خودرو P.K یکی از محصولات شرکت پارس خودرو است که از اواخر سال ۱۳۸۰ وارد بازار ایران شد. موتور این خودرو موتور پراید (پر فروش ترین خودروی ایرانی) و بدنه آن مربوط به رنو (سپند) بود. بیشتر اسکلت و قطعات به کار رفته در این خودرو مانند شاسی، موتور، گیربکس، چرخها، رادیات و... مربوط به پراید است. تولید این خودرو کم مصرف و مناسب سفرهای شهری تا ابتدای سال ۱۳۸۶ ادامه یافت.
دلیل توقف تولید این خودرو غیر استاندارد بودن آن عنوان شد حال آنکه خرید و فروش این خودرو بنا به دلایلی همچون کم مصرف بودن ، شتاب بالا (به دلیل قدرت موتور و سبکی بدنه) ،سرعت مناسب در سفرهای برون شهری(حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت) ، استحکام بدنه (به نسبت خودروی پراید) ، قیمت مناسب آن (حدود ۵ میلیون تومان) به نسبت قیمت سایر خودروهای ایرانی مانند پراید و راحتی در استفاده شهری بدلیل کوچک بودن (جای پارک راحت)رو به افزایش است .
این خودرو که جایگزین رنو 5 بود، در آخرین سال تولید به نام نیو پی کی به بازار عرضه شد. این در حالی است که با فشار موسسه استاندارد و دیگر مقامات مسوول این خودرو نیزاز خط تولید حذف شد. هر چندکه پارس خودرو با توجه به سفارشات قبلي و با وجود اعلام توقف خط ، توليد سههزار پي.كي را در برنامه كاری خود قرار داد،اما تولید ماکسیما و پی کی در کنار یک دیگر، این شرکت را در آمار کیفی خودروها جزو با کیفیت ترین و بی کیفیت ترین تولید کننده خودرو قرار داد. با این حال گمانه زنی هایی در مورد خودرو جایگزین پی کی زده می شد از جمله اینکه قرار است خودرویی با کیفیت تر و در محدوده قیمتی پی کی تولید شود .
حتی مدیران پیشین شرکت نیز ضمن تایید تولید نسل جدید خودرویی از کلاس A عنوان کردند که با حدف P.K بلافاصله خودروی دیگر با محدوده قیمتی این خودرو به بازار عرضه خواهد شد. هرچند امیدهای زیادی در وعده های مدیران پارس خودرو از سوی مردم احساس می شد اما این وعده هیچ گاه محقق نشد و خودروی پراید همچنان ارزان ترین خودرو کشور به ثبت رسید. از سوی دیگر یک منبع آگاه در این زمینه عنوان کرد که پارس خودرو نتوانست در ارزیابی خود، خودرویی با کیفیت بهتر از P.K با همان محدوده قیمتی، جایگزین کند.
به گفته وی اگر این شرکت اصرار در جایگزین کردن خودرویی در خط تولید مذکور داشت به طور حتم یا قیمت افزایش پیدا می کرد و یا کیفیت خودرو جایگزین به دلیل هزینه های سربار کاهش می یافت ، به همین دلیل پروژه جایگزینی متوقف ماند.
اما از سوی دیگر شنیده می شود که خط تولید P.K توسط شرکت خصوصی ونزوئلایی در حال خرید است و مذاکراتی نیز در این مورد بین پارس خودرو و شرکت مذکور صورت گرفته است.
به گفته یک منبع آگاه در پارس خودرو در حالی که فروش خط تولید قطعی است اما مذاکرات با کندی پیش می رود. از سویی دیگر شرکت پارس خودرو اصرار دارد که در خط تولید p.k حتما خودرویی در همان کلاس جایگزین کند .
این خودرو می تواند حتی دو برابر p.k قیمت داشته باشد تفرشی مدیر عامل شرکت پارس خودرو پیش تر گفته بود که خودرو اسمارت که محصولی سفارشی از سواچ و بنز می باشد قرار است در خط تولید p.k قرار گیرد.
هرچند دو خودرو اسمارت و p.k فاصله قیمتی زیادی دارند اما کیفیت آنها نیز از زمین تا آسمان است.
مدیر عامل شرکت پارس خودرو گفته بود که قرار است این شرکت خودروهای کلاس A را وارد و بعد مونتاژ کند بنابراین بهتر است که در وحله اول خودروهای با کیفیت را به خط تولید خود وارد کند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)