خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشي
وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري در ديدار با جمعي از روساي دانشگاههاي تهران و مراکز استانها با اشاره به موضوع رتبه بندي دانشگاهها، گفت: کليه دانشگاهها با توجه به شاخصهاي آموزشي، پژوهشي، فرهنگي، دانشجويي و اجرايي رتبه بندي ميشوند و مجموع امتياز کسب شده به عنوان رتبه دانشگاه اعلام ميشود که اين آييننامه تا آغاز سال تحصيلي آينده نهايي ميشود.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي ايسنا، کامران دانشجو اسلامي شدن دانشگاهها، جذب نيمه متمرکز اعضاي هيات علمي، پذيرش نيمه متمرکز دانشجويان دکترا و افزايش ظرفيت دورههاي تحصيلات تکميلي را از سياستهاي کلان و اساسي وزارت علوم اعلام کرد که بايد در اولويت برنامههاي روساي دانشگاهها قرار گيرد.
وي افزود: اسلامي شدن دانشگاهها يکي از اولويتهاي وزارت علوم و در رأس برنامههاي تقديمي اينجانب به مجلس شوراي اسلامي بوده که مطالبه مقام معظم رهبري، مراجع معظم تقليد، دانشجويان و عموم مردم است، لذا بايد با همکاري و همفکري مسئولين در اسرع وقت اجرايي شود.
وزيرعلوم اسلامي شدن دانشگاهها را در دو حيطه محتوا و ظواهر فضاي دانشگاهها برشمرد و ادامه داد: اسلامي کردن محتوا از طريق ستاد وزارت علوم و با همکاري دانشگاهيان در قالب تغيير سرفصلهاي درسي، تدوين متون درسي دانشگاهي با محتواي اسلامي، تدوين آيين نامههاي آموزشي و پژوهشي دانشگاهها مانند آيين نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي و آيين نامه جامع مديريت دانشگاهها در حال انجام است و روساي دانشگاهها وظيفه دارند با استفاده از ظرفيتهاي ايجاد شده نسبت به اسلامي شدن مناسبات درون دانشگاهها با توجه به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و به دور از افراط و تفريط اقدام نمايند.
وي رعايت حجاب و عفاف در محيط دانشگاه را مطالبه خانوادهها و عموم دانشگاهيان دانست و گفت:روساي دانشگاهها بايد به اين حيطه ورود پيدا کنند و با برنامه ريزي مناسب به تقويت فرهنگ حجاب و عفاف در محيط دانشگاه کمک نمايند؛ چرا كه علاوه بر وظيفه اسلامي، شأن دانشگاهيان رعايت پوشش مناسب و اخلاق دانشگاهي را مي طلبد و در تمام دنيا نيز سادهترين لباسها را در محيط دانشگاه مي پوشند.
دانشجو در خصوص افزايش ظرفيت دورههاي تحصيلات تکميلي اظهار كرد: با توجه به فعاليت 30هزار عضو هيات علمي در دانشگاههاي کشور و امکانات و تواناييهاي آموزشي و پژوهشي دانشگاهها و همچنين ضرورت پاسخگويي به متقاضيان ورود به دورههاي تحصيلات تکميلي بايد ظرفيت اين دورهها افزايش يابد.
وي تاسيس رشتههاي دکترا در دانشگاههاي شهرستانها که حداقل استانداردهاي شوراي گسترش آموزش عالي را دارند و حذف برخي موانع غير ضروري را از جمله راهکارهاي افزايش ظرفيت دورههاي تحصيلات تکميلي عنوان کرد و افزود: در هيچ دانشگاه معتبر دنيا مرسوم نيست که اعضاي هيات علمي فقط بتوانند راهنمايي رساله يک دانشجوي دکتري را برعهده بگيرند؛ بلکه هر کدام راهنمايي چندين دانشجو را برعهد دارند در حاليكه در دانشگاههاي ما دست اساتيد به دليل رويههاي غلط کاملا بسته است.
وزير علوم در خصوص سياست جذب نيمه متمرکز اعضاي هيات علمي، گفت: براي پاسخگويي به نيازهاي دانشگاهها و رشد شتابان آموزش و پژوهش در کشور، جذب اعضاي هيات علمي جديد بسيار ضروري است و در اين راستا مجوز جذب 7000عضو هيات علمي براي وزارت علوم دريافت شده است و دانشگاهها بايد با مرکز جذب اعضاي هيات علمي همکاري نزديکتري داشته باشند و در فرآيند تکميل پروندههاي متقاضيان تسريع بيشتري نمايند تا روند جذب با سرعت بيشتري پيش رود.
وي تاکيد كرد: مرکز جذب نيز بايد از هرگونه تنگ نظري، سخت گيري بي مورد و طولاني شدن روند بررسي پروندهها اجتناب کند و متقاضيان ثبت نام کرده در فراخوان را که از طرف هياتهاي اجرايي جذب دانشگاهها و با امضاي روساي دانشگاهها تاييد ميشوند با يک بررسي اجمالي به دانشگاهها براي شروع فعاليت معرفي كنند.
دانشجو با رد برخي انتقادات در رسانهها مبني بر کم مهارت بودن و عدم توانايي فارغ التحصيلان، گفت: دستاوردهاي کشور در صنايع مختلف و در عرصههاي مختلف مانند صنايع نوين، فناوري هستهاي، پتروشيمي و ... حاصل علم و تلاش همين فارغ التحصيلان دانشگاههاست که براي کشور افتخار آفريني مي کنند ضمناً بزودي نظام آموزش عالي مهارتي در مقاطع ارشد و دکترا در کنار نظام آموزش عالي نظري راهاندازي مي شود که برخي از خلاءها را پر خواهد کرد.
وي در خصوص اضافه شدن آموزشکدههاي فني و حرفهاي به وزارت علوم آن را يک تکليف قانوني و لازم الاجرا دانست و در خصوص دانشگاه فرهنگيان نيز گفت: اين دانشگاه کاملاً در چارچوب سياستهاي وزارت علوم به عنوان متولي آموزش عالي کشور خواهد بود و صرفا ً معرفي رييس دانشگاه و اعلام دورههاي آموزشي مورد نياز بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.
وزير علوم در ادامه سخنان خود تعامل دانشگاه و صنعت را رو به رشد دانست و تصريح كرد: در يک سال اخير32 ميليارد تومان قرارداد همکاري پژوهشي با وزارتخانهها و سازمانها منعقد شده است که بايد اين روند با سرعت بيشتري ادامه يابد، زيرا علاوه بر تربيت نيروي انساني و آموزش علمي، وظيفه دانشگاه رفع نيازهاي جامعه در بخشهاي گوناگون است.
انتهاي پيام
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)