عناصر تشكيل دهنده يك ***
دو نوع عمده شبكه هاي *** وجود دارد :
o دستيابي از راه دور (Remote-Access) . به اين نوع از شبكه ها VPDN)Virtual private dial-up network)، نيز گفته مي شود.در شبكه هاي فوق از مدل ارتباطي User-To-Lan ( ارتباط كاربر به يك شبكه محلي ) استفاده مي گردد. سازمانهائي كه از مدل فوق استفاده مي نمايند ، بدنبال ايجاد تسهيلات لازم براي ارتباط پرسنل ( عموما" كاربران از راه دور و در هر مكاني مي توانند حضور داشته باشند ) به شبكه سازمان مي باشند. سازمانهائي كه تمايل به برپاسازي يك شبكه بزرگ " دستيابي از راه دور " مي باشند ، مي بايست از امكانات يك مركز ارائه دهنده خدمات اينترنت جهاني ESP)Enterprise service provider) استفاده نمايند. سرويس دهنده ESP ، بمنظور نصب و پيكربندي *** ، يك NAS)Network access server) را پيكربندي و نرم افزاري را در اختيار كاربران از راه دور بمنظور ارتباط با سايت قرار خواهد داد. كاربران در ادامه با برقراري ارتباط قادر به دستيابي به NAS و استفاده از نرم افزار مربوطه بمنظور دستيابي به شبكه سازمان خود خواهند بود.
o سايت به سايت (Site-to-Site) . در مدل فوق يك سازمان با توجه به سياست هاي موجود ، قادر به اتصال چندين سايت ثابت از طريق يك شبكه عمومي نظير اينترنت است . شبكه هاي *** كه از روش فوق استفاده مي نمايند ، داراي گونه هاي خاصي در اين زمينه مي باشند:
o مبتني بر اينترانت . در صورتيكه سازماني داراي يك و يا بيش از يك محل ( راه دور) بوده و تمايل به الحاق آنها در يك شبكه اختصاصي باشد ، مي توان يك اينترانت *** را بمنظور برقراي ارتباط هر يك از شبكه هاي محلي با يكديگر ايجاد نمود.
o مبتني بر اكسترانت . در موارديكه سازماني در تعامل اطلاعاتي بسيار نزديك با سازمان ديگر باشد ، مي توان يك اكسترانت *** را بمنظور ارتباط شبكه هاي محلي هر يك از سازمانها ايجاد كرد. در چنين حالتي سازمانهاي متعدد قادر به فعاليت در يك محيط اشتراكي خواهند بود.
استفاده از *** براي يك سازمان داراي مزاياي متعددي نظير : گسترش محدوه جغرافيائي ارتباطي ، بهبود وضعيت امنيت ، كاهش هزينه هاي عملياتي در مقايسه با روش هاي سنتي WAN ، كاهش زمان ارسال و حمل اطلاعات براي كاربران از راه دور ، بهبود بهره وري ، توپولوژي آسان ،... است . در يكه شبكه *** به عوامل متفاوتي نظير : امنيت ، اعتمادپذيري ، مديريت شبكه و سياست ها نياز خواهد بود.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)