رویکرد دوگانه سلفی ها: دفاع جانانه از یزید و ادعای ارادت به اهل بیت
یک نویسنده وهابى، به بهانه نقد کتاب معتبر تاریخ مسعودى، با انتشار کتابی به دفاع جانانه از یزید بن معاویه، خلیفه سفاک اموی پرداخته است.
«ابراهیم بن یوسف» در کتابی با عنوان «الدولة الامویه فی کتابات المسعودی» اظهار کرده که بسیاری از علما، یزید را فقیه و صالح و متدین دانسته اند.
وی در بخشی از این کتاب با عنوان «بنوسفیان» در نوشته های مسعودى، قسمتی را به بحث درباره یزید بن معاویه اختصاص داده و آورده است: مسعودی گفته است: «یزید صاحب طرب و دارای سگ و میمون و مشروب خوار بوده است و اشعاری هم درباره شراب خواری او با عبیدالله بن زیاد آورده است». اما نسبت این اشعار به یزید درست نیست.
مولف این کتاب البته تأکید می کند که «صلاح الدین منجد» آن اشعار را در دیوان یزید آورده، اما برخی از علما نسبت آن اشعار را به یزید تکذیب می کنند.
دیگر آنکه مسعودى، یزید را متهم به لهو و لعب کرده است. مولف می گوید: واقع آن است که البته «یعقوبی» و «ابن عبد ربه» هم این حرف ها را نقل کرده اند، اما تتبع در تاریخ می تواند مواردی را هم که ضد این مطالب است، بیابد. پس این مطالب هم پایه ای ندارد.
مسعودی گفته است که حتی عبدالله بن زبیر هم یزید را شرابخوار معرفی می کرد. مولف می گوید که مسعودی سند این خبر را نیاورده و مطالبی هم که «بلاذری» آورده، معمولاً طرق روایتی آن ضعیف است.
دیگر آن که مسعودى، اصحاب یزید را هم، به فسق متهم کرده است. مولف می گوید، این تعمیم هم درست نیست که به هر حال شاید برخی صالح بوده اند!
دیگر آنکه مسعودی گفته است، غنا و شراب در زمان یزید در مدینه شایع شد. مولف ادامه می دهد که این هم سخن بدون سند است. البته فاکهی و دیگران گفته اند که لهو و لعب در مدینه، زمان بنی امیه بوده، اما برخی از محققان هم گفته اند که به این روایات نمی توان اطمینان کرد!
انتشار چنین کتابی در کشور سعودی در دفاع از دولت بنی امیه، آن هم دفاع از یزید که قاتل سبط رسول خداست، یک ننگ تاریخی برای تفکر تاریخی سلفی هاست که گهگاه ادعا می کنند، دوستدار اهل بیت هم هستند.
نهضت حسینیه سازی در مناطق شیعه نشین عربستان
با افزایش تلاش های شیعیان عربستان و موافقت حکومت سعودى، نهضت حسینیه سازی در مناطق شرقی این کشور، وارد مرحله تازه ای شده است.
شبکه «الراصد» وابسته به شیعیان عربستان، از ساخت یک حسینیه در شهر «احساء» خبر داد و اعلام کرد که این حسینیه در راستای ده ها حسینیه ساخته شده در مناطق شرق عربستان، بنا شده است.
بخش اعظم جمعیت دو میلیونی شیعیان عربستان، علاوه بر مدینه، در قسمت های شرقی عربستان و مناطق «احساء»، «قطیف» و «دمام» سکونت دارند که به رغم تحمل فشارها، طی سال های گذشته، با سیاست- های جدید امیر عبدالله، آزادی های بیشتری یافته اند.
بنا بر گزارش «الراصد»، بزرگ ترین حسینیه در شهر «الهفوف» در «احسا» و نزدیک مرکز شهر «التسویقی» و در چند متری بازار تاریخی «القیصریه» و در نزدیکی یکی از مساجد اهل سنت ساخته مى- شود. این مکان در نزد شیعه به «دار العباده» معروف است و ساخت آن در راستای ساخت ده ها حسینیه که در «احسا» و «القطیف» و «الدمام» و بیشتر شهرهای منطقه شرقی ساخته شده است، انجام می شود. هزینه ساخت این حسینیه، بالغ بر هفت میلیون ریال عربستان می باشد و بزرگترین حسینیه ای است که به این شکل ساخته می شود.
