142195151711206470197129517869991704052

تفسیر آیه شریفه: ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ(البقرة/2)

آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است.



ظلمات است بترس از خطر گمراهی

یک جاده هر چه پیچ و خم داشته باشد احتمال گمراهی و بیراهه رفتن در آن بیشتر است و در نتیجه به تابلوها و علائم راهنمایی بیشتری نیاز خواهد بود.

حال آیات قرآن کریم همانند علائم راهنمایی است؛ و همچون خضر که موسی را هدایت می‏کرد، هادی و هدایتگر اهل تقواست.

قطع این مرحله بی‏ همرهی خضر مکن

ظلمات است بترس از خطر گمراهی

البته علائم راهنمایی اگر در کنار جاده و در جایگاه خود نصب شوند مایه هدایت عابرین و رهگذران خواهد بود، و گرنه همین علائم و تابلوها اگر در حاشیه جاده نباشند هدایتی در پی ندارد، درست مثل آنکه تابلوی «حداقل سرعت هشتاد کیلومتر» را در بالای یک تپه یا در نزدیکی یک دره نصب شود.

و همین‏طور است وقتی که تابلوها در کنار جاده باشند، ولی در جای خود قرار نگیرند، در این صورت نیز هادی نبوده و هدایت نمی‏کنند، درست مثل اینکه تابلوی «حداکثر سرعت سی‏کیلومتر» را در حاشیه یک اتوبان یا شاهراه بزرگ نصب کنند.

حال ماجرای قرآن کریم نیز همین است یعنی هم باید در جای خود به کار رود و هم برای اهل تقوا خوانده شود.

و اهل تقوا یا به قول قرآن کریم متقین، کسانی هستند که در جاده در حرکت‏اند.

یادمان باشد جاده شهر نیست بلکه به شهر منتهی می‏شود.

و تقوی شهر فضیلت است و کسی که در جاده آن قدم گذارد به اهل تقوا یا متقی یاد می‏شود. نشنیده‏اید علی علیه‏السلام باری از هسته خرما بر مرکب داشت، وقتی پرسیدند چه به همراه داری، فرمود: درختان خرما، چون هسته‏ها را می‏برد تا کاشته و سرانجام هر کدام درختی از خرما شوند.

از این‏رو می‏گوید:

هدی للمتقین

این کتاب اهل تقوا را هدایت می‏کند

و تمام مردم می‏توانند در این جاده وارد شده و اهل تقوا باشند.

و از همین روست که در جایی دیگر می‏گوید:

هدی للنّاس

این کتاب همه مردم را هدایت می‏کند

البته، کسی که وارد جاده تقوا می‏شود مثل همه جاده‏ها و شاهراه‏های مهم باید ورودی و عوارض خود را پرداخت کند، و البته ورودی این جاده به کار انداختن ذره‏ای عقل و درک و شعور و اندیشه است.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تالیف: محمد رضارنجبر