ورود +Google به ميدان جنگ شبكههاي اجتماعي: حمله به فیس بوک
در طول سالهای اخیر بارها و بارها درباره شبکه اجتماعی گوگل شنیدهایم. این شنیدهها و حواشی آن بالاخره روز سه شنبه هفته گذشته؛ یعنی 28 ژوئن به واقعیت پیوست و این شرکت پروژه شبکه اجتماعی خود را با نام Google Plus معرفی کرد. این در حالی است که در یک سال گذشته شایعاتی درباره پروژه محرمانه شبکه اجتماعی گوگل شنیده میشد و مسوولان این شرکت آنها را تکذیب میکردند.
بعضی مسوولان گوگل معتقدند که این پروژه به بزرگترین شبکه اجتماعی وب تبدیل میشود و بر فیس بوک غلبه میکند. به عقیده آنها امکانات پیشرفته و جدید Google Plus میتوانند نظر میلیونها کاربر شبکههای اجتماعی دیگر را به خودشان جلب کنند و تمام قابلیتهای مربوط به تعاملات آنلاین را در اختیار کاربرانشان قرار بدهند.
این پروژه نشان از تمایل شدید گوگل برای ورود به تجارت پر رونق شبکههای اجتماعی دارد که بارها در آن شکست خورده است. هر چند سرویس Google Reader توانست کاربران زیادی را در اختیار بگیرد و به تدریج محبوبیت بیشتری هم پیدا کند، اما شبکه اجتماعی Google Buzz که در ماه فوریه سال 2010 رونمایی شد، یکی از طرحهای شکست خورده این شرکت است که نتوانست آنطور که انتظار میرفت مورد توجه کاربران شبکههای اجتماعی قرار بگیرد. این در حالی است که افزایش قابل توجه تعداد کاربران فیسبوک یا حتی توییتر تهدیدی برای ادامه فعالیتهای اینترنتی گوگل به حساب میآمد.
Google Plus در واقع بزرگترین و مهمترین پروژه شبکه اجتماعی گوگل از زمانی است که «لری پیج» از اوایل ماه آوریل تصمیم گرفت به جای «اریک اشمیت» به عنوان مدیر عامل این شرکت فعالیت کند و به این دلیل موفقیت این پروژه برای او از اهمیت زیادی برخوردار است. «ویک» گاندورا که یکی از مدیران ارشد گوگل در بخش شبکههای اجتماعی و وب 2/0 است، در واقع مدیر تیمی این پروژه بوده است.
او درباره این پروژه میگوید: «این شبکه اجتماعی قرار نیست تنها جایی برای به اشتراکگذاری عکس، مطلب یا ویدئو باشد. Google Plus امکانات جالب و مهم دیگری هم دارد. این شبکه بر اساس عادات شخصی هر کاربر در فضای وب یا جستوجوهای او در موتور جستوجوی گوگل، صفحههای اینترنتی و لینکهایی را که احتمالا برای هر کاربر جالب است به او معرفی و پیشنهاد میکند.
به عقیده من شبکههای اجتماعی و سرویسهای اشتراک گذاری آنلاین نیاز به شیوههای جدید و تازه دارند که امکانات پیشرفته و بهتری را به کاربران بدهند. زمان برای تغییر روشهای فعلی اشتراک گذاری فرا رسیده است و به این ترتیب Google Plus اولین قدم جدی و عملی ما برای ایجاد این تغییرات است.»
