BulletStorm


سازنده: Epic Games ،People Can Fly
ناشر: Electronic Arts

موتور: Unreal Engine 3

طراح:
Adrian Chmielarz
نویسنده: Rick Remender [یکی از نویسندگان Dead Space]

ژانر: Sci-Fi First-Person Shooter
مد: Multi-Player ،Single-Player

پلتفرم ها: PlayStation 3 ،Xbox 360 ،PC
تاریخ انتشار: February 22, 2011

درجه: ESRB: RP

سیستم مورد نیاز: اعلام نشده.

وب سایت:BulletStorm.com
__________________

سمفونی خون

به کرات بوده یک شرکت سازنده که قصد داشته اولین بازی خود را عرضه کند در همکاری با ناشری کوچک بتواند بازی بزرگ و قابل تحسینی را ارائه دهد. این مسئله مخصوصا وقتی بسیار نادر است که بازی مورد نظر در ژانر شوتر اول شخص قرار گیرد و توسط موتور اختصاصی خود شرکت ساخته شود. یکی از این بازیهای بزرگ، Painkiller بود که شرکت لهستانی People Can Fly با کمک DreamCatcher در سال 2004 آنرا منتشر ساخت. موضوع این بازی اهریمن کشی در برزخ و جهنم بود که سعی کرد گیم پلی بازی های قدیمی و در عین حال پرطرفدار آن زمان (OLD-School) مانند Doom و Quake را تکرار کند.

Painkiller پس از انتشار، از سوی Game Informer و Gamespot امتیاز 8.5 از 10 و عنوان "PC Game of the Month" را دریافت کرد، دریافت نشان طلایی Editor's Choice از طرف مجله Computer Games ،PC Zone و GameSpy - که خود امتیاز 4.5 از 5 را به این بازی اختصاص داد - از جمله افتخارات دیگر این بازی بود. People Can Fly سپس اقدام به ساخت نسخه تکمیلی این بازی، Painkiller: Battle out of Hell و پورت نسخه اصلی همراه با نسخه فرعی تحت عنوان Painkiller: Hell Wars کرد، شرکت این افتخار را داشت که در آگوست 2007 در زیر مجموعه شرکت Epic Games قرار گیرد و عهده دار پورت Gears of War برای کامپیوتر باشد، اما دیگر خبری از عنوان جدید شرکت نبود.


توانایی مهار (Leash)

Epic Games، سازنده عناوین پرطرفدار Gears of War و Unreal، مبهوت دموی کوتاهی شد که People Can Fly با استفاده از موتور Unreal آنرا خلق کرده بود. جالب این بود که زمان زیادی هم از خرید سهام اکثریت شرکت People Can Fly نگذشته بود و این دمو به سادگی نوید یک بازی جدید و پرطرفدار را می داد. People Can Fly وحشیگری و تخیل را با تجربه بالای Epic ترکیب کرد تا بتواند BulletStorm را شکل دهد. در این شوتر اول شخص علمی تخیلی، روشهای تا به حال دیده نشده ای در اختیار بازیکنان قرار می گیرد تا آنها بتوانند دشمنان را از طریق حملات ترکیبی امتیاز آور و سلاحهای جدید خلق شده بکشد. اما People Can Fly چقدر از کار خود مطمئن است؟ سازندگان قولی بلند پروازانه داده اند، اینکه BulletStorm سرشار از لحظاتی درگیر کننده ایست که بازیکن از شدت تعجب و شگفتي دهانش باز می ماند و پلک نمی زد، مانند لحظات جذاب در Uncharted 2.

__________________

از قهرمانی تا مستی

در قرن 26 ام، اتحاد سیارات (Confederation of Planets) یکی از قدرتمند ترین نیروها در کهکشانست. ژنرال سرانو (Serrano) چهره ایی مردمی در این اتحاد دارد، ولی از طرفی دیگر یک تیم عملیاتی مخفی بنام اکوی مرده (Dead Echo) که وظیفه آن انجام ماموریتهای محرمانه برای حفظ صلح در کهکشان می باشد را رهبری می کند. سر دسته گریسون هانت (Grayson Hunt) که بهترین بهترین هاست، برای هدایت تیمی انتخاب می شود که ماموریتش ترور است، ترور کسی که گفته شده خود مسئول مرگ هزاران نفر است. اکوی مرده برای رسیدن به هدفش خود را به پشت بام آسمانخراشی می رساند.

