ازدواج كردن روزى را زياد مى كند

اينكه خداوند خالق و رازق تمام موجودات و مخلوقات است شكى نيست و خلاف عدل است كه خالق باشد و رازق نباشد، چنانكه او خالق مخلوقات است خالق رزق مخلوقات هم مى باشد و روزى هر جنبنده اى را با فضل عميمش بر عهده گرفته و از راههاى گوناگون و به وسيله هاى مختلف آن را مى رساند.


آيات زيادى درباره رازق بودن خدا و عهده دار شدن او بر روزى همه جنبندگان در قرآن است :


((و ما من دابة فى الارض الا على الله رزقها...))


هيچ جنبنده اى در زمين نيست مگر اينكه روزى او در عهده خداست .


يا اينكه در آيات ديگر به رازق بودن خدا چنين اشاره شده :


((ان الله هو الرزاق )) يا ((هو خير الرازقين ))


بدرستى كه خدا روزى دهنده است ، خدا بهترين روزى دهندگان است .


نظير مفهوم اين آيات در قرآن زياد و در روايات بى حد و حصى است . كه رازق بودن خداى تبارك و تعالى را روشن و صريح بيان مى كنند، و از آيات و روايات ديگرى هم چنين استفاده مى شود كه توسعه و تنگى روزى نيز در دست خداى تبارك و تعالى است او روزى هر كس را بخواهد زياد و روزى هر كس را بخواهد كم مى كند.


((الله يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر))(28)


خداوند وسعت دهد روزى هر كه را بخواهد و اندازه مى دهد روزى هر كه را بخواهد.


در آيه ديگر مى خوانيم :


((و الله فضل بعضكم على بعض فى الرزق ...))(29)


خداوند برترى و افزونى بخشد بر روزى بعضيها نسبت به بعض ‍ ديگر.


نظير اين آيات هم در قرآن زياد است ، مسلما اين وسعت دادن و برترى بخشيدن خداى تبارك و تعالى در روزى بندگان خالى از علل و حكمت نيست ، و علت هاى زيادى در اين باره نقل شده است كه نقل كردن آنها از عهده اين كتاب خارج است و ما آنها را در شرح صحيفه السجاديه بنام (فصيحة الصحيفة ) بيان كرده ايم ، يكى از علت هاى زياد شدن روزى همان زن گرفتن و ازدواج كردن است كه خداى تبارك و تعالى صريحا را در قرآن مجيد بيان فرمود است :


((ازدواج كرده و زنان و مردان بى همسر را همسر دهيد و غلامان و كنيران شايسته را به نكاح همديگر بياوريد و از فقير نترسيد كه اگر فقير باشند خداوند با فضل و كرم خويش آنها را غنى و بى نياز مى گرداند كه خدا صاحب وسعت و دانش است )).(30)

_________________