ابزارها و امكانات
Google Plus در واقع آخرین تلاش گوگل برای حضور در فضای شبکههای اجتماعی است که امکان به اشتراک گذاری عکسها، ویدئوها و متنهای مختلف و ارسال پیام را به کاربرانش میدهد. این در حالی است که کاربران این شبکه میتوانند آرشیو نقشههای و عکسهای موتور جستوجوی گوگل را هم در صفحه شخصی خودشان در این شبکه به اشتراک بگذارند. با این همه اما مهمترین امکانات شبکه Google Plus عبارتند از:
حلقهها (Circiles): این امکان بزرگترین وجه تمایز این شبکه با شبکههای اجتماعی دیگر مانند فیسبوک است. حلقهها در واقع برای گروههای مختلف دوستان هستند و امکان به اشتراک گذاری محتوای مختلف را برای گروههای خاصی از دوستان کاربر فراهم میآورند. به این ترتیب کاربر میتواند دوستانش را در گروههایی مختلف دسته بندی کرده و مطالب و محتوا را بر اساس گروههای دستهبندی شده خاص برای آنها به اشتراک بگذارد. حلقهها به کاربر کمک می کنند تا دوستان نزدیک خود را در یک حلقه، والدین در حلقه دیگر و حتی ريیس خود را به تنهایی در حلقه دیگری قرار داده و راحتتر اطلاعات خود را با حلقه ها به اشتراک بگذارد.
جرقهها (Sparks): امکانی برای جستوجوی تخصصی که کاربر میتواند در آن علاقهمندیهای خودش را معرفی کند. به این ترتیب جرقهها به دنبال مطالب، لینکها، عکسها و ویدئوهایی میگردند که احتمال میرود کاربر به آنها علاقمند باشد و آنها برای کاربر جمعآوری میکند. حالا کاربر همیشه چیزی را برای دیدن، خواندن و البته به اشتراک گذاشتن در اختیار دارد.
پاتوقها (Hangouts): این بخش امکان چت ویدئویی گروهی را تا ده نفر برای کاربرانش امکان پذیر میکند. در پاتوقها کاربران میتوانند از طریق موبایل به صورت همزمان به چند نفر پیام ارسال کنند.
این امکان هم یکی دیگر از امکانات ویژه Google Plus است که در شبکههای اجتماعی دیگر وجود ندارد. از طریق این پاتوقها همچنین ملاقاتهای برنامهریزی نشده کاربران در فضای وب هم امکانپذیر میشود.
جریان (Stream): این امکان در واقع نسخه گوگلی فیدهای خبری در فیسبوک است که پستهای ایجاد شده توسط دوستان هر کاربر را در حلقههای مخصوص آنها قرار داده و نمایش میدهد.
در این بخش کاربر امکان پنهان کردن و یا مشخص کردن پستها مربوط به افراد مختلف را دارد.
Google Plus در برابر Facebook
استفاده از اینترنت و برقراری ارتباط از طریق آن هر روز در حال تغییر است. این روزها شبکههای اجتماعی به یکی از بهترین راههای ارتباطی کاربران با یکدیگر تبدیل شدهاند تا جایی که حالا فیس بوک با داشتن بیش از 600 میلیون نفر کاربر از سرتاسر دنیا بزرگترین و محبوبترین شبکه اجتماعی است. Google Plus اما به زودی برای هر کاربری که اکانت گوگل دارد (که تعداد قابل توجهی هستند)، در دسترس خواهد بود. با این همه، اما همچنان بسیاری از کارشناسان معتقدند که این شبکه اجتماعی جدید دست کم تا مدتی نمیتواند تهدیدی جدی برای فیسبوک به حساب بیاید.
با وجود آنکه گوگل در سالهای اخیر تلاش زیادی برای جذب کاربران بیشتر و غلبه بر فیس بوک کرده است، اما آمار نشان میدهند که گوگل در دنیای اینترنت همچنان از فیس بوک فاصله زیادی دارد. این در حالی است که گوگل بزرگترین و پر بازدیدترین موتور جستوجوی اینترنتی جهان است که به اطلاعات دقیقتر و بیشتری از کاربرانش دسترسی دارد و میتواند با استفاده از آنها با سلیقه تعداد بیشتری از کاربران اینترنت جهان هماهنگ بشود.
این همان ویژگی است که کارشناسان برای موفقیت شبکه اجتماعی جدید گوگل؛ یعنی Google Plus به آن امیدوارند.
نوشته: ندا لهردی
منبع: دنیای اقتصاد
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)