مهر: به دنبال فراگیر شدن بحران هویت در بین اغلب جوانان رواج آیین‌های انحرافی و اندیشه های منحط و منحرف تنها گوشه ای از پیامدهای بی توجهی به نسل جوان خواهد بود.

توسعه ابعاد مادی زندگی در جوامع مدرن نتوانسته است از میزان احساس نیاز ریشه دار و ازلی انسان عصر کنونی به معنویت بکاهد؛ اما در این شرایط نیز تولد و رواج آئین ها و فرقه‌های عرفانی گوناگون که در قالب، مدل‌های رنگارنگ و جذاب عرضه می‌شوند، نگران کننده و هشداردهنده شده است.

فرقه به گروهی از افراد اطلاق می‌شود که نوعی "مذهب جدید" خلق می‌کنند؛ طبق آمارهایی، در 25 سال گذشته به دنبال روی آوردن مردم به سوی‌معنویات و برای جلوگیری از گرایش مردم به سوی ادیان الهی، دو هزار و 500 فرقه جدید ساخته شده که با یک حساب سرانگشتی، یعنی تقریبا هفته‌ای دو فرقه جدید به منصه ظهور رسیده است.

از جمله این فرقه های جدید، فرقه "احمدیه"، فرقه "تبلیغ جماعت"، فرقه "عرفان حلقه"، فرقه "عرفان کیهانی"، فرقه "کابالا"، فرقه "تی سی ام"، فرقه "اکنکار"، گروههای شیطان پرستی و... را می توان نام برد.

به اعتقاد کارشناسان، ادیان انحرافی در کشورهایی بیشتر رواج دارد که گرایش مذهبی در آنها بیشتر است و انسان آشفته برای توجیه تنهایی و ضعف اعتقادی خود مکتب جدیدی ابداع می کند.

گسترش و جذابیت آیین های نو در میان جوانان

امروز عرفانهای وارداتی که اغلب زادگاه آن در کشورهای غربی است با سرعت غیرقابل تصوری به سوی کشور ما در حال نفوذ است.

حجت الاسلام مهدی قهرمانی،‌ استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر فرقه های نوظهور، در این خصوص می گوید: انسان سرخورده از آشوبها و پریشانی دنیای مدرن به دنبال کسب و ثبت اندکی آرامش در زندگی و برای درمان روح سرگشته خویش معنویت را هر جا و به هر شکلی جستجو می کند.

قهرمانی از جمله دلایل جذابیت این گروه‌ها را وعده و وعیدها، فرار از موقعیت فعلی مثلاً فرار از مشکلات خانوادگی، بمباران محبت از سوی این گروه‌ها، تصور ایجاد رابطه‌ای نزدیک با خدا، احساس بهبود وضع زندگی، تحول فردی و توجه به علاقه فردی و... عنوان می کند.

اما از آنجا که بحث ادیان‌نوظهور در دانشگاه‌ها و بین دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته و تأثیرگذار جامعه تهدیدی بسیار خطرناک‌و جدی‌محسوب می شود، لذا توجه و اقدام جدی تری را نیز می طلبد.

میکائیل جمال پور مسئول سازمان بسیج اساتید دانشگاههای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ایران دومین کشور جوان دنیاست و جوانان در این کشور بسیار تاثیرگذارند، تاکید می کند: این فرقه و جریانها سکولار به دنبال شکار جوانان و نوجوانان بخصوص در مراکز آموزشی هستند؛ حوزه عمل و مانور مبلغان این جریانها بیشتر از هر گروهی در مراکز آموزشی و میان جوانان و نوجوانان است و حساسیت این امر ایجاب می کند مسئولان فرهنگی بیشتر دقت کرده و آگاهانه برخورد کنند.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم با نزول آیه ای مبنی بر "بشارت و مژده بده به آنها که سخنان را می شنوند و تابع بهترین آن هستند" راهکار مناسب و دستورالعمل کاربردی و اصولی ارائه داده، تصریح می کند: جوانان باید صراف سخن باشند، هر حرفی را نپذیرفته از هر راهی تبعیت نکنند، باید با عقل و منطق خدادادی مسائل را بررسی کرده و در صورت منطقی و عقلانی بودن بپذیرند.
663876 orig
سراب آرامش و خطر دین گریزی

کارشناسان معتقدند، مهمترین خطر رواج این تفکرات، متوجه مفهوم دین است. ادیان جدید با فروکاستن مفهوم دین، جایگزینی خود‌محوری به جای خدامحوری و فرعی سازی دین، بزرگترین ضربه را بر کیفیت تدین وارد می‌کنند. آنها به دنبال معنویتی بدون التزام به مقدمات و دین هستند، که التقاطی بودن ادیان‌جدید نیز به همین معناست.

