و نکته جالب توجه اینکه:حروف مقطعه که در ابتدای برخی سورههای قرآن موجود است، و هماره رمزی ناگشوده مانده، ترکیب آن به صورت جملات زیر میباشد:
«صراط علیّ حق تمسکه»(راه علی(ع)حق است و ما بدان تمسک میجوییم)،
«علی حق نمسک صراطه»(علی(ع)، حق است و ما به راه او تمسک میجوییم)، «علی صراط حق نمسکه»(علی(ع)، راه حقی است که ما بدو تمسک میجوییم).
عارف بلند مرتبه، شیخ عبدالصمد همدانی در این خصوص گوید:«قرآن را حرمتی است که در هر جا ظهور کرده آن محل را حرمتی بخشیده و در هر جا ظهورش زیاده است موجب حرمت بیشتر آن چیز، گردیده، ...پس قلب مؤمن که حامل قرآن گردیده، حرمتش زیاده از نقش و کاغذ قرآن خواهد بود، چنانچه وارد شده که حرمت مؤمن از قرآن بیشتر است، و از مضامین و اخلاق حسنه قرآن هر چند در مؤمن بیشتر ظهور کرده، موجب احترام او گردیده و هر چند خلاف آن اوصاف از نقایص و معاصی و اخلاق ظهور کرده موجب نقصان ظهور قرآن و نقص حرمت گردیده، پس این مراتب ظهورات قرآن و اوصاف آن زیاده میگردد تا چون به مرتبه جناب رفعت مآب نبوی و اهل بیت گرامی(ص)او میرسد، مرتبه ظهورش به نهایت میرسد چنانچه در وصف حضرت رسول(ص) وارد شده است که:«کان خلقه القرآن»بلکه اگر به حقیقت نظر کنی، قرآن حقیقی ایشانند...چنانچه حضرت امیرالمؤمنین(ع)بسیار میفرمودند که:«منم کلام اللّه ناطق». (21)
_____________________________________
(21)-بحر المعارف، شیخ عبدالصمد همدانی، ط سنگی، ص 182.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)