توليد كنندگان: پول نمي خواهيم ، زيرساختها را براي توليد آماده كنيد خبرگزاري فارس: توليدكنندگان در همانديشي سازمان سرمايهگذاري و كمكهاي فني و اقتصادي به بيان درد دلها و مشكلات خود پرداختند و به مسوولين ثابت كردند تنها مشكل انان مسائل مالي و وام نيست بلكه آنها زير ساخت هاي مناسب براي توليد مي خواهد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس چندي پيش نشست همانديشي در محل سازمان سرمايهگذاري و كمكهاي فني و اقتصادي با حضور مسئولان اين سازمان و جمعي از توليد كنندگان برتر و برگزيده طرح ملي سپاس، به منظور ارزيابي مشكلات اين توليدكنندگان و بررسي نحوه كمكهاي فني و راههاي تجهيز منابع مالي به اين توليدكنندگان برگزار شد.
بر خلاف انتظار، با وجودي كه درخواست تامين منابع مالي از سوي اين توليدكنندگان با توجه به وضعيت انقباضي تسهيلات بانكي محتملتر به نظر ميرسيد اما وجه قالب اين درخواستها بيشتر به سوي انواع ديگر حمايت از حمايت سياسي در عرصههاي بينالمللي تا معرفي محصولات و بسترسازي متمركز بود و كمتر درخواستي درباره تامين و تجهيز منابع در اين نشست مطرح شد.
اين مساله حتي مسئولان سازمان سرمايهگذاري را كه منتظر شنيدن درخواستهايي براي معرفي راههاي مختلف تجهيز منابع مالي بودند و خود را براي ارائه چنين راكارهايي آماده كرده بودند به تعجب انداخت و از سوي ديگر نيز نشان داد كه بر خلاف نظر شايع كه مشكلات مربوط به كمبود منابع را از جمله مهمترين موانع توليد در شرايط حاضر ميداند، موارد مهم ديگري نيز وجود دارند كه بيشتر به مباحث زيرساختي و تغيير ديدگاهها مربوط ميشوند و بدون اينكه مورد توجه قرار گيرند، با سادهانگاري از كنار آنها عبور ميشود.
توجه به موارد متنوع مطرح شده توسط اين بخشها در جريان برنامهريزيها قطعا به بالندهتر شدن و اثربخشي بيشتر برنامهها كمك فراواني ميكند.
در ابتداي اين نشست، بهروز عليشيري رئيس سازمان سرمايهگذاري گفت و شنود دو طرفه با بخش خصوصي و استفاده از نظرات اين بخش را يك گام بزرگ دانست و تاكيد كرد: loading sector ها و صنايع پيشرو از ظرفيت بيشتري براي گفت و گو و چانهزني با طرف خارجي برخوردارند و در جذب سرمايهگذاري خارجي موفقتر بودهاند.
*هزينه عدم مديريت صحيح روغن، 8 برابر واردات سوخت
در ادامه توليدكنندگان به گفت و گو پرداختند و پاكباز مدير عامل يك شركت فعال حوزه فيلتراسيون روغن،هزينه عدم مديريت صحيح روغن را 8 برابر واردات سوخت اعلام و با خبر دادن از آلوده بودن روغنهاي نو و همچنين مشكلات فيلتر سازي گفت: ميتوان برنامهريزيهاي كوتاه، ميان و بلند مدتي را براي كاستن از چنين هزينه عظيمي انجام داد كه در برنامه ميان مدت واردات تجهيزات تست فيلتر و در برنامه ميانمدت ورود تجهيزات توليد فيلترهاي با تكنولوژي بالا را مد نظر قرار داد.
وي ايجاد كلوپ تخصصي براي فيلتراسيون را خواستار شد و تصريح كرد: هزينه آزمايشگاه فيلتراسيون بالا است اما در عين حال هزينههاي كلان موجود در اين بخش را به نصف كاهش ميدهد.
