علي شمس: تيم دانشجويي خودرو فرمول دانشگاه صنعتي اصفهان در كلاس سه مسابقات جهاني «طراحي و ساخت خودروهاي فرمول» که 25 تا 29 تيرماه در «سيلورستون» انگلستان برگزار شد، به مقام قهرماني دست يافتند. تيم خودرو فرمول دانشجويي دانشگاه صنعتي اصفهان كه نخستين و تنها تيم طراحي خودرو فرمول خاورميانه است به عنوان تنها تيم از قاره پهناور آسيا در سطح سه مسابقات معتبر خودرو فرمول دانشجويي انگلستان شركت داشت و با موفقيت در بخشهاي طراحي، ارايه، روند ساخت و هزينهها با اختلاف 30 امتياز نسبت به تيمي از يونان به مقام قهرماني دست يافت. تيمي از مجارستان نيز در جايگاه سوم اين كلاس قرار گرفت.
در حال حاضر مسابقات دانشجويي خودروهاي «فرمول» در كشورهاي پيشرفته مورد توجه جدي قرار گرفته و دانشجويان فعال در اين مسابقات پس از فارغالتحصيلي جذب تيمهاي فرموليك شركتهاي بزرگ خودروسازي ميشوند.
خودروهاي فرمول يك علاوه بر اين كه در رقابتهاي جذاب اتوموبيلراني به كار ميروند، از نظر مهندسي نيز اهميت شايان توجهي دارند و در واقع شركتهاي بزرگ خودروسازي از آنها به عنوان آزمايشگاهي براي تست دستاوردهاي تحقيقاتي، تكنولوژيها و تكنيكهاي جديد استفاده ميكنند.
مسيح خدابخشيان، دانشجوي كارشناسي مهندسي مكانيك و سرپرست دانشجويي تيم خودرو مسابقه (فرمول) دانشگاه صنعتي اصفهان كه با طراحي خودرو «هيوا 2009» در مسابقات انگلستان شركت داشته در خصوص اين مسابقات به دنياي خودرو گفت: مسابقات دانشجويي خودرو فرمول در رده معتبرترين مسابقات جهاني دانشجويان رشته مهندسي مکانيک است كه همه ساله توسط انجمن مهندسين مکانيک جهان (IMECHE) با همکاري انجمن مهندسان خودرو آمريکا (SAE) و تحت حمايت شرکتهاي بزرگ تويوتا، هوندا، ايرباس، شل و کنکس برگزار مي شود. اين رقابتها هر ساله در كشورهاي مختلف اروپايي و آمريكا برگزار ميشود كه مسابقات انگلستان كه در پيست اتومبيلراني «سيلورستون» برگزار مي شود يكي از مشهورترين و معتبرترين آنهاست.
وي خاطرنشان كرد: اين مسابقات در سه كلاس برگزار ميشود كه در كلاس يك، خودروهاي شركتكننده در مسابقات ابتدا تستهاي استاتيكي را براي نشان دادن تطبيق با استانداردها و مقررات مسابقه از لحاظ فني، طراحي، برآورد اقتصادي و ... پشتسر ميگذارند و در حين مسابقه هم از لحاظ پايداري شتاب در يك مسير 75 متري، اسكيپد (پيمودن مسيري مارپيچ به شكل عدد 8 انگليسي)، اتوكراس (قدرت مانور خودرو) و نهايتا پايداري خودرو به مدت 20 دقيقه در مسيري مشخص كه معمولاً بسياري از خودروها موفق به رسيدن به پايان آن و كسب امتياز مربوطه نميشوند ارزيابي شده و رقابت ميكنند.
خدابخشيان تصريح كرد: ميزان هزينه صرف شده براي ساخت خودرو و ميزان مصرف سوخت كه ركورد آن حدود دو و نيم ليتر در 50 كيلومتر است از ديگر پارامترهاي ارزيابي تيمها در اين بخش است.
وي خاطرنشان كرد: در مسابقات امسال انگلستان حدود 103 تيم از 23 كشور در كلاس يك رقابت كردند.
