چگونه اینترنت سریعتری داشته باشم؟ چرا با وجود مودم ۵۶ کیلو بیتی در سرعت کار با اینترنت تغییری حاصل نشده و اطلاعات ، همچنان با سرعت ۲۸۸۰۰bps رد و بدل می شود . مشکل چیست؟ چرا هنگام اتصال به اینترنت پس از چند دقیقه ارتباط قطع می شود. آیا علت نصب بد مودم است یا سرور ایراد دارد ؟ پرسشهای فوق نمونه هایی از انبوه سوالات شما خوانندگان گرامی است که از طریق نامه یا ایمیل به دست ما رسیده است و تصمیم گرفتیم در این مطلب ترفندهایی را در زمینه ی افزایش سرعت کار با اینترنت ارائه کنیم.

بیشتر کاربران ایرانی اینترنت ، از ارتباط تلفنی ( Dial – up ) بهره مند هستند ؛ یعنی برای اتصال به اینترنت از مودم استفاده می کنند و لذا سرعت ، نقش مهمی در صرفه جویی در وقت و هزینه ی آنها دارد . بخصوص برای کاربرانی که از سرویس های زمانی انترنت استفاده می کنند که هر چه سرعت پایین تر باشد. زمان بیشتر در نتیجه هزینه ی بیشتری صرف خواهد شد .چنانچه می خواهید میزان سرعت اینترنتی خود را بدانید ، کافی است ماوس خود را روی آیکن ۲ رایانه کوچک به هنگام اتصال به اینترنت در سمت راست پایین صفحه ی نمایش وجود داردقرار دهید . پس از مدت کوتاهی یک پیغام کوچک نمایان می شود که در آن می توانید سرعت اتصال بهاینترنت ، تعداد بایت فرستاده شده بایت دریافت شده را ببینید.
عوامل بسیاری در کیفیت یک ارتباط اینترنتی مؤثرند که به اختصار ، آنها را بررسی می کنیم :
مودم – مسلم است هر چه مودم سریعتری داشته باشید سرعت ارتباط شما بیشتر است . برای مثال وقتی از مودمهای جدیدتر مثلاً ۵۶k ) 56 کیلو بیت در ثانیه ) استفاده می کنید . سرعت بیشتری در رد و بدل کردن اطلاعات دارید در ضمن چون این مودمها از درایوها و فناوری به روزتری استفاده می کنند. در تمامی مراحل کار از سرعت بیشتری برخوردارند . در پنجره ی control panel روی آیکن مودم ۲ با رکلیک کنید . دکمه ی properties را بزنید حال چک کنید که بالاترین سرعت را برای مودم خود انتخاب کرده باشید . البته توجه داشته باشید این سرعت ، صددر صد همان سرعت نقل و انتقال اطلاعات نخواهد بود . سرعت مودم ISP شما pbs 28800 باشد . مسلماً سرعت ارتباط از ۲۸۸۰۰ تجاوز نخواهد کرد .
کابل – کابل های نامرغوب ، کیفیت و قدرت سیگنال ها و در نتیجه سرعت را کاهش می دهد . هر چه طول کابلی که به مودم شما را به پریز تلفن وصل می کند کوتاه تر باشد . احتمال وجود نویز ومشکلات انتقال اطلاعات کمتر است . پس سعی کنید از کابلهای کوتاه و مرغوب استفاده کنید . سایر دستگاه ها – اطمینان حاصل کنید که کابل مودم به طور مستقیم به پریز تلفن وصل باشد . وجود دیگر تجهیزاتی چون تلفن ، ماشین پیغام گیر ( Answering Machine ) ، دستگاه دورنگار ( Fax ) و … با ایجاد نویز روی خط از کیفیت و سرعت ارتباط می کاهند .
سیم کشی داخل ساختمان – اگر با رعایت موارد فوق بهبودی در سرعت خط حاصل نشد . احتمال دارد اشکال از سیم کشی داخل ساختمان باشد . سیم اصلی تلفن را که وارد ساختمان شده است بیابید و مودم را به آن وصل کنید اگر سرعت ارتباط شما افزایش یافت بدانید که درست حدس زده اید .
نوع خطوط مخابراتی – سعی کنید مرکز تلفن خود و ISP شما از خطوط دیجیتالی بهره مند باشد . این خطوط کیفیت ارتباط بهتری دارند ؛ چون نیازی نیست اطلاعات مرتباً از دیجیتال به آنالوگ و برعکس شوند .
مسافت – هر چه فاصله شما با مرکز تلفن خود و Isp تان کمتر باشد ، از کیفیت و سرعت ارتباط کمتر کاسته می شود. در واقع ، هر چه این مسافت ها بیشتر باشد . سوئیچ ها و repeater های مخابراتی بیشتری میان انها قرار می گیرد . هر کدام از این دستگاهها ، از کیفیت و سرعت سیگنال ها می کاهد ، این مشکل در مراکز تلفنی قدیمی که از تجهیزات جدید و به روزبهره مند نیستند . مشهودتر است .
اضافه بار – اگر فقط گاهی ( در برخی ساعات شبانه روز ) سرعت اینترنت شما پایین است . اشکال از isp شماست . احتمالاً تعداد کاربران اینمرکز بیش از ظرفیت آن است و پهنای باند کافی برای سرویس دهی به این تعداد مشتری ندارد و این مشکل در ساعات پرترافیک نمایان می شود .
Leased Line – چنانچه از اینترنت زیاد استفاده می کنید و یا برای یک شرکت یا مؤسسه اینترنت می خواهید ، بهتر است روش دیگری بجز Dial UP را برگزینید . وجو یک ارتباط مستقیم ، مثلاً از نوع Leased Line سرعت و کیفیت بسیار مطلوبتری را برای شما به ارمغان می آورد . البته مسلم است که هزینه ی بسیار بالاتری هم دارد .