سامیار راشد: فورد پس از معرفی کانسپت Iosis علاقهمندان را شگفتزده کرد و به مرحله جدیدی قدم گذاشت. خودرویی با عناصر طراحی بسیار مدرن و زیبا که از جدیدترین تکنولوژیهای روز بهره میبرد و به نوعی آینده این خودروساز آمریکایی در حال ورشکستگی را رقم زد.
چند سال بعد یعنی در سال 2007 اولین نمونههای تولیدی فورد که از کانسپت Iosis الهام گرفته شده بود به تولید انبوه رسید. امروزه مدلهای موندئو، فیستا، کوگا و ... از استراتژی طراحی جدید فورد بهره میبرند که همگی جزو برترینها در کلاس خود هستند. این زبان طراحی جدید فورد با نام Kinetic شناخته میشود.
فورد در سال 2007 تصمیم به تولید مجدد سدان پرفروش موندئو گرفت که نسل چهارم از این مدل محسوب میشد و فروش آن از ماه می سال 2007 آغاز شد. فورد موندئو نسل جدید روی پلتفرم EUCD ساخته شده که مشترکأ با کمپانی ولوو ساخته شده است. موقعیتی پیش آمد تا یک فورد موندئو فول آپشن با پیشرانه 4 سیلندر را مورد آزمایش قرار دهیم که در مطلب زیر گزارشی از این تست را خواهید خواند.
نکته جالب در مورد ظاهر موندئو آن است که اگر از هر زاویهای به آن بنگرید زیبا جلوه میکند. در قسمت جلو چراغهای پرنور بزرگ که بیشتر آن به گوشهها کشیده شده است، دارای شمایل جدیدی هستند که به وضوح از کانسپت Iosis برگرفته شده است.
در کل قسمت جلو با وجود این چراغها، جلو پنجره دوتکه با نوارهای کرومی و چراغهای مهشکن بزرگ در کنار کاپوت برجسته و گلگیرهای توپول، در مقایسه با همکلاسان در این رده بسیار زیبا است. نمای جانبی خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست.
شیب نسبتاً زیاد ستون A و شیشه جلو، حالتی اسپرت به بدنه موندئو بخشیده است که این ویژگی اسپرت با دیدن رینگهای اسپرت 5 پره 17 اینچی آن که با تایرهای گودیر با سایز 235/45R17 تکمیل شدهاند و مشابه نمونه به کار گرفته شده در کانسپت Iosis هستند، دوچندان میشود. در قسمت عقب همانند جلو، چراغها در زیبا جلوهدادن بدنه تأثیر بسزایی دارند. چراغهای راهنما با حفرههای ریز و رنگ زرد، با حالت لانه زنبوری بسیار زیبا جلوه میکنند. این چراغها به نوعی در امتداد ستون C قرار گرفتهاند که قسمت بالای چراغها بر روی صندوق عقب تا ستون C برجستهتر از قسمت میانی صندوق بار طراحی شده و همین امر در زیبا جلوه دادن نمای عقب تأثیر بسزایی دارد. اما اگر خروجیهای اگزوز به جای اینکه رو به پایین ساخته میشدند، از سپر بیرون میزدند حالتی اسپرتتر به بدنه میبخشیدند.
در کنار این زیبایی ظاهری، موندئو از کیفیت مونتاژ بینظیری برخوردار است که اگر بخواهیم به آن امتیاز بدهیم، میتوان نمره 18 از 20 به آن داد که برای خودرویی با قیمت پایه 28 هزار دلار در این کلاس، مثالزدنی است. نوارهای کرومی قاب زیرین پنجرههای جانبی و حاشیه جلو پنجره، چراغهای جلو و عقب و رینگهای بینظیر آن سه عنصری هستند که باعث زیبا جلوه دادن این خودرو میشوند که بسیار درخور توجه است، چرا که سعی نشده تا با حالت دادن به پانلهای بدنه و برجسته یا فرورفته نشان دادن آنها، حس زیبایی را به بیننده القا کند.
بخش عمده کابین موندئو به وسیله پلاستیک مشکی رنگ مرغوبی پوشش شده است. صندلیها با چرم مرغوب مشکی رنگ از راحتی بینظیری برخوردارند که صندلیهای جلو را میتوان به طور برقی در چندین حالت دلخواه در دو حافظه تنظیم کرد. صندلیهای ردیف جلو دارای سیستم گرمکننده نیز هستند.
سیستم ایرکاندیشن به طور مجزا برای راننده و سرنشین در نظر گرفته شده است و دارای حداقل دمای 16 درجه و حداکثر دمای 28 درجه سانتیگراد است. ادوات و دکمههای روی داشبورد از کیفیت بینظیری برخوردارند و به هنگام لمس آنها متوجه کیفیت مطلوب آنها خواهید شد.
کنسول میانی و قسمتی از روکش درها از جنسی با طرح چوب ساخته شدهاند تا کابین از سادگی و یکنواختی درآید. سیستم صوتی 6 دیسکه ساخت سونی دارای کیفیت صدای عالی است که میتوان آن را در کنار دیگر تجهیزات از روی فرمان کنترل کرد.