*در صنعت برند سرمايهگذاري نميشود
در ادامه كوچكزاده كه به نمايندگي از سوي يك شركت فعال در حوزه برند و بازاريابي سخن ميگفت، از خلاء سرمايهگذاري در صنعت برند خبر داد و تصريح كرد: به همين دليل است كه بسياري از توليدات ايران به صورت فله از كشور خارج ميشود و پس از بستهبندي و قرار گرفتن تحت نام يك برند معتبر دوباره به كشور وارد ميشود، در حالي كه اگر صنعت برندسازي كه يك صنعت پرسود درجهان محسوب ميشود در كشور شناختهشده و مورد استفاده بود، همه ارزش افزوده توليد داخل به كشور خودمان اختصاص مييافت.
*هزينه خدمات فني مهندسي در ايران يك پنجم جهان
شمس كه به نمايندگي از يكي از شركتهاي مهندسي مشاور فعال در طراحي نيروگاهها، صنايع انرژي و نفت و گاز در اين نشست حاضر شده بود با تاكيد بر مزيت نسبي خدمات فني مهندسي در كشور گفت: هزينه خدمات فني مهندسي در ايران حداقل يك پنجم ميانگين جهاني است كه با توجه به اين مساله و توان مهندسان داخلي امكان صادرات اين خدمات بخوبي فراهم است و تنها به حمايت دولت نياز دارد.
شمس با اشاره به فعاليت شركت متبوعش در تاسيس نيروگاههاي گازي در خارج از كشور خواستار حمايت سازمان سرمايهگذاري براي قرار گرفتن اين شركت در جمع شركتهاي معتمد بانك توسعه اسلامي براي ارزيابي پروژهها شد.
وي همچنين اصلاح قوانين انجمن صنفي اين صنف را در بهبود و رشد عملكرد آن تاثيرگذار دانست.
در ادامه محسني كه به نمايندگي از يك شركت توليد ديگ بخار در اين نشست شركت كرده بود با ارائه گزارشي از عملكرد شركت خود شايد از معدود كساني بود كه براي گسترش فعاليتها خواستار دريافت وام شد و گفت: براي توليد و صادرات ديگهاي بخار نميتوانيم قيمتها را ثابت نگه داريم و با توجه به سفارشات زيادمان به منابع اعتباري براي توليد نياز داريم.
*براي معرفي محصولمان كمك ميخواهيم
انواري نيز كه صاحب يك نوآوري در توليد هواي فشرده بود با شرح مختصات نواوري خود در اين نشست گفت: اين دستگاه در فشارهاي بالا كار ميكند و كاركرد بهتري از دستگاههاي خارجي دارد اما با وجودي كه بعضي از سازمانها از آن استفاده كرده و كاركرد مؤثر آن را تاييد كردهاند هنوز نسبت به توليد صنعتي داخلي با كيفيت بالا اطمينان وجود ندارد.
وي بزرگترين نياز خود و افراد مشابه خود را معرفي خوب محصول و تاييد و اطمينان صنايع داخلي دانست و از مسئولان سازمان سرمايهگذاري پرسيد براي معرفي چنين طرحهايي در داخل و خارج از كشور چه كمكي ميتوانيد ارائه دهيد؟
آنچه كه درباره شركتهاي مشابه اين شركت اهميت زيادي دارد و در اين نشست نيز مورد تاكيد شركتكنندگان قرار گرفت نيازي است كه به وجود يك راهبرد مشخص براي حمايت از چنين توليدكنندگاني به صورتهاي غير مالي از قبيل آموزش، بازاريابي كمك هاي فني و تبديل نيازهاي آنها به برنامههاي آينده مؤسسات حمايتكننده دولتي بازميگردد. در واقع اين موضوعي است كه به تعريف و تقويت نقش حاكميتي و راهبري دولت در آينده اقتصاد ايران بستگي شديدي دارد.
