rozلکنت دیگه چیه؟roz

لكنت عارضه ای است كه معمولاً به اشتباه در میان مردم به كلیه اختلالات گفتاری اطلاق می شود اما در واقع لکنت بصورت مكث های بیجا و بیش از حد ، كشیده گوئی صداها و كلمات ، تكرار صداها - كلمات و عبارت ، قفل شدگی یا گیر در بیان یك صدا در گفتار فرد مبتلا دیده می شود .
مشاوره و لكنت كودك

1- هنگام لكنت از كودك نخواهید آرام تر حرف بزند ، یا نفس عمیق بكشد ، دو مرتبه بگوید و یا با خشونت با او رفتار نكنید. تفكرات منفی را نیز در مورد لكنت از خود دور كنید .

2- باید به سوالات متعدد و مكرر كودك با مهربانی پاسخ داد و هیچگاه نباید او را به خاطر سوالات زیادش مورد سرزنش قرار داد.

3- وقتی كودك با شما حرف می زند با تمام دقت به حرفهایش گوش دهید و طوری این كار را بكنید كه كودك بدون ترس ، همه حرفهایش را برای شما بزند . در هنگام حرف زدن كودك سعی كنید هیچ نشانی از ناراحتی و اضطراب در وجود شما احساس نشود.

4- هیچگاه كودك را مجبور به صحبت كردن نكنید . این كار ترس كودك را هنگام حرف زدن بیشتر می كند .

5- به كودك اجازه دهید حرف هایش را به طور كامل بزند و اگر وقفه ای در گفتارش به وجود آمد ( لكنت كرد ) در گفتن به او كمك نكنید .

6-برایش با صدای بلند داستان بگوئید ( یا بخوانید ) و بعد از او بخواهید كه داستان را برای شما تعریف كند . البته از گفتن داستان های مهیج و ترسناك خودداری كنید .

7- سعی كنید برای مشكلات تغذیه به او فشار نیاورید : اولاً غذای مورد علاقه اش را تهیه كنید تا خود كودك با میل غذا بخورد . وقتی چیز های مورد علاقه اش ( مثل بستنی ) را می خورد به او مهربانانه آموزش صحیح غذا خوردن را آموزش دهید .

8- از او انتظار فراتر از توانش نداشته باشید . اگر كودك زیاد اجتماعی نیست و حتی گاهی سلام هم نمی دهد به او فشار نیاورید و با ملایمت به مرور زمان به او اینها را آموزش دهید .

9- هر نوع اصلاح و بهبودی در رفتارش را تشویق كنید .

مجموعه ای از رفتارهای آموخته شده را به عنوان علت بروز لکنت در نظر گرفته اند. این احتمال وجود دارد که کمال جویی و خواسته های افراطی اطرافیان و بخصوص والدین درباره ی گفتار کودک در ایجاد لکنت زبان مشارکت داشته باشد.

10-محیط اطرافش شامل اعضای خانواده ، اقوام ، همسایگان ، مدرسه یا مهد را بصورتی تغییر دهید كه كودك در حرف زدن و ابراز وجود و نیز برقراری ارتباط با دیگران مشكل احساس نكند . بعنوان مثال در خانه باید از تمسخر او توسط افراد خانواده بخصوص فرزندان دیگر جلو گیری كرد .

3965285989934172362165171685539494105479