هنر گوگل در طراحی لوگوی مناسبتی یا Doodle هاتازه ترین لوگوی گوگل ، سالگرد تولد «فردی مرکوری» را گرامی می دارد
پنجم سپتامبر- مصادف است با شصت و پنجمین سالگرد تولد «فردی مرکوری»-خواننده مشهور گروه موسیقی کویین- که کمتر کسی است که یکی از ترانههای یا دستکم، «تم»های ترانههای او را نشنیده باشد.فردی مرکوری (فرخ بولسارا) در سال ۱۹۴۶ از خانوادهای پارسی، اهل گجرات هند، در زنگبار که اکنون بخشی از تانزانیا است به دنیا آمد، خانوادهای که زردشتی بودند. وی یکی از مشهورترین خوانندههای راک دنیا محسوب میشود. در ۴۵ سالگی، فردی مرکوری به دنبال ابتلا به ایدز و عارضه پرنکوپنومونی ناشی از آن درگذشت.اما گوگل امروز به طرز زیبایی شصت و پنجمین سالگرد تولد وی را جشن گرفته است. با رفتن به صفحه خانگی گوگل با این Doodle مواجه میشوید، اگر بر روی دکمه پخش آن، یک بار کلیک کنید، انیمیشن زیبایی برای شما پخش میشود که توسط «جنیفر هام» طراحی شده است.طراحی این انیمیشن، سه ماه، وقت «هام» را که یکی از دوستداران موسیقی مرکوری است، گرفت، او سعی کرده است اجزای این انیمیشن، بیانگر شخصیت و روح کارهای مرکوری باشد. رنگهای به کار رفته در این انیمیشن هم بیسبب انتخاب نشدهاند و بیانگر دنیای رنگی مرکوری بودهاند.این ویدئو فقط ۹۸ ثانیه طول میکشد، موسیقی استفاده شده در آن ترانه مشهور Don’t Stop Me Now فردی مرکوری است، در این انیمیشن، مرکوری را در صحنه کنسرت و همچنین به طرز جالبی در قامت یک شخصیت گیمهای کلاسیک قدیمی در حالی که سوار بر ببری شده است و یا با سفینهای به آسمان رفته و به موجودات فرازمینی شلیک میکند، میبینیم.البته این را هم اضافه کنم که کاربران آمریکایی گوگل، به خاطر همزمانی روز تولد فردی مرکوری با روز کارگر، لوگوی مناسبتی فردی مرکوری را در صفحه خانگی گوگل نمیبینند.خوب! با دیدن یک Doodle یا لوگوی مناسبتی زیبای دیگر از گوگل، به این فکر افتادم که در این پست قدری در مورد Doodleها بنویسم.این چند وقت، ما شاهد لوگوهای مناسبتی زیا و پرمغزی از سوی گوگل بودیم، لوگوی گوگل برای تولد پیر دو فرما و همچنین خورخه اوئیس بورخس مطالب و معانی پرمغز و پنهانی در خود داشتند که من را واداشتند در یک پزشک، به صورت مشروح در مورد آنها بنویسم.اما این Doodleها از چه زمانی سر و کلهشان پیدا شد.این سؤالی است که نویسنده مهمان یک پزشک -مهدی رمضانی- سعی دارد به آن پاسخ بدهد:نخستین لوگوی مناسبتی:
در سال ۱۹۹۸، لری پیج و سرگئی برین در یک دو راهی گیر کرده بودند .از یک طرف میخواستند به « فستیوال مرد آتشین »، در نوادا بروند، ولی از طرف دیگر میترسیدند وقتی که آنها در شرکت نیستند، سایت از کار بیفتد و اگر سایت دچار مشکل بشود، کسی در آنجا نباشد که به تلفنها جواب بدهد، به همین خاطر به فکر افتادند که در یک لوگوی مناسبتی دلیل غیبت خود را توضیح بدهند:
لوگوی گوگل برای فستیوال مرد آتشیناز سالهای بعد گوگل در مناسبتهای مختلف مانند جشن شکرگزاری و هالویین، لوگوی خود را تغییر میداد. سرگئی برین، از Doodleها به عنوان ابزاری و روشی برای جذب مخاطب بیشتر به سوی گوگل یاد میکند و جالب است بدانید که گوگل، اجازهنامه یا patent، تغییر لوگو را به سبک و سیاق خودش در اختیار دارد و بنابراین شرکتهای دیگر نمیتوانند از شیوه گوگل استفاده کنند و در صورت استفاده، گوگل حق شکایت از آنها را خواهد داشت!