خدابخشيان اضافه كرد: در كلاس دو مسابقات خودرو فرمول دانشجويي تيمهايي كه مراحلي از ساخت خودرو مثل فريم، بدنه يا ... را انجام دادهاند رقابت ميكنند كه ميزان استقبال از اين بخش چندان زياد نيست و احتمالاً از سال آينده اين سطح از مسابقات حذف خواهد شد.
وي گفت: در كلاس سه مسابقات، خودروهاي طراحي شده ارائه و در سه بخش ديزاين (طراحي) با سقف 150 امتياز، «پرزنتيشن» (ارائه) و «بيزينس پلن» (طرح تجاري) با سقف 75 امتياز و مديريت ساخت و روشهاي توليد با سقف 100 امتياز رقابت ميكنند. تيم هيوا با كسب به ترتيب 135، 75 و 97 امتياز و رتبههاي سوم، اول و اول در بخشهاي سهگانه و با كسب مجموع 307 امتياز رتبه اول كلاس سه مسابقات امسال را كسب كرد. در اين كلاس، 16 تيم از 9 كشور شركت داشتند.
خدابخشيان با اشاره به اين كه تيم خودرو فرمول دانشگاه صنعتي اصفهان نخستين تيمي است كه موفق به طراحي و ساخت خودرو فرمول در ايران شده است، خاطرنشان كرد: اين تيم دو سال پيش هم با طراحي خودرو فرمول «هيوا 2007» در كلاس سه مسابقات خودرو مسابقه دانشجويي انگلستان شركت كرده بود كه در بخش طراحي، رتبه سوم و در مجموع بخشها، رتبه پنجم را كسب كرده بود.
وي خاطرنشان كرد: خودرو فرمول هيوا 2007 همچنين قرار بود در مسابقات آلمان در كلاس يك (خودرو ساخته شده و تستهاي استاتيكي، ديناميكي و رقابت با ساير خودروها) شركت كند كه به دليل برخي مشكلات اين امكان فراهم نشد و به دليل مسايل مالي از شركت در مسابقات استراليا هم بازمانديم و در نهايت خودرو در آذرماه 86 طي مراسمي ويژه رونمايي شد.
خدابخشيان درباره مشخصات خودرو فرمول هيوا 2009 كه به گفته وي تا اواسط مردادماه ساخت آن تكميل و آماده تست ميشود گفت: وزن اين خودرو با راننده 65 كيلوگرمي، 280 كيلوگرم، طول آن 2990 ميليمتر، عرض آن 1314 ميليمتر و حداكثر سرعت آن 230 كيلومتر در ساعت است.
وي با بيان اين كه شتاب اين خودرو 75 متر در سه و 9 دهم ثانيه است، خاطرنشان كرد: پايه موتور خودرو، موتور بنزيني هوندا 600 سيسي (موتورسيكلت مسابقه) است و مجهز به ECU هلتك (قابل برنامهریزی) است.
سرپرست دانشجويي تيم خودرو مسابقه (فرمول) دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اينكه محدوديت هزينه ساخت خودروهاي مسابقه كه 25 هزار دلار بود برداشته شده است خاطرنشان كرد: هزينه ساخت اين خودرو حدود 18 ميليون تومان است كه نسبت به خودرو قبلي سه، چهار ميليون تومان كمتر است.
وي درباره ديگر تفاوتهاي اين خودرو با نمونه قبلي گفت: در خودرو هيوا 2009 با استفاده از تركيبات سبكتر در بدنه خودرو از جمله جايگزيني تركيبات فايبرگلاس (كامپوزيتي) خودرو قبلي با فيبركربن و استفاده از قطعات آلومينيومي 7075 T6 به جاي فولادي در چرخها وزن خودرو كاهش يافته و تغيير و اصلاحات مختلفي نيز روي موتور و اجزاي ديگر انجام دادهايم كه توان و ويژگيهاي مورد سنجش خودرو در مسابقات از جمله آيروديناميك و خواص سيستم تعليق را به نحو قابل توجهي بهبود داده است.