در این حسینیه، بخشی به زنان و بخش دیگری به مردان اختصاص دارد. همچنین کلاس های درس مذهبی شیعه برای کودکان و بزرگسالان و کتابخانه های ویژه دیداری و شنیداری برای امامان جماعت شیعه و مسئولان حسینیه ساخته شده است.
ساخت این حسینیه همچون حسینیه های نجف و کربلا و بارگاه حضرت زینب در دمشق می باشد. مهندس مسئول ساخت این حسینیه گفته است: این حسینیه دارای گنبدی بزرگ و طلایی با ارتفاع 12 متر و قطر 24 متر است و مناره های بلند آن به 45 متر از سطح زمین و قاعده آن به طول شش متر و به رنگ طلایی است.
بنای این حسینیه مانند مسجد ایرانی که در دمشق، کنار مسجد اموی برای شیعیان بنا شده، با سنگ سفید اردنی پوشیده شده است. همچنین این حسینیه دارای بالابر برقی برای مردان و زنان است، زیرا برخی به خاطر کهولت سن، بالا رفتن از پله ها برایشان مشکل است.
یک مسئول اداره اوقاف و مساجد «احسا» گفت: زمینی که این حسینیه بر روی آن ساخته شده، به همراه هزینه ساخت آن، به مبلغ شش میلیون ریال سعودى، را یک تاجر شیعه پرداخت کرده است. این تاجر از خانواده شیعه معروف به «بوخمسین» است.
دو روحانی اهل سنت کتاب زندگینامه امام حسین (ع) را به چاپ رساندند
کتاب زندگینامه امام حسین (ع) به نام «امام عاشقان» به مناسبت سالگرد شهادت سرور و سالار شهیدان، توسط دو روحانی اهل سنت به چاپ رسید.
این کتاب توسط ماموستا «ملا عبدالله علایی نیا» و ماموستا «فاروق سفی زاده» چاپ و منتشر شده است.
این کتاب در 97 صفحه و در تیراژ پنج هزار نسخه وارد بازار شده است.
نویسندگان در مقدمه این کتاب به ارادت و ایمان قلبی خود به خاندان امام حسین (ع) اشاره کرده و آورده اند: «امام حسین (ع) به علت ترویج امر به معروف و نهی از منکر و به دلیل ترویج دین حضرت محمد (ص) دست به قیام عاشورا زده است».
همچنین در مقدمه این کتاب آمده است: «امام حسین با خون خود تفسیرگر قرآن بود». این کتاب با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و معاونت روابط عمومی و انتشارات نمایندگی ولی فقیه در نیروی مقاومت بسیج کشور چاپ و منتشر شده است.
دانشنامه «شعر عاشورایی» مکتوب شد
کتاب دانشنامه شعر عاشورایی در دو مجلد و با مقدمه «بهاءالدین خرمشاهی» در بیش از هزار صفحه، توسط سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.
در این دانشنامه اشعار عاشورایی بیش از 300 شاعر عرب و نزدیک به 500 شاعر پارسی گوی گردآوری شده است. این کتاب که در مدت زمانی بیش از پنج سال تدوین و نگارش شده است، بیش از 453 مدخل دارد و در هر کدام از این مداخل به اشعاری که درباره حادثه کربلا سروده شده و همچنین سوگنامه- هایی درباره شهیدان این حادثه و حضرت اباعبدالله الحسین، ذکر شده است.
مرضیه محمد زاده، محقق و نویسنده دانشنامه شعر عاشورایى، در باره این کتاب گفته است: «من از سال 1375 تحقیق بر روی این کتاب را آغاز کردم. جلد اول این کتاب درباره شعرای عرب است که درباره نهضت اباعبدالله شعر گفته اند و اشعار این شاعران را گردآوری کرده ام، شعرهای عربی اعراب گذاری و ترجمه شده اند و در کنار اشعار، خلاصه ای از زندگی شاعر، احوالات، سبک کاری و ویژگی های شعری او را نیز بررسی کرده ام».
«اولین شاعر عرب که درباره این حادثه شعر گفت، حضرت زهرا بوده که شعری با عنوان «کربلا یا کربلا» دارد و زمانی که گهواره امام حسین را تکان می داده این شعر را سروده است، بعد حضرت علی زمانی که از جنگ صفین برمی گشت شعری درباره این واقعه گفت. پس از آن، خود اباعبدالله الحسین، حضرت زینب، لقمان، دختر امام حسین، رباب همسر امام حسین، ام البنین، اشعاری راجع به این حادثه یا شهدای کربلا گفته اند».
