كيفيت امر به معروف و نهى از منكر
س 1093 : وظيفه فرزند در برابر پدر و مادر و يا زن در برابر شوهرش، اگر خمس يا زكات اموال را نپردازند، چيست؟ آيا براى آنان تصرف در مالى كه خمس يا زكات آن پرداخت نشده و مخلوط به حرام است، با توجه به تأكيدات وارد در روايات مبنى بر عدم استفاده از آن، زيرا باعث آلودگى روح انسان مىشود، جايز است؟
ج: بر آنان واجب است كه هنگام مشاهده ترك معروف يا انجام حرام توسط پدر و مادر يا شوهر، به امر به معروف و نهى از منكر در صورت تحقق شرائط آن مبادرت كنند، ولى تصرّف در اموال آنان اشكال ندارد مگر آنكه يقين به وجود خمس يا زكات در خصوص مالى كه مصرف مىكنند داشته باشند، كه در اين صورت واجب است از ولىّ امر خمس و زكات نسبت به آن مقدار اجازه بگيرند.
س 1094 : روش مناسبى كه فرزند در برابر پدر و مادرى كه بر اثر عدم اعتقاد كامل به تكاليف دينى، به آنها اهميت نمىدهند، بهتر است اتخاذ نمايد، كدام است؟
ج: واجب است با زبان نرم و مراعات احترام شان به عنوان پدر و مادر آنان را امر به معروف و نهى از منكر كند.
س 1095 : برادر من مسائل شرعى و اخلاقى را رعايت نمىكند و تاكنون نصيحت در او تأثيرى نداشته است، وظيفه من هنگام مشاهده رفتارهاى او چيست؟
ج: واجب است از اعمال خلاف شرع وى اظهار تنفر كنيد و او را به هر روش برادرانهاى كه مفيد و مؤثر مىدانيد موعظه كنيد، ولى قطع رحم و ارتباط، جائز نيست.
س 1096 : رابطه با اشخاصى كه در گذشته مرتكب اعمال حرامى مانند شرب خمر شدهاند، چگونه بايد باشد؟
ج: معيار وضعيت فعلى اشخاص است، اگر از آنچه انجام دادهاند توبه كرده باشند، معاشرت با آنان مانند معاشرت با ساير مومنين است. ولى كسى كه در حال حاضر هم مرتكب حرام مىشود، بايد او را از طريق نهى از منكر از آن كار منع كرد، و اگر از انجام فعل حرام اجتناب نمىكند مگر با دورى جستن از او، قطع رابطه و ترك معاشرت با وى از باب نهى از منكر واجب مىشود.
س 1097 : با توجه به هجوم مستمر فرهنگ غربى كه در تضاد بااخلاق اسلامى است، و رواج بعضى از عادتهاى غيراسلامى، مثل به گردن آويختن صليب طلائى توسط بعضى از مردان، و يا استفاده بعضى از زنان از مانتو با رنگهاى زننده، و يا استفاده بعضى از مردان و زنان، از زيورآلات و عينكهاى تيره و ساعت هائى كه جلب نظر مىكند و استفاده از آنها نزد عرف مردم قبيح است، و عدهاى از آنها حتى بعد از امر به معروف و نهى از منكر هم اصرار بر كار خود دارند، اميدواريم حضرتعالى روشى را كه بايد در برابر اين افراد در پيش گرفت، بيان فرمائيد.
ج: پوشيدن طلا يا آويختن آن به گردن بر مردان مطلقا ً حرام است، و پوشيدن لباسها يى كه از نظر دوخت يا رنگ يا غير آن تقليد و ترويج فرهنگ مهاجم غير مسلمانان در نظر عرف محسوب مىشود، جايز نيست، و همچنين استفاده از زيور آلاتى كه استعمال آن تقليد از فرهنگ تهاجمى دشمنان اسلام و مسلمين محسوب شود جايز نيست، و بر ديگران واجب است كه در برابر اينگونه مظاهر فرهنگى تقليدى از بيگانگان مبادرت به نهى از منكر زبانى كنند.
س 1098 : گاهى مشاهده مىكنيم كه دانشجوى دانشگاهى و يا كارمندى مرتكب فعل حرام مىشود، حتى بعد از تذكرات و راهنمائىهاى مكرر هم از كار خود دست برنمىدارد، بلكه بر انجام كارهاى زشت كه باعث ايجاد جو فاسد در دانشگاه است اصرار مىورزد، نظر شريف جنابعالى درباره اِعمال بعضى از مجازاتهاى ادارى مؤثر مثل ثبت در پرونده آنها چيست؟
ج: با مراعات نظام داخلى دانشگاه اشكال ندارد، و بر جوانان عزيز لازم است مسأله امر به معروف و نهى از منكر را جدى گرفته و شرايط و احكام شرعى آن را به دقت بياموزند و اين اصل را عام و فراگير نموده و روشهاى اخلاقى و مؤثر را براى تشويق فعل معروف و جلوگيرى از ارتكاب محرمات بكار بگيرند، و بايد از استفاده از آن براى اغراض شخصى خوددارى نمايند، و بدانند كه اين راه بهترين و موثرترين روش براى ترويج كار خير و جلوگيرى از شرّ است، خداوند شما را به آنچه رضاى او در آن است موفق بدارد.
س 1099 : آيا جواب ندادن به سلام كسى كه فعل حرام انجام مىدهد، براى تنبيه او جايز است؟
ج: جواب سلام مسلمان شرعا ً واجب است، ولى اگر بر خوددارى از جواب سلام به قصد نهى از منكر، عرفاً نهى و منع از منكر صدق كند، جايز است.
س 1100 : اگر براى مس ؤولين بطور قطعى ثابت شود كه بعضى از كارمندان ادارات در خواندن نماز كوتاهى كرده و يا اصلا ً نماز نمىخوانند و نصيحت و راهنمائى هم تأثيرى نداشته باشد، در برابر اينگونه افراد چه وظيفهاى دارند؟
ج: در عين حال واجب است از تأثير مداومت بر امر به معروف و نهى از منكر با رعايت شرا يط آن غفلت نكنند، در صورت نااميدى از تأثير امر به معروف نسبت به آنان، اگر بر حسب مقررات قانونى محروم ساختن اينگونه افراد از مزاياى شغلى مجاز باشد، بايد در مورد آنان اجرا شود و به آنان تذكر هم داده شود كه اين محروميت بر اثر سستى و كوتاهىشان در انجام اين فريضه الهى اتخاذ شده است.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)