سرپرست دانشجويي تيم خودرو فرمول دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اين كه تاكنون هيچ تيمي از ايران و خاورميانه در كلاس يك (عملي) مسابقات خودرو فرمول دانشجويي شركت نكرده است، خاطرنشان كرد: با اتمام ساخت خودرو طي چند روز آينده اميدواريم بتوانيم در كلاس يك مسابقات خودرو فرمول دانشجويي ژاپن در شهريورماه يا مسابقات استراليا كه آذرماه امسال برگزار ميشود شركت كنيم. البته با توجه به اعلام شرايط مسابقات سال 2010، با اين خودرو امكان حضور در مسابقات سال آينده را هم داريم.
وي خاطرنشان كرد كه در تيم خودرو فرمول دانشجويي دانشگاه صنعتي اصفهان علاوه بر وي، محمد جواد نجفيان، شهروز صادقي، نگار گيلاني، شيما سمعالله، علي دهقاني و حسين محمد طاهري از دانشكده مكانيك، بابك اكبريان از دانشگده صنايع و محمد افشاري از دانشكده برق دانشگاه و سه مشاور از دانشجويان كارشناسي ارشد دانشگاههاي خارج كشور(محمد خدابخشيان، محمد مهدي داوري و حجت نوری) عضويت دارند.
خدابخشيان در ادامه با اشاره به اينكه گروه خودرو دانشگاه صنعتي اصفهان از سال 79 فعاليت خود را در زمينه طرحهاي تحقيقاتي خودرو آغاز و از سال 82 پروژههايي را براي شركت در مسابقات دانشجويي انجمن مهندسين خودرو (SAE) در حال اجرا دارد گفت: مسابقات اين انجمن شامل مسابقات فرمول (خودرو فرمول دانشجويي)، خودروهاي صحرايي (ميني باجا)، خودروهاي كم مصرف، خودروهاي هيبريد و اسنومبيل (خودروهاي برفي) است كه گروه خودرو دانشگاه به غير از مورد آخر در ساير مسابقات شركت داشته است.
به گفته وي، نخستين خودرو ميني باجاي دانشگاه صنعتي اصفهان در سال 2004 جايزه بهترين برآورد اقتصادي و تكنولوژي را در مسابقات آفريقاي جنوبي كسب كرده و اگرچه بعد از آن به دليل مشكلات مالي در رقابتهاي جهاني شركت نكرده، تيم جديدي براي فعاليت در اين زمينه تشكيل شده كه خود را براي مسابقات امسال در آفريقاي جنوبي آماده ميكند.
وي افزود: تيم خودرو كم مصرف دانشگاه هم سال گذشته با ساخت نخستين خودرو ايراني از اين نوع با قابليت طي 500 كيلومتر مسافت با مصرف يك ليتر بنزين در مسابقات شل اكو مارتن فرانسه شركت كرد و البته به دليل بروز برخي مشكلات، در مسابقات شل امسال كه ارديبهشت ماه در آلمان برگزار شد نتوانست قابليتهاي بالای خود را آن طور كه بايد نشان دهد. علاوه بر اين تيمي از دانشجويان هم در زمينه ساخت خودرو هيبريدي فعاليت دارند كه امسال به دليل مشكل ويزا موفق به حضور در مسابقات شل آلمان نشدند.
خدابخشيان در پايان با تاكيد بر توانمندي بالاي گروه خودرو دانشگاه صنعتي اصفهان و نقش موثري كه ميتواند در كمك به توسعه علمي و عملي صنعت خودرو كشور ايفا کند، موفقيتهاي تيم خودرو فرمول دانشگاه صنعتي اصفهان را مرهون راهنماييهاي دكتر اصفهانيان(سرپرست گروه) و مشاورههای دكتر فدايي- از اعضاي هيات علمي دانشگاه - خواند و از حمايتهاي ويژه وزير علوم، تحقيقات و فناوري، گروه صنعتي همگام(مهندس جبار زارع)، مجتمع فولاد مباركه و رييس دانشگاه صنعتي اصفهان از اين تيم قدرداني كرد.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)