تحریف در لغت از ریشه «حرف» به معناى كناره، جانب و اطراف یك چیز گرفته شده و تحریف چیزى، كنار زدن و كج كردن آن از جایگاه اصلى خود و به سوى دیگر بردن است.

تحریف در اصطلاح قرآن‏شناسى داراى اقسامى است از جمله:

1. تحریف با تعویض كلمات یعنى، برداشتن كلمه‏اى و جایگزین كردن آن با كلمه‏اى دیگر
2. تحریف به زیاده یعنى، افزودن كلمه یا جمله‏اى به آیات قرآن
3. تحریف به نقیصه یعنى، ساقط كردن كلماتى از قرآن و یا اعتقاد به اینكه كلمه، آیه یا سوره‏اى از قرآن كریم ساقط شده است. دیگر اقسام آن عبارت است از: 1. تحریف معنوى، 2. تحریف موضعى، 3. تحریف در قرائت، 4. تحریف در لهجه و گویش.
هیچ یك از این اقسام، به ساحت قرآن كریم راه ندارد. اساساً تحریف كتاب آسمانى، بدین معنا است كه این تغییرات به گونه‏اى انجام پذیرد كه دیگر كلام الهى، به درستى شناخته نشود و از دسترس بشر خارج گردد و یا چیزى به عنوان كلام خدا شناخته شود كه سخن او نیست. مصونیت قرآن از تحریف، به معناى «ماندگارى» متن اصلى قرآن و آشنایى با آن در میان مردم است به گونه‏اى كه هیچ‏گاه مسلمانان و دیگر جوامع بشرى، از شناخت و دسترسى به متن اصلى آن محروم نشده و كلام خدا را از غیر آن با وضوح و آشنایى كامل تمیز خواهند داد.
به طور كلى در رابطه با تحریف ناپذیرى قرآن، دلایل متعددى اقامه شده است كه از جمله آنها «گواهى تاریخ» است. پژوهش‏هاى تاریخى و مقایسه بین قرآن‏هاى موجود و قرآن‏هاى صدر اسلام، نشان مى‏دهد كه حتى یك كلمه از این كتاب الهى، كم یا زیاد نشده است.
اینجا به بیان بخشى از آنها به طور اختصار اكتفا مى‏كنیم:

1. برهان حكمت
خداوند آخرین كتاب آسمانى خود را به نام قرآن، براى هدایت بشر فرستاده است. خداوند دیگر نه كتابى مى‏فرستد و نه پیامبرى بنابراین قرآن اولین و آخرین منبع هدایت بشر تلقى مى‏شود. تحریف چنین كتابى برابر با عدم حفظ خداوند و مساوى با گمراهى بشر است و این با حمید و حكیم بودن خداوند سازگار نیست. بنابراین خداوند خود به مقتضاى حكیم بودنش این كتاب را حفظ
مى‏كند.

2. برهان اعجاز
این دلیل به تعبیر علامه طباطبایى بهترین و متقن ترین دلیل براى صیانت قرآن در زمان كنونى به شمار مى‏رود. تقریرش این است كه همان وجوه اعجازى كه براى قرآن زمان رسول‏اللَّه وجود داشت (مثل تحدى، فصاحت و بلاغت و زیبایى الفاظ آن، روحانى و معنوى بودن آن، هدایت انسان به سوى حق، صدق مطلق مطالب آن و بالاخره خیلى از اوصاف دیگر) بر همین قرآن كنونى منطبق و یافت مى‏شود. بى‏تردید در صورتى كه بین این فاصله زمانى كمترین نقصان و یا اضافه‏اى در آن به وقوع مى‏پیوست، به طور یقین دیگر از آن اوصاف خبرى نمى‏ماند و حال آنكه همه آنها در قرآن كنونى باز هم یافت مى‏شود.

