اپل حوالی دو هفته پیش از نسل دوم شبهتبلتهای آیپد رونمایی کرد و توزیع عمومی را از نیز از سه روز پیش آغاز کرده است. آیپد ۲ با چند ویژگی فاخر رونمایی شده و اما با انتقادهای بسیاری نیز مواجه شده است. برخی افراد خبره، اپل را برای استفاده از پردازنده دوهستهای A5 مورد تقدیر قرار دادهاند، اما کم نیستند کاربلدهایی که از پردازندههای دوهستهای استقبال میکنند، اما تصریح کردهاند که آیپد ۲ کماکان دستگاهی است که نمیتواند پردازش برنامههای متعددی رادر یک زمان مدیریت کند. یعنی مالتیتسک واقعی نیست، همچنان که نسل اول آیپد نیز نبود. دیگر اینکه سیستمعامل iOS 4.3 بهشکلی درست و درمان نمیتواند از مالتی تسکینگ پشتیبانی کند. جالب این است که اپل بر ارتقا قابل توجه توان پردازشی آی پد ۲ و افزایش ۹ برابری توان پردازش گرافیکی تاکید میکند. اپل در اینباره سکوت کرده است! نمایشگر شبهتبلت آیپد ۲ همچون سلف خود از پانل فاخر IPS استفاده میکند، اما انتقادهای فراوانی متوجه رزولوشن ۱۰۲۴ در ۷۶۸ پیکسلی آن است. بزرگانی اعتقاد بر آن دارند که اپل باید از رزولوشن بالاتری برای نمایشگر ۹٫۷ اینچی استفاده کند و در اینباره خست کرده است. کیفیت خروجی دوربینهای دوگانه نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است و پشتیبانی دوربین جلویی از رزولوشن ۶۴۰ در ۴۸۰ خجالتآور توصیف شده است. فقدان پشتیبانی از کارتهای خانواده SD نیز از جمله مواردی است که تعجببرانگیز بوده، چرا که اپل پشتیبانی از این فرمت کارت حافظه را در لپتاپهای جدید خود آغاز کرده است. فقدان پشتیبانی از رابط USB نیز برای بسیاری از اینکارههای بازار سوالبراگیز بوده، البته پورت USB در بدنه آی پد ۲ تعبیه شده، اما نه برای انتقال دادهها که، برای شارژ باتری پولیمری استفاده میشود. جالب این است که بسیاری از کامپیوترها و شبهکامپیوترهای قابلحمل درصدد پشتیبانی از رابط جدیدتر USB 3.0 هستند و اپل خود را به خواب زده است! فقدان پشیبانی از Adobe Flash هم حیرت بسیاری را برانگیخته است. قبول که اپل، فلش را امن نمیداند، اما دلیل نمیشود که از آن پشتیبانی نکند. بخش قابل توجهی از وبسایتهای اینترنتی از این قالب استفاده میکنند و فقدان پشتیبانی از فلش متراف با چشم پوشی بر بخش قابل وجهی از منابع اینترنتی است. اپل در این باره سکوت کرده است! شاید سختگیرانه باشد، اما اپل به سهولت میتوانست از نسل چهارم سیستمهای مخابراتی (۴G/LTE) پشتیبانی کند که به پشتیبان از ۳G در مدلهای منتخب قناعت کرده است. این مورد البته موضوع مهمی برای ایرانجماعت که در داخل مرزهای ایران زندگی میکنند اهمیت ندارد، چرا که همین نسل دوم را نیز به زحمت استفاده میکننذ. برای یانکیجماعت که بر لبه تکنولوژی سوار هستند، استفاده از نسل چهارم امری بدیهی فرض میشود. اپل در اینباره سکوت کرده است. کمانصافی است اگر رویکرد جدید اپل در قیمتگذاری را مورد تقدیر قرار ندهیم. این مورد هم شاید برای خریدار ایرانی واجد اهمیت نباشد، اما دستگاههای آیپد ۲ به قیمت آیپد عرضه میشوند. یعنی اپل آتش به مالش زده است و آیپد ۲ را پایینتر از حداقلهای مرسوم خود قیمتگذاری کرده است. البته موفقیت اپل در فروش ۱۵ میلیونی آیپد موجب شده تا احتیاط بیشتری برای کنترل بازار شبهتبلتها پیشه کند و حمله پیشگیرانهای در برابر رقبایی قدری چون زوم شرکت و گالاکسیتب شرکت سامسونگ آغاز کند. آی پد ۲ در قیاس با آی پد هم ظریفتر، هم سبکتر و هم نازکتر است، اما نتوانسته انتظارات بازار را برآورده سازد. هستند تحلیلگرانی که بر جدی نگرفتن آیپد ۲ تاکید میکند و این دستگاه را صرفا حرکتی تاکتیکی از سوی اپل برای حفظ بازار میدانند و پیشبینی کردهاند که اپل سعی دارد تا شرایط کماسترس برای بخش طراحی آیپد ایجاد کند تا بازار را با عرضه آیپد ۳ منفجر کند. اپل همه چیز را تکذیب کرده است و گفته که تا اطلاع ثانوی باید با همین آیپد ۲ حال کنید و برنامهای برای آیپد ۳ ندارد که بدیهی است حرف مفت میزند و برخی در فاکسکان فاش ساختهاند که مذاکرات فشردهای برای خرید برخی امتیازات و تجهیز کارخانهها برای تولید برخی قطعات خاص که اپل درخواست کرده است در حال انجام است! اپل بارها و به بهانههای مختلف گفته است که آیپد موجودی ویژه است و پیشبینی کرده که در سالهای آتی میتواند جایگزین لپتاپ و حتی دسکتاپ شود. یعنی غوره نشده مویز شده است. آیپد موجودی میان گوشیهای هوشمند و کامپیوتر است، یعنی هنوز شبهکامیوتر است و نمایشگر ۱۰ اینچی دلالت بر بلوغ نیست. بهتصورم اپل باید ادر وهله اول، مشخصات فنی و البته نرمافزارهای آیپد را به کامپیوترها نزدیک کند و بعد درباره درباره جایگزینی با دیگر گونهها صحبت کند! ختم کلام اینکه… به خریدار ایرانی استفاده از گالاکسیتب یا مدلهای جدیدتر یعنی گالاکسیتب ۱۰ اینچی را توصیه میکنم که امکانات فوقالعاده و سیستمعامل درست و درمان و پشتیبانی داخلی دارد. آیپد برای قرتیبازی فوقالعاده است، اما بهطور واقعی از فعالیتهای تجاری شما پشتیبانی نمیکند. از زوم شرکت موتورلا نیز بسیار تعریف میکنند، فقط بسیار گران است!
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)