کتاب تاريخ تطبيقی عکاسی ايران و جهان به نگارش شهريار خونساری


در مقدمه کتاب آمده است: با توجه به بررسيهايي كه درباره تاريخ عكاسي در ‏ايران شد، به اين نتيجه رسيديم كه كهنترين مدرك ‏نوشتاري تاريخدار، متعلق به «ژول ريشار» است و مي ‏توان گفت بسياري از عكاسان در ايران، ناشناس مانده ‏اند. در بخش عكاسي جنگ، قديمترين عكسها مربوط به قيام ‏مشروطه است و پس از آن، باارزشترين آثار، متعلق به ‏جنگ تحميلي اند. در بخش عكاسي در سفر مشاهده مي نماييم ‏كه اين نوع عكاسي زماني شكوفا شد كه غرب، سريعاً در ‏حال تغيير و تحول بود و انقلاب صنعتي، اثرات خود را بر ‏طرز تفكر اجتماع نشان داد. در فصل بعد، تعاريفي كه ‏براي عكاسي هنري، ارائه شده، بررسي مي گردد. در ‏فصول چهارم و پنجم بخش دوم به نفوذ مدرنيسم در عكاسي ‏و عكاسي فرماليستي مي پردازيم. در فصل ششم به مسائلي ‏كه در طول سالهاي بعد از جنگ جهاني دوم تا دهة 1960 ‏مورد توجه عكاسان بود، پرداخته شده است. در فصل ‏هفتم، سالهاي پس از سال 1960 مورد بررسي واقع مي ‏شود. در بخش سوم عكاسي اسنپ شات، عكاسي خطي، عكاسي ‏روايتگر و عكاسي خبری در چند فصل، مورد تجزيه و تحليل ‏واقع شده است و اين بخاطر آن بود كه نمی شد اين نوع ‏عكسها را در طبقه بندی فصول پيشين، جای داد
فهرست مطالب چكيده / مقدمه بخش اول: فصل اول- ورود عكاسي به ايران‏ / فصل دوم- عكاسی جنگ در ايران بخش دوم (1980-1840)‏ : فصل اول- پديدارهاي بوجودآورندة تصوير ‏پيش از عكس / سرآغاز عكاسی / سرآغاز عكاسي پرتره / استرويگرافی- عكاسی استريوسكوپيك‏ / نگاهی به سرآغاز عكاسی رنگی / فصل دوم: عكاسی در سفر / فصل سوم: پيكتورئاليسم، رئاليسم و ‏دستيابی عكاسی بعنوان «هنر زيبا»‏ / فصل چهارم: طلوع مدرنيسم / فصل پنجم: عكاسی فرماليستی / فصل ششم: عكاسی بعد از جنگ جهانی دوم تا ‏‏1960 (لحظة قطعی، ‏حاشيه نشينان و مناظر اجتماعي)‏ / فصل هفتم: عكاسي از دهة 1960 به بعد‏ بخش سوم: فصل اول- اسنپ شات / فصل دوم - عكاسي علمي / ‏فتومونتاژ‏ / انشاء تصويري / جنگ و انشاء تصاوير / توجه به زندگي عادی / انشاء تصويری و معضلات ‏اجتماعی / عكاسي سيكوئنس بخش چهارم‏: عكاسي خبری