3. برهان خاتمیت
قرآن از طرفى، در چندین جا تصریح مى‏كند كه كلام خدا و سند نبوت است و كتاب اسلام به شمار مى‏آید و از طرف دیگر، دین اسلام را دین خاتم معرفى مى‏كند. روشن است كه معناى خاتمیت، مصونیت از تحریف است. اما سخن در این است كه چه چیزى از دین باید مصون از تحریف باشد؟ یقیناً آنچه به نام دین و مجموعه هدایت الهى براى یك پیامبر نازل گشته است یعنى، كتاب او باید مصون از تحریف باشد و این شرط لازم مصونیت دین از تحریف است.

4. برهان تحدى دائمى
قرآن در همه زمان‏ها و مكان‏ها و حتى در زمان حاضر، توان و قدرت فكرى و ذهنى بشر را براى همانندسازى به مبارزه فرا مى‏خواند. اما بشر حاضر مثل انسان‏هاى گذشته، عاجزانه در مقابل آن شكست را پذیرا مى‏شود. از این ناتوانى موجود به راحتى مى‏توان پى برد كه حتى قرآن كنونى به تحریف دچار نشده است.

5. برهان جامعیت
قرآن در راستاى هدایت و راهنمایى بشر، از بیان چیزى كه لازمه بشر در امر سعادت باشد، فروگذارى نكرده است. قرآن حاضر همانند قرآن موجود در گذشته‏ها داراى این صفت است. حال اگر قرآن در زمان حاضر به چنین صفتى است، چگونه مى‏توان احتمال نقصان یا زیادت را در آن داد؟ بنابراین قرآن كنونى از هر گونه تغییرى مصون است.

6. برهان تواتر
تمام آیات و سوره‏هاى كنونى قرآن مجید، همانند قرآن گذشته، دست به دست و سینه به سینه به طور همگانى توسط مسلمانان نقل گردیده است. این تواتر منطقى، دلالت مى‏كند هیچ كلمه و آیه یا سوره‏اى، نه از قرآن كاسته شده و نه بر آن افزوده شده است. بنابراین قرآن كنونى با توجه بر واجد بودن صفت تواتر، از هرگونه تحریفى سالم است.

7. اهتمام مسلمانان
بى‏شك از اهتمام پیامبرصلى الله علیه وآله بر قرائت قرآن و تحفیظ آن بر مسلمانان‏جامعه آن روز فضیلت بزرگى براى حفظ قرآن قائل شده بود. مؤمن و منافق در این جهت بر یكدیگر سبقت مى‏گرفتند. معاشرت و انس با قرآن، جزو آداب و رسوم مردم در آمده بود و در مسائل و مشكلات خود به آن مراجعه مى‏كردند. تقدّس و فضیلت یافتن قرآن نزد مسلمانان، این نتیجه را به دنبال داشت كه كسى نمى‏توانست ایده تغییر قرآن را در سر بپروراند اهتمام به نگه‏دارى و حفظ قرآن كریم در میان مسلمانان به اندازه‏اى بود كه پس از نبى اكرم و در زمان خلافت ابوبكر، وقتى در جنگ یمامه تعدادى از حافظان قرآن كشته شدند، مسلمانان تصمیم گرفتند توجه بیشترى در حفظ قرآن به خرج دهند و به این منظور همه نسخه‏هاى قرآن را در یك جا جمع‏آورى كرده و از اینكه نقصانى در آنها واقع شود، جلوگیرى نمودند. حفظ این نسخه‏ها به شدت مورد توجه قرار گرفت و همین طور نسل بعد، قرآن را سینه به سینه حفظ مى كردند و به نسل بعد انتقال مى دادند.

8. وجود روایات اهل بیت كه تاكید داشتند هرحدیثى كه از ما براى شما نقل مى شود ان را بر قران عرضه كنید اگر مطابق با قران بود كلام ما است و اگر خلاف قران بود از ما نیست این امر خود تلویحا بر این امر تاكید دارد كه هرگز قران تا آخر الزمان تحریف نخواهد شد.