز ادامه خواهد داشت، افزود: امسال با گروه هايي از آلمان و ايتاليا همکاري داشتيم و کاوشگران کشور مالزي نيز آمادگي خود را براي حضور در اين معدن براي سال آينده اعلام کرده اند.

مدير کل ميراث فرهنگي استان زنجان حفظ و تثبيت آثار موجود در اين معدن را از مهم ترين موضوعاتي دانست که بايد به آن پرداخته شود و گفت: پژوهش هايي که هم اکنون در حال اجرا است در برگيرنده حوزه هاي گياه، حيوان، زمين و انسان شناسي است.

وي در ادامه بيان داشت: هر قدر که به درون زمين نفوذ بيشتري پيدا مي کنيم به دوره هاي قديمي تري از تاريخ در معدن نمک چهر آباد نيز دست پيدا مي کنيم.

اين مقام مسوول مردان نمکي شماره چهار و پنج را از قديمي ترين يافته هاي اين معدن دانست و يادآور شد: طبق آزمايش‌ها و پژوهش هاي صورت گرفته اين مردان به دوران هخامنشي مربوط مي شوند.