*در صورت حمايت سياسي، جاي شركتهاي اسرائيلي را ميگيريم
در ادامه اين نشست، جعفري كه مدير فروش يك شركت نرمافزاري فعال در حوزه OCR يا گرفتن خودكار اطلاعات از روي كاغذ است، از قرارداد شركت خود با سازمان خصوصيسازي براي خواندن فرمهاي سهام عدالت خبر داد و گفت: تا كنون تعداد زيادي برگه خواندهايم و تقريبا در مرز دانش مورد استفاده خودمان در جهان هستيم.
وي با اعلام آمادگي براي ورود به كشورهاي عربي و خاورميانه تصريح كرد: با توجه به نياز بالاي كشورهاي عربي به تجميع اطلاعات عمده كشور و با توجه به اينكه در اين فنآوري رقيبي در كشورهاي عربي نداريم، در صورت حمايت سياسي ميتوانيم جاي شركتهاي اسرائيلي را در كشورهاي عربي بگيريم.
وي با اشاره به توقف شركتهاي رژيم صهيونيستي پشت درهاي كشورهاي عربي گفت تجميع اطلاعات يك فعاليت راهبردي است و مخاطرات امنيتي زيادي دارد و به همين دليل به حمايت سياسي براي ورود به بازارهاي بينالمللي نياز داريم.
جعفري به ارزان بودن خدمات مهندسي در كشور اشاره كرد و اظهار داشت: چون در زمينه دانش پايه فعاليت ميكنيم امكان رقابت در بازاهاي جهاني براي ما فراهم است.
وي به نكته مهم ديگري نيز اشاره كرد: اتاقهاي بازرگاني و صنايع و معادن كشور روي فنآوريهاي نو متمركز نيستند و بيشتر به فعاليتهاي سنتي و قديمي اشتغال دارند و به همين دليل عرصههاي مربوط به فنآوريهاي جديد در آنها ضعيف دنبال ميشود.
در همين حال نجيبزاده نيز كه به نمايندگي از يك شركت حمل و نقل و خريد و فروش فرآوردههاي نفتي سخن ميگفت، با برشمردن برخي از بازارهاي هدف يافتشده در كشورهاي همسايه، خواستار كمك براي ارتباطگيري بينالمللي و استفاده از كريدورهاي مختلف ترانزيتي بوجود آمده در كشور شد.
*توجه به كسب و كارهاي خانگي، نقطه مغفول
از ديگر نكات قابل اعتناي مطرح شده در اين نشست، توجه به مقوله مهم كسب و كارهاي خانگي بود كه مورد اشاره بدخشا، مديرعامل يكي از شركتهاي فعال در حوزه عايقهاي حرارتي قرار گرفت.
مدير عامل اين شركت كه مبدع يك عايق حرارتي جديد بود، گفت: استفاده از چنين عايقي كه سبك، ارزانقيمت و داراي مصارف زيادي است ميتواند به صرفهجويي جدي در مصرف برق و انرژي چه در ايران و چه حتي در جهان منجر شود.
وي با اشاره به قرارداد شركت خود با مجتمعهاي خيريه و فعال كردن مشاغل خانگي اظهار داشت: نياز به حمايت از كسب و كارهاي خانگي كه توان اشتغالزايي بالايي نيز دارند به صورت جدي احساس ميشود و سنجش فعاليت يك شركت نبايد فقط بر اساس سختافزار و تاسيسات ايجادشده انجام پذيرد.
بدخشا با بيان اينكه وام با نرخ سود پايين هم بنگاه را بدهكار ميكند تاكيد كرد: محصولات ما بيش از وام به ايجاد ارتباط براي معرفي و اعتماد سازي نسبت به آنها نياز دارد.
وي ضمن ابراز بيعلاقگي به استفاه از وامهاي بانكي در عين حال از نياز شركت خود به سرمايه در گردش نيز سخن گفت.