دومین همایش بین المللی تمدن اسلامی برگزار شد
دومین همایش بین المللی تمدن اسلامی در منطقه ولگا – اورال اول تا پنجم تیرماه، در کازان پایتخت جمهوری تاتارستان برگزار می شود. در منطقه اولگا – اورال به صورت مشترک از سوی مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی شهرداری کازان و آکادمی علوم تاتارستان، موسسه تاریخ کازان، تاتارستان، برگزار می شود.
دومین همایش بین المللی تمدن اسلامی از مجموعه همایشهایی است که مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی از اواسط دهه 1980 با تمرکز بر تاریخ تمدن اسلامی در مناطق گوناگون دنیا برگزار کرده است. اولین همایش بین المللی تمدن اسلامی در منطقه ولگا – اورال در ماه ژوئن سال 2001 در کازان برگزار شد؛ که موسسات آکادمیک سراسر روسیه و تاتارستان و 60 دانشمند و محقق از سراسر قاره آسیا حضور یافتند.
همایش امسال، اهداف اولیه همایش بین المللی تمدن اسلامی را تقویت کرده و آن را گسترش می دهد، همچنین بر فرایندهای معرفی و گسترش تمدن اسلامی در منطقه ولگا – اورال تأکید می کند.
تاریخ همزیستی فرهنگها و ادیان، روابط میان اسلام و دیگر ادیان در بافت روشنفکرانه، میراث اسلامی و چند فرهنگی منطقه در زمینه های علمی و تجلی معاصر این میراث تاریخى، از مواردی هستند که در این همایش بدان پرداخته می شود.
این همایش به زبانهای تاتار، روسی و انگلیسی برگزار می شود.
فرهنگ دین های جهان در پایگاه اینترنتی قرار گرفت
دانشنامه فرهنگ دین های جهان، به زبان فارسی در پایگاه اینترنتی قرار گرفت.
این فرهنگ شامل اصطلاحات، برخی از واژگان این مفاهیم ایین بودا، ایین جین، ایین زردشت، ایین سیک، تنجیم، جادو و رازورى، جانشین های دنیاورز دین، جنبش های دینی نو در جوامع غربی و جنبش های دینی نو در جوامع نخستین هستند.
جنبش های دینی نو در ژاپن، دین آمریکای لاتین، دین ایرانی غیر زردشتى، دین پیشا تاریخ، دین تبتى، دین یونانى، دین های اروپای باستان، دین های آفریقایى، دین های آفریقایى – کاراییبی، دین های اقوام شمالگان، دین های اقیانوس آرام، دین های آمریکایى، دین های آمریکای میانه و دین های چینی برخی دیگر از واژگان موجود در پایگاه اینترنتی ادیان است.
علاقمندان از طریق آدرس اینترنتی
www.religion.ir
می توانند به منابع موجود در آن دسترسی داشته باشند.
ماکت حرم مطهر امام حسین (ع) در دارالقرآن آستان قدس رضوی ساخته شد.
ضریح ساخته شده امام حسین (ع) به همراه 72 پروانه و طرحی اسلیمى، به نام بته جقه، که روی آن پرچمی قرار داده است، مهیای نصب گردید.
زهرا رضاپور یکی از سازندگان این ماکت در مورد آن گفت: «ساخت این ماکت را از عید غدیر آغاز کردیم و روز دوم محرم به اتمام رساندیم».
وی گفت: هر یک از اجزای این ماکت دارای نماد و نشانه ای هستند و هر کدام پیامی را دربر گرفته اند.
وی اظهار داشت: «دو رحل قرآن که در داخل ضریح قرار دارد اشاره به 2 مرقد امام حسین (ع) و حضرت علی اکبر (ع) داشته و 72 پروانه دور ضریح اشاره به 72 یار امام حسین (ع) در صحرای کربلا دارد».
وی تصریح کرد: «ما به طریقی این ماکت را ساخته- ایم که هم اشاره به زمان حال دارد و هم اشاره به زمان امام حسین (ع)».