بعد چه اتفاقی می افتد، شرکت People Can Fly دقیقا نمی گوید، اما به نحوی آشکار می شود که ژنرال سرانو شخصیتی روانپریش است. آدریان چمیلارز (Adrian Chmielarz) از از بنیانگذاران People Can Fly و طراح اصلی BulletStorm عنوان می کند که این وسط یک چیزی درست نیست و و اساسا معلوم می شود شخصی که اکوی مرده قصد ترورش را دارد نه تنها شخص بدی حساب نمی شود بلکه مرد واقعا خوبی است. در نتیجه گریسون از اجرای این حکم بسیار ظالمانه امتناع کرده و خائن قلمداد می شود. هراسان از این تجربه بد روحی، گریسون به فضا می گریزد و تحت تعقیب قرار می گیرد.


توانایی لگد (Kick)

سال بعد، گریسون برای زنده ماندن با سرقت محموله های اتحاد سیارات از رهبری خونسرد به دزدی سر خوش و منحرف تبدیل می شود، تنها دوست گریسون سایبرگی (ترکیب انسان و ماشین) به نام ایشی ساتو (Ishi Sato) است که به عنوان برادرش محسوب می شود و در مبارزاتش او را همراهی می کند. گریسون شخصیتی خشن و انتقام جو پیدا کرده است اما ایشی به اندازه او دیوانه نیست. در گوشه این دنیای بزرگ، آنها اولیس (Ulysses)، ناو جنگی عظیم الجثه ژنرال سارانو را پیدا می کنند. در نتیجه مستی، انگیزه نخست گریسون این است که اولیس را نابود کرده و از فرمانده قدیمی خود انتقام بگیرد. شلیک احساساتی از سفیه کوچکش مطلقا هیچ تاثیری در اولیس ندارد، و جوابش با حمله ایی طوفانی داده می شود. سفینه گریسون پاره پاره شده، و تنها گزینه منطقی که به ذهنش می رسد این است که به اولیس برخورد کنند. به هر قیمت که شده سفینه گریسون به موتور های اولیس برخورد کرده و در نتیجه این برخورد هر دو سفینه به سمت سیاره نزدیک سقوط می کنند.

__________________

بهشت ویران

با فرود بر سیاره استیگیا (Stygia) مقدمه داستان به پایان می رسد، اما این به آن معنی نیست که شما به مدت 20 دقیقه در حال مشاهده صحنه های سینمایی بوده اید. چمیلارز عنوان می کند تمام گیم پلی اول شخص می باشد. شما فقط زمانی صحنه های سینمایی مشاهده خواهید کرد که وجودش [برای انتقال درام بیشتر] واقعا ضروریست. هنگامیکه گریسون و ایشی در محیط جدیدشان به دنبال محل سقوط اولیس هستند، متوجه چیزی عجیب در مورد استیگیا می شوند. معماری مجلل و بی نظیر بر اساس اقلیم معتدل سیاره که ترکیبی است از معماری دبی و لاس وگاس، به طرز زیبایی خودنمایی می کند. ولی در حال حاضر به حال خود رها شده و گیاهان گوشت خوار جای جای آن را فرا گرفته اند. انسانهای باقیمانده در این سیاره دسته هایی از قبایل را تشکیل داده اند، که به ظاهر از سلامت عقلی بر خوردار هستند. اما زمانیکه این مسئله را از نزدیک می بینید متوجه آدمخوار بودن آنها می شوید.


توانایی سر خوردن (Slide)

گریسون و ایشی راه خود را از محل سقوط به شهر الیسیوم (Elysium)، طی می کنند. در راه رفتن به شهر، با زنی مسلح اما غیر وحشی رو به رو می شوند. به نظر می رسد که او می داند چه بر سر این مکان آمده است. در نزدیکی این جمع سه نفره ناگهان گیاه گوشتخوار بزرگی از زیر زمین بیرون می آید، ایشی را می خورد، و سپس ناپدید می شود. گریسون نام ایشی را فریاد می زند. زن عنوان می کند "گیاهان جهش یافته زیادی در این سیاره وجود داره. دوستت شام اونه." "مزخرفه. ما اینجا را ترک نمی کنیم تا زمانی که جسدشو ببینم." کمی بعد گریسون صدای سیگنالی را می شنود. "یه دقیقه صبر کن. چیزی دارم می شنوم. اون حروم زاده فلزی باهوش داره یه سیگنال می فرسته. لعنتی، زیر زمینه. حرکت خوبی کرده. 500 متری فاصله داره. یالا. اونو باید به لونه اش برده باشه." مشخص است که، گریسون مانند اکثر قهرمانان بازی های ویدئویی نیست. او آدم کم حرف یا کلا ساکتی نیست بلکه در طول بازی صحبت می کند. در دنیایی که فقط تعداد کمی از قهرمانان بازی ها چیزی می گویند، خوب است که می بینیم BulletStorm در این راستا حرکت می کند.