*اعتماديابي و معرفي محصولات، مشكل اصلي بسياري از شركتها
آنچه كه بدخشا به آن اشاره كرد در واقع مشكل بسياري از كسب و كارهاي كشور محسوب ميشود و عبارت از مشكل بازاريابي و معرفي و جلب اعتماد مصرفكنندگان عمده به استفاده از اين محصولات است. واقعيت آن است كه اين معضل در كشور ما تقريبا گريبانگير اغلب كساني است كه ابداع جديدي دارند يا محصولي با فنآوري جديد(و نه لزوما بسيار پيشرفته) را به بازار معرفي ميكنند. در اين قبيل موارد جلب اعتماد مصرف كنندگان، به خصوص مصرفكنندگان عمده كه در بسياري از موارد شركتهاي بزرگ يا شركتهاي مربوط به دولت هستند به دلايل متنوعي اصلا كار سادهاي نيت و با وجود اينكه استفاده از اين محصولات منافع زيادي براي اين شركتها دارد معمولا در اين كار ترديد زيادي را نشان ميدهند.
*گسترش فضاي كسب و كار، يك نياز مهم و عمومي
يكي ديگر از شركتكنندگان در اين نشست نيز كه در زمينه تهيه و توليد پوشاك اسلامي بانوان فعاليت داشت با اشاره به بازار خوب كشورهاي عربي خواستار دريافت كمكهاي فني براي ترويج بازار پوشاك اسلامي و گرانقيمت شد.
در ادامه غريبي كه يك شركت با فعاليت گسترده در صنايع غذايي را اداره ميكرد سخن گفت و از صادرات تكنولوژي و برند مربوط به شركت متبوع خود در آينده نزديك خبر داد و خواستار تشكيل كارگروه مشتركي بين وزارت بازرگاني، اقتصاد و فرهنگ و ارشاد اسلامي براي كمك به صادرات برند شد.
وي سپس با طرح اين سؤال كه سازمانهايي مانند سازمان سرمايهگذاري و كمكهاي فني و اقتصادي چه نوع كمكهاي فني و اقتصادي را ميتوانند به شركتهاي خصوصي ارائه كنند خواستهاي را مطرح كرد كه شايد خواسته نياز ناگفته و يا حتي نادانسته بسياري از ديگر شركتهاي نيز هست و آن هم گسترش و بهبود فضاي كسب و كار در كشور بود.
*طرح يا برند به عنوان وثيقه قبول شود
پس از غريبي، نوبت به فاطمي قائممقام شركتي كه در زمينه موتور الكتريكي لوازم خانگي فعاليت ميكرد و صاحب يك نوآوري بسيار جدي در زمينه توليد اين موتورها بود رسيد.
وي كه از ديگر كساني بود كه از نياز شركت خود به حمايت مالي خبر ميداد گفت: براي دريافت وام هميشه وثائق ملكي طلب ميشود كه در اغلب موارد موجود نيست.
فاطمي اضافه كرد: اگر خود طرح يا برند به عنوان وثيقه مورد قبول بانكها قرار بگيرد مشكلات بسياري از سر راه توليد برداشته ميشود.
وي تصريح كرد: بر اساس محاسبات ما، با توجه به صرفهجويي بالاي الكتروموتورهاي ابداعي ما، اين طرح سالانه ميتواند 13 ميليون دلار تنها براي وزارت نيرو سودآوري داشته باشد.
*شريك خارجي ميتواند در كشورش براي ما بازار ايجاد كند
در ادامه اين نشست نوبت به معاونان و مسئولان سازمان سرمايهگذاري و كمكهاي فني و اقتصادي رسيد كه توضيحاتي را درباره مطالب متنوع مطرح شده توسط توليدكنندگان ارائه كنند.
ابتدا اكبري مديركل دفتر روابط اقتصادي خارجي سازمان سرمايهگذاري اظهار داشت: پس از برگزاري نشستهاي مشترك ميتوانيم ايدههاي نيازمند به سرمايهگذاري را دريافت و براي سرمايهگذاري به كشورهاي ديگر معرفي كنيم.