رضاپور عنوان کرد: «این ماکت از آکاسیو، پارچه و مقدار کمی چوب درست شده است». لازم به ذکر است، این ماکت توسط گروه معرق، خوشنویسی و طراحى، غرفه های هنرهای قرآنی دارالقرآن آستان قدس رضوی ساخته شده است.
ایت الله مرعشى: فعالیت شرکت های گلدکوئیست و ای بی ال، شرعی نیست.
ایت الله حاج سید جواد مرعشی فعالیت شرکت های هرمى، مانند گلدکوئیست و ای بی ال و مانند آنها را غیر شرعی اعلام کرد و گفت: چون در انجام این قبیل امور به طور معمول خدعه و نیرنگ وجود دارد لذا انجام کارهای این چنینی از نظر شارع مقدس، جایز نیست.
مدرس حوزه علمیه در ادامه افزود: اگر در نیت صاحبان این شرکت ها، خدعه و نیرنگ و قصد کلاهبردای موجود باشد، درآمدشان کاملاً حرام بوده و تصرف در آن جایز نیست.
ایشان در پایان از افراد جامعه خواست که از سرمایه گذاری در چنین شرکت هایی که در پی جذب سرمایه های سرگردان هستند و تولیدی انجام نمى- دهند خودداری کنند تا راه کلاهبرداری از این طریق بسته شود.
چهلمین روز درگذشت شهید حاج سهراب نظیرى
مراسم چهلمین روز درگذشت شهید حاج سهراب نظیرى با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز، ایت الله حائری در آرامگاه نور شیراز برگزار شد.
در این مراسم پیام تسلیتی را که از طرف دبیر مجمع تشیخص مصلحت نظام و نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به خانواده شهید فرستاده شده بود، توسط یکی از مداحان اهل بیت قرائت شد. در قسمتی از این پیام آمده است:
«شهادت مظلومانه بسیجی فداکار و خادم آستان مقدس حضرت سید الشهدا، مرحوم حاج سهراب نظیری را به مردم وفادار استان فارس و هیئات مذهبی و خانواده بزرگوار شهید، صمیمانه تبریک و تسلیت عرض می نماییم. این مرد بزرگ عمری را در راه خدا و خدمت به مردم سپری کرد و در دفاع مقدس همواره پشتیبان رزمندگان اسلام بود و دو فرزند خود را در راه خدا، ابراهیم وار به قربانگاه فرستاد، امید است که خدای متعال برای عموم بازماندگان صبر و اجر و توفیق، کرم فرماید.»
در پایان، شرکت کنندگان در مراسم با نوحه سرایی و سینه زنى، یاد این اسوه مقاومت و شجاعت و سخاوت و بردباری را گرامی داشتند.
یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.
نیویورک تایمز: رشد خیره کننده مذهب در سراسر جهان
روزنامه «نیویورک تایمز» از پیشرفت خیره کننده مذهب در سراسر جهان خبر داد.
این روزنامه، در مقاله ای نوشت: در حال حاضر، تقریباً به استثنای اروپای غربى، به هر نقطه از جهان که نگاه می اندازیم، مذهب به طور آشکار و خیره -
کننده ای یک نیروی رو به پیشرفت به شمار می رود.
کشورهای کمونیستی پیشین، تحت احاطه مسجدسازان و مبلغان مذهبى، آزاد از هرگونه عقیده دینی درآمده اند. در چین، کلیساهای خانگی زیرزمینى، به سرعت در حال ازدیاد می باشند، به گونه ای که نه مسئولان و نه رهبران مسیحى، هیچ کدام نمی توانند آمار دقیق و معتبری از آنها در اختیار داشته باشند. در بیشتر بخش های آمریکای جنوبی و مرکزى، کلیساهای فراوان فرقه بنیادگرای مسیحی با نام Pentecostal که در آن عبادت کنندگان «روح القدس» را فرا می خوانند و با زبان محاوره ای سخن مى- گویند، در حال گسترش بوده و با سنت کاتولیک رم درستیزند. در ایالات متحده نیز محافظه کاران مذهبی که نقش پیروزمندانه ای را در انتخاب دوباره بوش کسب کرده اند، به طور روزافزونی درصدد گسترش قدرت خود در حیطه سیاست، رسانه و فرهنگ هستند.
