كاوه سُلگي: زماني كه پيكان و پيكي از رده خارج نشده بودند شايد ميشد گفت با شش ميليون تومان ميتوان خودروي صفر كيلومتر پيكان و پيكي خريد، البته با مقدار كم و بيش اما اكنون ديگر نميتوان با اين مقدار خودروي صفري خريداري كرد. به هر حال در اين نوشتار نيز ما قصد نداريم پيشنهاد خريد خودروي صفر كيلومتر را به شما بدهيم بلكه ميخواهيم خودروهاي دست دومي را به شما معرفي كنيم كه با مقدار پولي كه داريد ميتوانيد آنها را بخريد.
براي كساني كه علاوه بر رانندگي با پرايد ميخواهند رانندگي با خودرويي ديگر را نیز تجربه كنند دو يا سه پيشنهاد پيشروي آنها است. يكي از اين پيشنهادها اپل كورسا است كه هنوز هم با گذشت حدود 15 – 16 سال از عمر آن ميتوان نمونههاي قابل قبولي از اين خودرو را كه عده ای به خوبي از آنها نگهداري كردهاند يافت.
اپل كورسا با دو نوع موتور 1200 سيسي بدون كولر و 1400 سيسي با كولر كه گونه 1400 سيسي آن كميابتر است در بازار موجود ميباشد. به لحاظ ابعاد بدنه در كلاس خودروهايي چون پرايد هاچبك و پژو206 قرار ميگيرد كه قيمت آن بسته به تميزي ماشين از چهار ميليون تومان تا حدود 7 ميليون تومان است. به لحاظ فراواني قطعات نيز به مدد واردات گسترده اين خودرو در سالهاي ورود آن ميتوان گفت نه مانند پرايد و 206، اما يافت ميشود و از نظر تعميرات نيز تعميركاران مجربي در خصوص اين خودرو در جاهاي مختلف وجود دارند.
از نظر كيفيت سواري اپل كورسا از فرمانپذيري بسيار خوبي برخوردار است. از لحاظ جلوبندي و فنرها نيز داراي استهلاك پاييني است. در مورد موتور نيز در صورتي كه صاحب اوليه آن از آن خوب نگهداري كرده باشد و به اصطلاح آب و روغن را به موقع عوض كرده باشد و فشارهاي خارج از حد متعارف به آن وارد نياورده باشد ميتوان گفت موتور كم استهلاكي نيز دارد. از لحاظ طراحي نيز چه بيروني و چه داخلي طرح دوستداشتني دارد كه خيلي زود با كاربر خود صميمي ميشود. از معايب آن نيز ميتوان توان كم موتور در گونههاي 1200 سيسي و كوچكي فضاي داخلي و فضاي بار آن نام برد. اما با شش ميليون تومان، خودرو ديگري كه ميتوان خريد خودروي گلف نسل دو است كه آن هم به مقدار قابل توجهي در شهرهاي كشورمان وجود دارد. گلف خودروي معروف و پرطرفداري در تمام دنيا است كه اكنون در دنيا نسل هشتم آن نيز توسط كارخانه مادر معرفي شده است، اما گلفهاي موجود در كشور ما عمدتاً در سال 1992 به كشور وارد شدند يعني حدود 17 سال پيش در اين ميان نيز ميتوان مانند اپل كورسا گلفهاي تميزي نيز يافت كه راندن با آنها خاطرهاي فراموشنشدني را براي شما به ارمغان ميآورد.
اين خودرو ضمن القاء حس خوب رانندگي و ايجاد تجربهاي متفاوت در شما در هنگام راندن و به اصطلاح فرماندادن به آن شما را آگاه ميسازد. گلف از طراحي كلاسيكي نيز كه مختص خود گلف است سود ميبرد. قيمت اين خودرو از حدود 5 ميليون تومان شروع ميشود و تا حدود 5/7 ميليون تومان بسته به نوع تميزي و ميزان كاركرد آن در بازار است.
از لحاظ تضمين قطعات نيز ميتوان قطعات آن را در بازار يافت و موجود است. تعميرات اين خودرو براي تعميركاران خبره و متخصص فولكس بسيار جا افتاده است. از لحاظ لذت رانندگي هنوز هم جزء بهترينها است. جلوبندي و فنربندي استخوانداري است. در سه گونه 1600 سيسي، 1800 سيسي و 2000 سيسي وارد كشور شده است كه البته تعداد گونه 2000 سيسي آن بسيار كم است. از مزاياي ديگر آن توان بالاي موتور، شتاب قابل توجه، كمصدايي اتاق، استهلاك كم قطعات جلوبندي و فنربندي را نام برد و معايب آن نيز اندكي استهلاك بالاي موتور است كه آن هم به دليل بالابودن شتاب و تمايل رانندگان به دور گرفتنهاي بالا از موتور آن است و در صورتي كه رانندگي معمولي با آن داشته باشيد استهلاك موتور آن نيز مانند خودروهاي ديگر است. از لحاظ ظاهري گلف طرفداران خاص خود را دارد و به نظر نگارنده نيز خودرويي است زيبا و با اصالت كه تمامي خطوط آن منطقي و حساب شده در جاي خود قرار گرفتهاند.
اميدواريم با اطلاعاتي كه از اين پس در خصوص خريداري انواع خودروهاي دستدوم به شما خواهيم داد، شما را در خريد هر چه بهتر و برنامهريزيشدهتري در خصوص خريد خودرويي دستدوم ياريگر باشيم.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)