معرفی رشته معماری درمقطع کارشناسی ارشد
پیشینه معماری ایران به حدود ۱۰۰۰ سال پیش از اسلام میرسد و پس از ظهور این دین نیز تاکنون شاهد بیش از ۱۴۰۰ سال معماری ایرانی- اسلامی هستیم. از قدیمالایام معماری ایران دارای دو نظام کلی آموزش بوده است. یکی از این دو، نظام آموزش سنتی معماری است، که ریشه در قرون و اعصار دارد و انتقال اطلاعات و مفاهیم در ان بهصورت سینه به سینه، مدیدی و مدادی انجام پذیرفته است و نظام دوم، با ظهور مدارس معماری در ایران و تحت عنوان نظام آموزشی آکادمیک و کلاسیک بوجود آمده است. اهمیت بازشناسی آموزش معماری در کشور نیز آنجا بیشتر جلوه مینماید، که غالباً در مقام مقایسه معماری و معماران معاصر با معماری و معلمان گذشته بر میآییم. این در حالی است که معمار معاصر را محصول آموزش دانشکدههای معماری امروزی و معمار گذشته را حاصل آموزش سنتی معماری میپنداریم.
گرایشها و ابعاد مختلف این رشته درکارشناسی ارشد
رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایشهای معماری-معماری، معماری-منظر، تکنولوژی معماری، معماری-انرژی، معماری-مرمت بناها و بافتهای تاریخی و معماری-مدیریت پروژه و ساخت است.
معماری-معماری
در این گرایش در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان کارشناسی که با مبانی طراحی و درک فضا و نحوهی تلفیق جنبه هنری طراحی پروژههای مختلف، با مسائل فنی آشنا شده و چند پروژه طراحی کردهاند، حال در مقطع ارشد به صورت حرفهای نحوهی برخورد و کاربرد مبانی نظری را در پروژههای مختلف، تجربه میکنند.
تواناییهای لازم برای ادامه تحصیل در این رشته
معماری رشتهای به قدمت تمدن بشری است و در قرن اخیر در دانشکدههای هنر سراسر دنیا آموزش معماری صورتی نو بهخود گرفته است. معماری رشتهای مابین هنر و فن است و تأکید بر قسمت هنری یا قسمت فنی آن در دانشکدههای مختلف متفاوت است. دانشجوی معماری باید در کنار داشتن تجسم قوی و سلیقهی هنری، از درکی عمیق از ایستایی و هندسه نیز برخوردار باشد. در کنار آن آشنایی با علوم اجتماعی، فلسفه، تاریخ و……… نیز برای دانشجویان در ادامه تحصیل مورد نیاز است. دانشجویان باید در خلق فضاهای مطلوب با توجه به ویژگیهای هر پروژه مهارت کافی داشته باشند و توانایی ارائه و به تصویر کشیدن این فضاهای ذهنی را کسب کرده باشند که این خود درک عمیقی از فضای سه بعدی و پرسپکتیو را طلب میکند. در مقطع کارشناسی ارشد، مبانی نظری و نحوه استفاده و طراحی بر اساس مبانی نظری و فلسفی مورد تأکید قرار میگیرد. لذا از فارغالتحصیلان این مقطع انتظار میرود تا مبانی نظری آموخته شده را به خوبی در حرفه و محیط کار به مرحله اجرا بگذارند.
چه کسانی برای ادامه تحصیل در این رشته اقدام نکنند.
ورود به دورهی کارشناسی ارشد معماری به کسانی که مدرک کارشناسی آنها غیر از معماری است توصیه نمیشود چراکه در دوره ارشد با فرض توانایی بالای دانشجویان به طراحی معماری و درک فضا، بیشتر به کار بردن مبانی و مفاهیم معماری (که فرد پیش از این آموخته) مورد تاکید قرار میگیرد.
زمینههای اشتغال
نیاز به فارغالتحصیلان معماری-معماری در سطح کشور از کارفرمایان خصوصی در پروژههای کوچک و بزرگ تا کارفرمایان دولتی (فرمانداریها، استانداریها، شهرداری، وزارتخانهها) در پروژههای عظیم متغییر است. اگرچه در سالهای اخیر شاهد افزایش چشمگیر ظرفیت پذیرش دانشجویان معماری و ایجاد این رشته در دانشگاههای مختلف بودهایم اما نیاز شدید کشور در بخش ساخت و ساز و کمبود ساختمانهای مختلف به ویژه بناهای مسکونی، بازار این رشته را پر رونق کردهاست.
تخصص فارغالتحصیلان این رشته
فارغالتحصیلان در رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد توانایی طراحی پروژههای مختلف از مقیاسهای متفاوتی نظیر مسکونی، تجاری و فرهنگی تا پروژههای بزرگ در مقیاس شهری چون طراحی فرودگاه، استادیوهای ورزشی، برجهای مسکونی و اداری و … را دارند. به دلیل ویژگیهای مختلفی که در این رشته وجود دارد و درگیری آن با موضوعاتی چون جامعهشناسی، فلسفه، هنرهای تجسمی و .. فارغالتحصیلان این رشته به حوزههای مختلف هنری دیگر نیز اشراف دارند. در حقیقت مهندس معماری در تیمهای طراحی پروژههای معماری به عنوان عامل ارتباطی تخصصهای مختلف و هدایت کننده گروه طراحی فعالیت میکند و بر جنبههای مختلف هنری و فنی هر پروژه کاملا مسلط است. به همین دلیل این متخصصان معمار هستند که خالق اصلی بناها و فضاهای شهریاند. اگرچه در هر پروژه متخصصان دیگری چون عمران، تاسیسات و … نیز حضور دارند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)