__________________

کشتن با مهارت

سیستم مبارزه BulletStorm بر سه عامل کلیدی متکیست: مهار (Leash)، لگد (Kick) و سر خوردن (Slide). بازیکن به کمک مهار که اساسی ترین توانایی در میدان نبرد تلقی می شود، شلاقی از انرژی ایجاد کرده و دشمنان را به سوی خود می کشد. او می تواند به دشمنان لگد زده یا با سر خوردن بر روی زمین و برخورد، آنها را به هوا پرت کند. تمامی این اقدامات سه گانه باعث ایجاد زمان آهسته کوتاهی (Bullet Time) خواهد شد که منجر به مرگ حریف نمی شود، بلکه برای تکمیل کار بازیکن در آن فاصله بایستی به حریفش شلیک کند.


کسب شلیک مهارتی AfterBurner به کمک Flail Gun

شرکت People Can Fly نحوه مبارزات را در BulletStorm به صورت خشونت هنرمندانه خلق کرده است. کشتن مستقیم و ساده دشمن به دریافت امتیاز "10+" منجر شود. اگر برای به چالش کشیدن خود به صورت حریف شلیک کنید، امتیاز "Headshot +50" اما با رنگی متفاوت خواهید دید. اساسا، با انجام مهارت های خلاقانه تر، امتیازات مهارتی بیشتری دریافت می کنید که آنها می توانند خرج ارتقاء های تهاجمی و دفاعی شما شوند.

گریسون یک گاری را از بالای پله با لگد به حرکت درمی آورد که در مسیر خود چند حریف را له می کند. امتیاز. به گلوی حریف بعدی شلیک می کند و خون فواره می زند. "Gag Reflex +50". در منطقه بعدی گریسون به حریفش لگد می زند و هنگامیکه او بین زمین و هواست بلافاصله به او شلیک می کند. "Bullet Kick +50". او به بشکه قرمز منفجر شونده ایی که نزدیک حریفش است شلیک می کند. "Enviro Mental +50". با نگاه کردن دقیق به اطرافش، متوجه تابلویی بزرگ شده و با کمک Leash آن را بر سر دشمنان خود که در زیر آن قرار گرفته اند فرود می آورد. امتیاز. سپس با لگد حریف دیگری را به سمت کاکتوسی غول پیکر پرتاب می کند. "Bad Touch +50". برای تکمیل کار، گریسون به لای پاهای حریفش شلیک می کند و زمانی که زانو می زند سرش را می ترکاند. "Mercy +100".

پس از کسب این گونه امتیازات، گریسون اسلحه لوله کوتاه سبکش (Peace Maker Carbine) را بدست می گیرد. اکنون او می تواند سلاحش را شارژ کرده و 100 گلوله را یکباره شلیک کند که یک دشمن متوسط را به اسکلتی سوزان مبدل می سازد. "Overkill +100". ارتقایی به نام "Thumper" توانایی مهار را چشمگیرتر می سازد. با این قابلیت شما می توانید شلاقی از انرژی را به زمین مقابلتان بزنید که در نتیجه، ده ها تن از حریفانتان را به هوا هوا پرتاب می کند. برای کسب امتیاز مهارتی، می توان هنگامی که حریفان بین زمین و هوا هستند آنها را بلافاصله منفجر کرد. یکی دیگر از سلاح های موثر گریسون Flail Gun می باشد، دو نارنجک شلیک می کند که با زنجیر به هم متصل هستند. این نوع مهمات طوریست که مانند قلاب به دور هدف پیچیده و محکم می شود. حالا بازیکن این اختیار را دارد که مهمات مانند بمب زمانی عمل کند یعنی بازیکن صبر کند تا تایمر به صفر رسد و یا مانند بمب کنترل از راه دور بازیکن خود ماشه انفجار را فشار دهد.


کسب شلیک مهارتی OverKill به کمک Peace Maker Carbine

چه تعداد سلاح های دیگر در بازی خواهد بود؟ چمیلارز به مسخرگی تعداد سلاح ها را مابین به اندازه کافی و زیاد عنوان می کند. "برخی اسلحه ها مثل PMC قابل یافت هستند، اما سلاح هایی هم هستند که شما قبلا هرگز آنها را ندیده اید و خلقشان می کنید.