همچنین حادثه «سونامی» در آسیا در تحریک تجدید حیات مذهبی بی تأثیر نبوده است؛ چرا که قربانیان و شاهدان این واقعه طبیعی به سوی مساجد، معابد و کلیساها روی آوردند تا در درک این مصیبت و فاجعه، از مقامات مذهبی یاری جویند و بتوانند در کنار آن، حمایت های انسان دوستانه ای را در این باره فراهم آورند.
نویسنده این مقاله سپس با اظهار خشم از این واقعیت، ادعا کرد: ارزیابی این مسئله که هرچه جهان مذهبی تری داشته باشیم، به معنای جهانی سرکش تر است آسان است، چرا که در جهان کنونى، کشمکش- های سخت و شدید از سوی جنبش های بنیادگرای افراطى، تغذیه و تشدید شده اند.
با آنکه کارشناسان می گویند، کاملاً مشخص است که جریان مذهب گرایی در حال شدت و اوج گرفتن است، اما هنوز موضوع بنیادگرایی روشن نیست و ممکن است، خیزش و مقابله رو به رشدی در مقابل بنیادگرایی از هر نوع عقیده و مذهب در حال شکل- گیری باشد.
سریع ترین مذهب در حال رشد دنیا، شامل هیچ نوع از بنیادگرایی نمی شود. پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ماه نوامبر، برخی نظریه پردازان آزادیخواه، به ملت راجع به قدرت یافتن بنیادگرایان مسیحی در کشور هشدارهایی داده اند.
مراسم تشییع پیکر ایت الله حاج شیخ ابوالحسن مصلحی اراکی (ره) در قم برگزار شد
پیکر آن عالم ربانی پس از تشییع، از مسجد امام حسن عسکری (ع) تا حرم مطهر حضرت معصومه (س) و پس از اقامه نماز، توسط ایت الله بهجت، با قرائت متن پیام مقام معظم رهبری در مسجد بالاسر حرم کریمه اهل بیت، در کنار مزار ایت الله احمدی میانه جی به خاک سپرده شد.
متن پیام مقام معظم رهبری به شرح ذیل است: «درگذشت مرحوم مغفور ایت الله حاج شیخ ابوالحسن مصلحی اراکی رحمه الله علیه، فرزند مرحوم ایت الله العظمی اراکی قدس سره را که خود از علمای محترم و عضو جامعه مدرسین بودند به فضلای حوزه مقدس قم و به خانواده و فرزندان معزز و مکرم و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای آن عالم بزرگوار رحمت و مغفرت طلب مى- نمایم.»
پای صحبتهای مداح 5 ساله اهل بیت
کرمانشاه :
محمد جواد سلطانی نونهال و مداح پنج ساله هرسینى، از خودش می گوید.
وی از سه سالگی مداح اهل بیت بوده و با وجود سن کم در کنار کار مداحی به امر فراگیری قرآن کریم و وورزش نیز اشتغال دارد. او هم اکنون چند جزء از قرآن کریم را به صورت شعر حفظ می باشد.
محمد جواد به ورزش کونگ فوتوآ می پردازد و به همه همسالان خود توصیه می کند حتماً در کنار درس و ورزش، برای مسائل دینی اهمیت فوق العاده ای قائل شوند و در مجالس مذهبی حضور بیابند.
به گفته محمد جواد، وی نزد هیچ استادی تعلیم مداحی ندیده و فقط از طریق CD و نوار کاست به تمرین مداحی می پردازد. او، خانواده اش را مشوقان اصلی در ادامه راهش معرفی می کند.
تبلیغ محصول جدید فولکس واگن توسط عملیات استشهادی یک فلسطینى!
تبلیغ محصول جدید فولکس واگن اعتراض های بسیاری را به همراه داشته است.
در این تبلیغ که به صورت فیلم کوتاه ساخته شده است، یک فلسطینی پس از تهیه یک فولکس واگن با بستن تعداد زیادی مواد منفجره به کنار یک رستوران اسرائیلی می رود. در این زمان وی ضامن مواد منفجره را می کشد اما تنها خودش کشته شده و اتومبیل سالم می ماند و هیچ فردی در این عملیات انتحاری آسیب نمی بیند.
به دنبال اعتراض مسلمانان به این فیلم تبلیغاتى، مقامات شرکت فولکس واگن ضمن عذرخواهی از سوء تفاهم پیش آمده اعلام کردند که پخش تبلیغات این ماشین جدید ادامه خواهد داشت.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)