داود اسدیان معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور تبریز از جمله دلایل گرایش جوانان به عرفانهای نوظهور را استفاده از روشهای سهل و عامه پسند عنوان کرده و می گوید: رهبران این گروهها ضمن استفاده از سخنان و رفتارهای فریبنده و ایجاد تنوع، انسان را در مسیر فلسفه، ‌آرامش مصنوعی و نوعی حالت توهم تکامل قرار می دهند.

جمالپور،‌ جامعه شناس و رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاههای آذربایجان شرقی نیز در این رابطه می گوید: فرقه های نوظهور براساس نیازهای معنوی انسان نسبت به مسائل عرفانی و آسمانی مطرح می شوند و بوجود می آیند، این آیین ها پاسخی حقیقی و صحیح به نیازهای معنوی انسان ارائه نمی کنند بلکه به دنبال زمینی و مادی کردن انسان هستند. این فرفه ها یک سری اهداف فردی و گروهی و در اغلب موارد اهداف سیاسی را دنبال می کنند.

وی با بیان اینکه گروهها و افراد فرصت طلبی در حوزه های مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و... برای رسیدن به اهداف خود متوصل به ابزاری به نام معنویت می شوند تا از این ابزار کارساز برای رسیدن به مقاصد خود سود برند، می گوید: گذشته این فرقه ها و نگاهی به تاریخ متون و طرفداران آنها این ادعا را کاملا نشان می دهد که این افراد به دنبال ارائه راهکارها و روشهای معنوی خالص و ناب که مردم جستجو می کنند در زندگی نیستند.

تحقیقات ثابت کرده، ادامه فعالیت این گروهها در جامعه ایرانی با خطراتی چون اخذ پول زیاد از افراد، کسب پول های بادآورده کلان، تخریب قدرت کار و شغل در اعضا، ترویج بی بند و باری، احساس ترس یا گناه، از میان بردن احساس مسئولیت، هدایت کردن افراد به زندگی پرحیله، بی رحمانه و جنایتکارانه، فاصله گرفتن از ادیان الهی با توجیه تفسیر آزاد متون دینی، اشاعه مناسک و اعمال خالی از معنا و مفهوم، ایجاد تفرقه، شاخه شاخه کردن و برهم زدن وحدت، شبهه افکنی در مبانی اعتقادی، القای آرا و طرح های خود، ایجاد بلوا و جنجال تبلیغاتی و رسانه ای و دور شدن از عمق و ژرفای دین همراه است.

عاطفه رضایی، کارشناس مسائل اجتماعی با تاکید بر اینکه مهمترین هدف رهبران این گروهها کسب پولهای کلان است در این رابطه می گوید: هدف اصلی از تبلیغات و گسترش این فرقه ها کسب پول از مردم ناآگاه و بی اطلاع است که توسط رهبران آنها به بی راهه کشانده می شوند.

وی با تاکید بر اینکه این فرقه ها هیچ اصل و پایه ای ندارند یادآور می شود: در طول تاریخ و در دورانهای گذشته نیز هیچ اثری از شیطان پرستی وجود نداشته و تنها نوعی بیزینس تلقی می شوند، برای مثال آیین شیطان پرستی خود برنامه ای است که در قرن بیستم تنها برای کسب درآمد ایجاد شده است.

رضایی تاکید می کند: اغلب کسانی که از نمادهای تبلیغاتی این آئین ها استفاده می کنند نیز گاه از سر بی اطلاعی از ریشه و ذات این ابزارها اقدام به این عمل می کنند و به آموزه های این فرقه ها آشننایی ندارند.
663875 orig