دریچههای سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب بر روی قسمت میانی ستون B تعبیه شده است. فضای پا و راحتی سرنشینان عقب نیز در حد مطلوبی است. بر روی سقف پارچهای یک سانروف پانورامیک تعبیه شده است که با تابش نور خورشید تیرهتر میشود. شیشههای ردیف دوم دارای پرده هستند تا سرنشینان از نور خورشید مصون بمانند. صندلیهای عقب نیز به منظور افزایش فضای صندوق بار قابلیت تاشوندگی دارند.
نوبت تست فرا میرسد!
پس از روشن کردن موتور 4 سیلندر Duratech آرام با خودرو شروع به حرکت کردیم. این موتور 4 سیلندر با حجم 2300 سیسی، 160 اسببخار را به وسیله گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میکند. در مسیرهای حرکت اولین مورد فنی که جلب توجه میکرد کمک فنرهای نرم آن بود که به راحتی ضربات وارده به کابین را دفع میکرد و از عملکرد قابل قبولی برخوردار بود. برای یافتن شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت به مکان همیشگی رفته، در حالت سکون قرار گرفتیم و با فشردن پدال گاز پس از 12.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیدیم. نکته جالب در مورد شتاب گیری این خودرو آن است که اگرچه شتاب بالایی ندارد، اما به طور یکنواخت شتاب میگیرد و به هنگام حرکت از حالت سکون برخلاف دیگر خودروها (که معمولاً سر به سمت عقب حرکت میکند) این اتفاق نی افتد و موندئو کاملاً در دستان و تحت کنترل راننده است و هیچ لگدی نمیزند و این امر هم به واسطه فرمان الکترو هیدرولیک میسر شده است. این فرمان دارای واکنش سریعی بوده و عملکرد نسبتاً تیز و اسپرتی دارد.
پس از آن با حداکثر قدرت ترمز کرده و موندئو در کمترین زمان ممکن و بدون لرزش متوقف شد که باز هم حائز اهمیت بود. در این زمان بود که متوجه شدیم بازهم راننده و سرنشین بدون کمترین جابهجایی از جای خود، متعجب از این ویژگی فورد بودند!
در یافتن حداکثر سرعت نیز در مکان همیشگی، به سرعت 172 کیلومتر در ساعت دست یافتیم که البته به دلیل شتاب بیشتر پس از سرعت 120 کیلومتر بر ساعت اگر مسیر طولانیتری در اختیار داشتیم، قطعاً میتوانستیم به سرعت نزدیک به 200 کیلومتر بر ساعت هم دست یابیم. البته صاحب خودرو اذعان داشت که در تابستان در بزرگراهها و جادههای طولانی مسیر تهران توانستهاند به سرعت بالای 220 کیلومتر بر ساعت هم دست یابند.
به هنگام عبور از سر پیچها نیز موندئو عملکرد خوبی را ارائه داد و کاملاً روی زمین چسبیده بود. در سر پیچها سرنشینان کاملاً درون صندلی قرار دارند و کوچکترین تکانی نمیخورند . نفوذ صدا به داخل نیز در حد مطلوبی است و در سرعتهای بالا فقط صدای دور برداشتن موتور به گوش میرسد. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک آن دارای عملکرد نرمی است و به طور یکنواخت دندهها را تعویض میکند. بین نشاندهندهها یک صفحه دیجیتالی تعبیه شده است که میانگین مصرف سوخت، دمای بیرون، مسافت قابل پیمودن با مقدار سوخت باقی مانده و دیگر اطلاعات ضروری در آن نمایش داده میشود.
از دیگر امکانات فورد موندئو تست شده میتوان به سیستم بلوتوث، کولر اتوماتیک، سنسور پارک در عقب، کروز کنترل، هشت عدد ایربگ، سنسور باران که به هنگام بارش برف پاککنها را به طور خودکار فعال میکند، چراغهای مهشکن اتوماتیک جلو که دارای سه حالت مختلف برای شرایط آب و هوایی مختلف هستند و ... اشاره کرد.
در کل میتوان فورد موندئو را یک سدان بینظیر دانست چرا که با وجود کابین کارآمد و راحت، قدرت و شتاب مناسب، کیفیت مونتاژ عالی، فضای کافی برای پنج سرنشین در کنار امکانات ایمنی مثالزدنی و قیمت مناسب شاید بتوان آن را حتی بهترین در کلاس خود دانست که کسب جوایز متعدد از مجلات و سازمانهای مختلف مدعی این امر هستند.
تعدادی از جوایز نسل جدید فورد موندئو عبارتند از: خودروی سال 2007 و عنوان «برترین خودرو تولیدی فورد در تاریخ» توسط نشریه Auto Express، بهترین خودرو خانوادگی سال 2007 توسط برنامه فیفس گیر، بهترین خودرو سال 2007 توسط برنامه تاپ گیر و... .
در پایان از همکاری جناب آقای امیر شیرکول که خودرو خود را جهت آزمایش در اختیار ما قرار دادند نهایت سپاس و تشکر را داریم.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)