اختلاف بر سر توافقي كه بر كاغذ سفيد نوشته نشد
مصرف كنندگان خودرو اين روزها در حالي با سردرگمي در خصوص انتخاب خودروي داراي ترمز ضد قفل روبرو هستند كه شايد اگر متن توافق مسئولين ايران خودرو و پليس راهور ناجا بر سر زمان اجباري شدن نصب اين ترمز روي خودروها در يك برگه سفيد و بدون متن نوشته مي‌شد، اختلاف اين دو دستگاه تشديد نمي‌شد و تكليف خريداران نيز سريعتر مشخص مي‌شد.


A0786287


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، پس از كشاكش‌هايي كه طي روزهاي گذشته بين پليس راهنمايي و رانندگي و شركت ايران خودرو بر سر پلاك گذاري پژو 405، روآ و تندر90 مدل E0 پيش آمد و با وجود توافق دو دستگاه براي اعمال جدول زمان بندي تجهيز خودروها به ترمز ضد قفل، شماره گذاري اين خودروها همچنان متوقف است.
اختلاف نجم الدين، مدير عامل ايران خودرو و مومني، رييس پليس راهور ناجا بر سر نصب ترمز ضد قفل روي خودروهاي توليد داخل روز گذشته در حالي بالا گرفت كه به گفته نجم الدين و بر اساس تصوير توافقنامه اين دو نفر كه با امضاي مومني منتشر شد، تمام توليدات ايران خودرو تا پايان سال 89 به ترمز ABS مجهز خواهد شد.
اما تنها پس از گذشت چند دقيقه از اعلام اين توافق توسط مديرعامل ايران خودرو، مسئولين پليس راهور ناجا در گفت‌وگو با فارس توافق صورت گرفته را كذب خواند و حتي امضاي خود براي موافقت با اعمال جدول زمان بندي ايران خودرو را نيز رد كرد و گفت اين امضا فقط به معني موافقت با دو بند نوشته شده در زير جدول زمان بندي است.
در متن دست نويسي كه زير جدول زمان بندي قيد شده، آمده است:
" در ارتباط با خودرو باردو: نمونه اوليه آذرماه 89، فازهاي توليد اوليه و آزمايشي تا سقف 2000 دستگاه تا آخر سال 89، از ابتداي سال 90 صد در صد توليد باردو مجهز به ABS خواهد شد.
در ارتباط با خودرو روآ : صد در صد اين خودرو تا پايان 89 مجهز به ABS خواهد شد. "
مديرعامل ايران خودرو با انتشار تصوير اين توافقنامه مدعي شد كه امضاي مومني كه در زير متن نوشته شده و جدول زمان بندي شده، وجود دارد به معني تاييد توامان متن و جدول است در حالي كه مومني معتقد است اين امضا فقط جهت تاييد نوشته دست نويس قيد شده و به معني موافقت با جدول پيشنهادي نيست.
اين اظهارات متناقض در حالي مطرح است كه اين دو نفر در جلسه‌اي حداقل دو ساعته در مورد لزوم نصب ترمز ضد قفل بر روي خودروهاي توليد داخل و چگونگي اجراي اين برنامه با يكديگر بحث كرده‌اند ولي در حال حاضر مشخص نيست كه حق با كداميك از طرفين است.
شايد بهتر بود تمام توافقات انجام شده در يك كاغذ سفيد و خالي از متن نوشته مي‌شد تا بتوان به راحتي به آن استناد كرد!
بحث بر سر "ضرورت " نصب ترمز ضد قفل بر روي خودروها نيز از ديگر موارد اختلاف پليس و ايران خودرو است كه به گفته نجم الدين استفاده از اين ترمز حتي ممكن است به افزايش حجم تصادفات منجر شود ولي بنا به اظهارات مومني نصب ترمز ABS لازمه كاهش سوانح جاده‌اي است.
عصر روز گذشته نجم الدين در يك نشست خبري با ارائه برنامه زمان بندي ايران خودرو براي نصب ترمز ضد قفل، در مورد مذاكره با پليس راهور ناجا در خصوص نصب ترمز ضد قفل بر روي توليدات ايران خودرو اظهار داشت: براساس توافق صورت گرفته، قرار شد پليس راهور ناجا دستور از سرگيري پلاك‌گذاري پژو 405، روآ و تندر 90 مدل E0 را صادر كند.
به گفته مديرعامل ايران خودرو براساس جدول زمان‌بندي ارائه شده به پليس راهور، تمام توليدات سمند، پژو 206، پژو پارس، و پژو 405 تا مهر 89 و تندر 90 تا آبان 89 به ترمز ضدقفل مجهز خواهند بود و مهلت تعيين شده براي تجهيز روآ به ترمز ABS پايان سال 89 تعيين شده است.
وي افزود: در حال حاضر تمام توليدات سوزوكي به ترمز ضد قفل مجهز است و براي مطالعه جهت نصب اين ترمز بر روي وانت‌باردو نيز تا پايان سال 89 مهلت تعيين شده كه در صورت امكان‌پذير بودن نصب ترمز، اين كار انجام خواهد شد.
در پي اين اظهارات، اداره اطلاع‌رساني پليس راهنمايي و رانندگي ناجا اعلام كرد: پليس هيچ ‌گونه مهلت جديد را براي نصب ترمز ضد قفل به شركت ايران خودرو نداده است.
اداره اطلاع‌رساني پليس راهور عنوان كرد: پليس مطابق مصوبه دولت از شماره‌گذاري خودروهاي فاقد ترمز ضدقفل جلوگيري خواهد كرد.
اما به دنبال مخالفت پليس راهور ناجا با ادعاي مدير عامل ايران خودرو در خصوص تعيين مهلت نصب ترمز ضد قفل تا پايان سال 89 بر روي توليدات اين شركت، تصوير اين توافقنامه با امضاي رييس پليس راهور ناجا منتشر شد.
در اين جدول كه به امضاي نجم الدين، مديرعامل ايران خودرو و مومني، رييس پليس راهور ناجا رسيده تا پايان سال 89 جهت نصب ترمز ضد قفل به ايران خودرو مهلت داده شده است.
مصرف كنندگان خودرو و همچنين خريداراني كه براي تحويل خودروي خود در انتظار به سر مي‌برند در حالي در بلاتكليفي به سر مي‌برند كه اختلاف مسئولان بر سر نصب ترمز ضد قفل خودروها همچنان ادامه دارد و تا لحظه ارسال اين گزارش نيز شماره گذاري پژو 405، روآ و تندر90 هنوز از سر گرفته نشده است.
در چنين وضعيتي آيا بهتر نبود توافق هاي صورت گرفته به طور مشخص در يك برگه سفيد و خالي از متن قيد مي شد تا شاهد تشديد اختلافات نباشيم؟