لوگو اولیه گوگلDoodleها حالا بخشی از فرهنگ گوگل و اینترنت به حساب میآیند. بسیاری از کاربران اینترنت هر روز با امید دیدن یک لوگوی خلاقانه دیگر از گوگل، برای یادآوری مناسبتهایی که فراموش کردهاند به سراغ گوگل میروند.بعضی از Doodleها مانند Doodle گیتار آنقدر خلاقانه و جالب بودند گوگل برای آنها وب سایت زد.برای مدت زیادی Doodleها توسط کارمند فعلی گوگل، «دنیس هوانگ» ساخته میشد، ولی بعداً این کار به دست یک گروه سپرده شد.سازندگان لوگوها:«جنیفر هام»، یکی از اعضای تیم طراحی است که وظیفه هدایت و ساخت لوگوها را دارد. اعضای این گروه، کمتر از ۱۰ نفر هستند و هر کدام مهارتی دارند، مثلا یکی در طراحی کتابهای کمیک مهارت دارد و دیگری انیماتور است. جنیفر به تازگی از مدرسه طراحی رُد آیلند (Rhode Island School of Design ) فارغالتحصیل شده.ایدههای اصلی، توسط خود گروه٬ کارمندان یا کاربران گوگل و یا حتی اخبار گرفته میشود.جنیفر هام درباره نحوه انتخاب ایده اصلی میگوید « ما سعی داریم ایدههایی را انتخاب کنیم که برای کاربران ما جالب و جذاب باشد٬ چیزهایی که آنها در کودکی با آن مواجه میشدند یا چیزی که در مدرسه یاد گرفته بودند و یا مناسبتهای مهم و یا چیزی که بخش مهمی از فرهنگ آنها است.»البته ساخت این لوگوها زیاد آسان نیست، گرچه برای لوگوی روز شکرگزاری یک سال تمام وقت وجود دارد، ولی برای ساخت مناسبتی که به تازگی اتفاق افتاده و اگر فردا کار شود، دیگر تازه نیست، فقط چند ساعت وقت دارند؛ مثلاً وقتی ناسا در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد در ماه آب پیدا شده، جنیفر هام فقط ۴ ساعت فرصت داشت تا یک لوگوی جالب و جذاب بسازد.این گروه تا به حال ۲۷۱ لوگو یا Doodle ساخته است.تیم برنامه نویسیشاید ایده لوگوی گیتار گوگل خیلی هم جدید نباشد و اشخاص مختلفی تا به حال برای ساخت چنین چیزی سعی کرده باشند، ولی باید دانست که اکثر آنها با شکست مواجه میشدند، چون ساخت چنین چیزی خیلی هم راحت نیست و نیازمند برنامهنویسی پیچیدهای است. ولی طراحان لوگوهای گوگل از این نظر بسیار آسودهخیال هستند، چون آنها به یکی از بزرگترین تیمهای برنامهنویسی دسترسی دارند.البته ساخت لوگوها برای این برنامهنویسها یک کار تمام وقت نیست، بلکه فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد وقت آنها را میگیرد.البته برای ساخت بعضی از لوگوها مانند لوگوی روز عدد پی٬ تیم به دنبال یک ریاضیدان بود تا همه خطوط و اعداد دقیق و درست باشند!اتاقهای کار بینالمللی
گوگل در حال حاضر، ۵۰ دامنه مختلف در ۵۰ کشور مختلف دارد و برای هر کدام از آنها لوگوهای مخصوص خودشان را میسازد. ولی برای تیمی که در آمریکا در حال کار است، یادآوری ۱۱۸امین سالگرد تولد Miroslav krleza که در کرواسی جشن گرفته میشود، سخت میباشد.خوشبختانه٬ گوگل برای هر کشور یک دفتر مخصوص دارد که برای مناسبتهای مختلف ایدههای جالب برای گوگلها را جمع میکند و به دفتر اصلی میفرستد. کاش دفتر ایراناش فعالتر از این حرفها بود!نفوذ لوگوها
بر اساس آماری که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، گوگل، شش درصد از کل ترافیک اینترنت را در اختیار داشت که رقم بسیار بالایی است، در نتیجه هر تغییری در گوگل، بازخوردهای بسیاری در سطح اینترنت خواهد داشت.جنیفر هام در این مورد میگوید: «ما همیشه باید مواظب باشیم که به کسی توهین نکنیم.» همچنین کیفیت لوگوها نیز بسیار مهم است، جنیفر هام در این مورد نیز میگوید: «ما همیشه سعی داریم که Doodleها قابل فهم و مفید باشند»لوگوی پنجاهمین سال کشف دی ان ای
ساخت لوگوهایی که باعث ناراحتی کسی نشود، بسیار دشوار است، ولی اگر صفحه شما هر روزه توسط کاربران مختلفی از نقاط مختلف دنیا بازدید شود سختی این کار چند برابر میشود.در سال ۲۰۰۳ اشتباه یک طراح در طراحی مدل یک DNA بازخوردهای بسیاری داشت، به طوری که هنوز که هنوز هست، جنیفر هام در مورد آن صحبت میکند.چرا Doodle؟گوگل بیشتر از اینکه بخاطر طراحیهای خلاقانه اش معروف باشد به استفاده از الگوریتمهای مفید و کارآمد معروف است، پس چرا باید تیمی را استخدام کند که یک صفحه را هر چند وقت دچار تغییری دهند که هم وقت مهندسان برنامه را بگیرد و هم باعث ایجاد بازخوردهای گاه منفی در مورد شرکت گوگل شود؟جنیفر هام در این مورد میگوید: «شرکت گوگل ابزارها و چیزهای بسیاری را در عرصه فناوری معرفی و منتشر میکند، ولی گاهی اوقات کاربران از یاد میبرند که ما انسانهای معمولی هستیم. من فکر میکنم دلیل اصلی وجود Doodleها این است که با ایجاد تغییرات در طول زمان به کاربران یادآوری کنیم که ما هنوز هم زندهایم.»
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)