جمالي مدير كل دفتر وامها ،مجامع و موسسات بين المللي سازمان سرمايه گذاري نيز از تامين مالي بانك توسعه صادرات براي توليد كالاهاي صادراتي خبر داد و گفت: با توجه به عضويت و سهم بالاي كشورمان در صندوق اوپك و بانك توسعه اسلامي، ميتوانيم علاوه بر استفاده از تسهيلات آنه در پروژههاي اين بنيادها نيز شركت كنيم.
سپس قاسمي مدير كل سرمايهگذاري خارجي اين سازمان تاكيد كرد: در صورت مشاركت با يك شريك خارجي، اين شريك از شما وثيقه نخواهد خواست و در عين حال ميتواند در كشورش براي محصولات بازار ايجاد كند.
وي از اعلام آمادگي سازمان متبوع خود براي معرفي پروژهها در جهت يافتن سرمايهگذاري خارجي خبر داد و تصريح كرد: بر اساس طراحيهاي انجام شده، در برنامه پنجم توسعه امكان استفاده از مالكيت معنوي و وثيقه گذاشتن آنها وجود خواهد داشت.
*ايجاد زيرساختها و توجه به دانشهاي كاربردي، مؤلفههاي مهم براي آينده اقتصاد
توجه به طيف مطالبات و خواستههاي توليدكنندگان و صاحبان ايدههاي نو در صنعت از مشكلات مربوط به جلب اعتماد و بازاريابي تا نياز به حمايتهاي سياسي دولت و توجه به ايدههاي بديع و اقتصادي اين توليدكنندگان نشان ميدهد كه اين نيازها از محدوده نيازهاي صرفا مالي و اعتباري كه معمولا مورد تاكيد قرار ميگيرند، فراتر هستند و طيف وسيعي از انواع ديگر حمايتها مورد نياز و راهگشا هستند كه از جمله آنها ميتوان به دانش بازاريابي و اداره بنگاه ها كه مورد تاكيد تعدادي از شركتكنندگان در اين نشست نيز بود، اشاره كرد.
در واقع آنچه كه بسيار مورد نياز است و تا حدود زيادي مغفول مانده است توجه به همين دانش بسيار مهم و تاثيرگذار و فراهم كردن امكان آموزش و فراگيري آن با شرايط واقعي اقتصاد ما براي علاقهمندان به توليد و اداره بنگاههاي توليدي است.
اين موضوعي است كه اگر در كنار توجه به زيرساختها و فرهنگسازي اقتصادي مبتني بر توليد(و نه مصرف) در كشور مورد اعتنا قرار بگيرد، در اندك زماني بخش خصوصي، مخصوصا صاحبان ايده و توليدكنندگان فنآوريهاي جديد را در ريل و مدار رشد و پيشرفت سريع قرار خواهد داد.
همچنين درك اهميت توليدات معطوف به تكنولوژي و همچنين گذر از روشهاي كهنه اداره اقتصاد حتي در بخش خصوصي از ديگر مواردي است كه بايد در كنار حمايتها مالي براي عرضه گسترده محصولا به آنها توجه شود.
در عين حال سيستمهاي مديريت دانش و ارتباط با مشتري نيز از ديگر نكاتي است كه توجه به آنها كارگشا است و مورد اشاره و تاكيد برخي توليدكنندگان نيز قرار گرفت.
به طور كلي مطالب مطرح شده در اين نشست نشان داد كه شرايط به گونهاي است كه دولت بايد هرچه سريعتر براي درك و انجام وظايف حاكميتي و راهبري خود حركت كند و تلاش خود را براي ايجاد و گسترش زيرساختها كه يكي از مهمترين و تاثيرگذارترين آنها دانشهاي كاربردي متناسب با نياز جامعه است، صد چندان كند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)