__________________

شوک بعد از تفریح

به سمت سیگنالی که ایشی می فرستد حرکت می کنیم، تعدادی گیاهان گوشت خوار که ارتفاعشان به 7 پا می رسد توجه ما را به خودشان جلب می کنند. خوشبختانه، این چیزها طوری نیستند که با آدمهای بد کاری نداشته باشند و فقط شما را دنبال کنند. شما می توانید آنها را به گلوله ببندید و از دستشان راحت شوید، اما این کجایش سرگرم کننده است؟ به کسی که مقابل یک گیاه قرار دارد لگد بزنید. گیاه آنرا با زبانش می گیرد و با صدای زیاد شروع به خوردنش می کند. اما یک نفر دیگر هم مانده است. با شلیک Flail Gun مهماتش به دور نفر بعدی قلاب می شود، با لگد آن را به طرف گیاه پرت می کنیم، و با فشار دکمه هم دشمن و هم گیاه را با هم نابود می کنیم.


ارتقا Thumper برای توانایی مهار (Leash)

ناگهان هلیکوپتری از راه می رسد. همانطور که شما در نزدیکی محل خود هستید، یک درجه دایره وار در روی صفحه نمایش نشان داده می شود که People Can Fly آنرا لحظه ترشح آدرنالین (Adrenaline Rush Moment) می نامد. چمیلارز عنوان می کند "می خواهیم در دنیای این بازی غرق شوید، اینطور نیست که بازی هر 5 دقیقه با صحنه سینمایی قطع شود تا چیزی مهم برایتان نشان داده شود، ما به شما انگیزه می دهیم. اگر بخواهید می توانید این علامت را نادیده بگیرید. اما زمانی که شما این دایره را بر روی صفحه نمایش می بینید، کلید زوم را فشار دهید نگاهتان به سمت یک نقطه مشخص که نشاندهنده یک اتفاق است متمرکز خواهد شد، اگر هم سریعتر این دکمه را فشار دهید، امتیاز مهارتی بیشتری کسب می کنید." این لحظه خاص نشان می دهد که چند گیاه گوشت خوار هلی کوپتر را با زبان خود گرفته اند و سعی دارند آن را متلاشی کنند. این کارشان به شما اجازه می دهد که مسلسل چی را به راحتی بکشید و به منطقه ای که قبلا غیر قابل دسترس بود برسید.

در داخل، گریسون با گیاه هیولای عظیمی که قبلا ایشی را گرفته بود مواجه می شود. حالا که گیاه حرکت نمی کند، راحت تر می توان متوجه جزئیات وحشتناکش شد. موجودی که تعداد زیادی دندان تیغ مانند و تیزی دارد، و مانند ترکیبی از گوشت حیوانی قرمز و مواد گیاهی سبز به نظر می رسد. گریسون می پرسد "این دقیقا چیه؟" زن پاسخ می دهد "هر چی که هست، ما نمی تونیم با اون مبارزه کنیم" "نه، سیگنالش داره از اون زیر میاد. " "شاید تا حالا اونو خورده." "نا امیدم نکن و بزنش!"

لگدی سریع جوابی برای حمله جانورست. زمین در این منطقه به طور کامل خیس می باشد، که باعث می شود حرکت سر خوردن بر روی زمین طولانی تر از حد طبیعی باشد. این وضعیت سر خوردن کمک می کند که به سرعت در مقابل ضربات شاخه های جانور جا خالی داده شود. مجموعه ایی کیسه اطراف ساقه هیولا قرار گرفته اند که به نظر می آید نقاط خوبی برای شلیک هستند. با استفاده از شلیک قدرتی PMC اولین کیسه منفجر می گردد. گیر دادن شلاق انرژی به کیسه ایی دیگر و تکان دادن شدیدش باعث انفجاری دیگر می شود. بعد از نابودی همه کیسه ها، هیولا از زمین جدا شده، با استفاده از شاخه های حساسش خود را به بالای سقف رسانده و وارونه آویزان می گردد. سپس شروع به باریدن تخمک های انفجاری مرگبار می کند. خوب است که راهی وجود دارد تا بتوان تخمک ها را به بالا پرتاب کرد. گریسون شلاق انرژی را بر روی زمین می کوبد و تخمک ها را به هوا پرواز می دهد. برخورد آنها به صورت هیولا باعث صدمه ایی عظیم می شود، صدمه ایی که بیش از یک تیراندازی معمولی بود.


گیاهی غول پیکر، اولین رئیس

دمو قبل از اینکه این رئیس مغلوب شود به پایان می رسد. بنابراين‌ نمیتوان فاش کرد که بعد چه رخ می دهد. اما چیزی که معلوم می گردد اینست که سازندگان قول نبرد های دیگر اینچنینی با رئیس ها را می دهند.

__________________

منبع

GameInformer / می 2010 / نشریه شماره 205

ترجمه ... هومان س. (havas_1980)