تجویز پزشک یا مد روز هرچه که هست همه مارا حداقل یک بار به مغازه های عینک فروشی البته نه طبی بلکه آفتابی کشانده است. در میان و شمال شهر کمتر جایی را می توان پیدا کرد که حاضر باشد مارک اصل برای فورش نگذاشته و انچه به مشتری می رساند عینک هایی است که در کشورهایی مانند چین تولید و باقیمت های فوق العاده پایین به کشور وارد شده و در نهایت بعد از چند دست گشتن در پشت ویترین مغازه ها به فروش گذاشته می شود.
فروشنده مدعی است قیمت خریدش شاید چند هزار تومان با قیمت جنسی که حدود یکصد تا ۵۰۰هزار تومان برای فروش گذاشته تفاوت می کند و البته نباید فراموش کرد خواب جنس پشت ویترین این نوع مغازه ها هم البته اگر روی بروس نباشند از جیب مشتری پرداخته خواهد شد ولی واقعیت در مبادی ورودی به کشور چیز دیگری را نشان می دهد در حالی که قیمت هر عینک همانظور که اشاره شد سر به چند صد هزار تومان هم می زند اگر ارزش عینک های وارداتی را از گمرک کشور سئوال کنیم متوجه می شویم متوسط هر کیلو عینک وارداتی در حدود ۷۳ دلار یا همان ۷۵ هزار تومان است رقمی که نمی توان انرا با انچه در نهایت به دست من و شما می رسد مقایسه کرد.
حجم بالای واردات غیر رسمی
براساس آمارهای گمرک ایران طی سالهای ۸۸ و نیمه اول سال جاری میزان واردات عینک به کشور حدود ۲٫۴ میلیون دلار بوده است رقمی که به نظر نمی رسد با حجم بازار چندصد میلیارد تومانی عینک های غیر طبی در بازار داخلی متناسب باشد و به خوبی نشان از حم بالای واردات غیر رسمی این نوع محصولات به بازار ایران است و به خوبی جای خالی که می تواند با حمایت دولت به تولید کنندگان داخلی صنعت اوپتیک تعلق بگیرد را نشان می دهد. البته نباید فراموش کنیم که تا قبل از سال ۸۸ عینک های آفتابی هیچ ردیف تعرفه ای مستقلی در گمرکات کشور نداشتند و واردات آنها در جمع عینک های طبی محاسبه می شده است و در حالی که طی سال ۸۸ تنها ۳۶۰۰دلار واردا ت عینک آفتابی به کشور ثبت شده است و در نیمه نخست امشال این رقم از ۲٫۴ میلیون دلار فراتر رفته یعنی می توان گفت بازار رسمی عینکهای آفتابی رو به گسترش است.
اما در کنار این ارقام نگاهی داشته باشیم به قیمت هر کیلو عینک افتابی وارد شده از مبادی رسمی که نشان می دهد گران ترین عینکها از کشور المان و ارزان ترین انها از امارات متحده عربی وارد کشور شده اند ولی بازهم شما می توانید تصور کنید قیمت هر کیلو عینک المانی حتی سنگین ترین بسته بندی هم هر کدام بیش از ۲۰۰ گرم وزن نخواهد داشت یعنی قیمت وارداتی انها حداکثر چیزی در حدود ۷۰ هزار تومان است در حالی که این نوع عینک ها وارد بازار میلیونی ها می شود تا به دست مصرف کنندگان عمدتا شیک پوششان برسد.
نگاه به بازار جهانی عینک آفتابی نشان می دهد طی سال های اخیر، چین به یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان عینک جهان تبدیل شده است. صادرات عینک چین سالانه حدود ۳۰ درصد رشد دارد. در پایان سال ۲۰۰۶، رقم صادرات عینک این کشور از ۲/۱ میلیارد دلار فراتر رفت. با افزایش میزان رقابت ها در بازارهای جهانی، تولیدکنندگان عینک چین در پی افزایش میزان تولیدات خود هستند. آن ها سرگرم سرمایه گذاری در تجهیزات پیشرفته، صرف مبالغ بیش تر در زمینه تحقیقات و بهبود سیستم های مدیریتی جهت بهبود طرح ها و امکانات تولیدشان هستند.
شرکت های چینی از دهه ۸۰ میلادی به دنبال تسخیر بازار جهانی عینک بوده اند. در دهه ۹۰ میلادی، تعداد ۱۶ تولیدکننده بزرگ و ۵۷ تولیدکننده متوسط عینک در چین مشغول فعالیت بودند.
در این دهه ۱۶۵ مدل برتر صادراتی در چین تولید می شد. این رقم در سال ۲۰۰۶ به ۲۱۲ مدل افزایش یافت. در سال ۲۰۰۴ چین حدود ۳۷۰ میلیون دلار عینک به بازار جهانی عرضه کرد.
جهان پشت عینک چینی
در سوی دیگر جهان آمریکا و اروپای غربی همواره مدل های معروفی را عرضه کرده اند. در این میان ایالات متحده و ایتالیا صاحب معروف ترین برندها بوده اند. در سال ۲۰۰۶ شهر میلان ایتالیا شاهد برگزاری نمایشگاهی در زمینه عینک های آفتابی جدید بود. در این نمایشگاه حدود ۱۲۰۰ تولیدکننده و عرضه کننده عینک شرکت داشتند که ۶۰ درصد آن ها غیرایتالیایی بودند و حدود ۴۲ هزار نفر از این نمایشگاه دیدن کردند. در سال ۲۰۰۶ ارزش بازار جهانی عینک به شش میلیارد یورو ۲۲/۸ میلیارد دلار) بالغ شد که نسبت به سال ۲۰۰۵ حدود ۸/۱۱ درصد رشد داشت. ایتالیا را می توان بزرگ ترین تولیدکننده عینک های برتر جهان دانست. در سال ۲۰۰۵، ارزش صادرات عینک ایتالیا از مرز ۷/۱ میلیارد یورو (۳۳/۲ میلیارد دلار) فراتر رفت. در سال ۲۰۰۵ حدود نیمی از صادرات عینک جهان به ایتالیا اختصاص داشت. همچنین، در سال ۲۰۰۶ میزان کلی فروش عینک این کشور با ۴/۳۹ درصد و میزان خرده فروشی آن با ۷/۱۷ درصد رشد نسبت به سه ماهه اول ۲۰۰۵ روبه رو شد.
پس از ایتالیا، چین و هنگ کنگ به ترتیب با صادرات ۳۶۳ میلیون یورو (۴۹۱۱ میلیون دلار) و ۲۶۵ میلیون یورو (۳۵۹۹ میلیون دلار) در رتبه های دوم و سوم جای گرفته اند. در سال ۲۰۰۶ کشورهای آلمان و فرانسه نیز مقام های چهارم و پنجم صادرات عینک های آفتابی را در اختیار داشتند.
منبع: گمرک ایران
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)