مهدی النک : ترور رادرهام(Trevor Rudderham) يكي از مديران برتر در صنعت خودروسازي جهان است. وي بيش از 28 سال است كه در اين صنعت فعاليت مي كند و تجربههاي گرانبهايي را به دست آورده است. وي فعاليت خود را از شركت جاگوار انگليس آغاز كرد و در سال 1980 به شركت فورد رفت. از آن زمان تاكنون وي در كارخانههاي شركت فورد در كشورهايي نظير انگليس، آلمان و ايالات متحده كار ميكرده است.وي به تازگي نیز مدير توسعه يكي از طرحهاي ابتكاري در صنعت خودروسازي ايالات متحده شده است. مجموعه اين شركت قصد دارند با عرضه پاترول E7 بازار خودروهاي امنيتي و پليسي را در اختيار بگيرند. در زير مصاحبه اين مرد پر تلاش را با هم ميخوانيم.
* آقاي ترور، لطفاً تاريخچه تاسيس شركتتان را ارائه فرماييد؟
تلاقي چندين رويداد منجر به تاسيس اين شركت شد. بيل سانتانا، رئيس شركتمان از هنگامي كه در فورد كار ميكرد فردي بسيار توانا، قابل احترام و مورد اعتماد بود اما وي به يكباره در اواخر سال 1999 از شركت فورد خارج شد و به كاليفرنيا رفت و در آنجا به پيگيري چندين پروژه پرداخت.
در واقع طرح ايجاد اين كارخانه همانند ساخت شركت كامپيوتري Dell بوده و يك طرح اوليه بسيار ساده به اين مرحله از توسعه دست يافته است. در اوايل سال 2003 استيسي استفان يكي از محافظان قانون شهر دالاس به بيل سانتانا زنگ ميزند. استيسي به بيل پيشنهاد ايجاد يك كارخانه ساخت خودروهاي مخصوص شركتهاي امنيتي را ارائه كرد.
بيل از پيشنهاد استيسي بسيار استقبال كرد اما گفت فورد در حال حاضر خودروهاي مورد نياز پليس و ديگر شركتهاي امنيتي را توليد مي كند و احتمال موفق شدن طرح ايجاد اين كارخانه بسيار پايين است. اما استيسي براي انجام اين طرح پافشاري كرد و اعلام داشت كه خودروهايي كه در حال حاضر براي پليسها ساخته مي شوند مطابق با خواستههاي شركتهاي حافظ امنيت و قانون نبوده و با ايجاد يك شركت تخصصي براي ساخت اينگونه خودروها مي توان به موفقيت خارق العاده اي دست يافت.
در واقع استيسي از مدلهاي تجاري بيل اطلاع داشت و تلاش مي كرد با كمك اين مدلها طرح ابتكاري خود را به اجرا بگذارد.
شركتهاي خودروساز ديترويتي هيچ گونه تلاشي براي ساخت خودروهاي مورد نياز بنگاههاي امنيتي نمي كردند و همين امر احتمال موفقيت اين تجارت را به شدت افزايش مي داد.
با پافشاري و سر سختي كه استيسي براي اجراي اين پروژه داشت بالاخره بيل متقاعد مي شود كه امكان سنجي ساخت اين پروژه را طي 30 روز پيگيري كند اما اين 30 روز به 60 روز و 90 روز افزايش يافت و بيل تا كنون در اين شركت فعاليت مي كند.
در واقع بيل يك مهندس تمام عيار بود و تمامي مراحل بازطراحي، مهندسي، ساخت، فروش، سرويس و خدمات پس از فروش خودروهاي شركتهاي امنيتي را طراحي كرد.
بعد از اينكه مقدمات راه اندازي اين شركت فراهم شد بيل با من تماس گرفت و براي توسعه بازرگاني اين شركت از من كمك خواست. من هم هنگامي كه با ساختار كلي اين شركت آشنا شدم به طرح جالب آن ايمان آوردم و به همين خاطر فورد را ترك كردم و به كاليفرنيا آمدم و به بيل پيوستم.
* مي شود اندكي در مورد مزاياي پاترول E7 كه از يك خودروي سواري به يك خودروي پليسي تبديل شده است صحبت كنيد؟ تفاوتهاي قيمتي اين خودرو براي مشتريان را نيز بيان نمائید؟
ما به هزينههاي پرداختي مشتريان بسيار اهميت مي دهيم و براي آنكه مشتري كمترين هزينه را پرداخت كند تمام تلاش خود را مي كنيم. اما اجازه دهيد در ابتداي امر چشم اندازي را براي شما مشخص كنيم.در حال حاضر 1900 شركت امنيتي در سراسر ايالات متحده وجود دارند كه خودرو خريداري مي كنند. پليس، FBI، CIA، شهرداريها، حفاظت فرودگاهها و غيره از جمله موسساتی هستند كه به خودروهاي مخصوص نياز دارند. هيچ شركتي در سراسر ايالات متحده وجود ندارد كه نيازهاي اين شركتها را برآورده كند و بر اساس نيازهايشان خودروي مورد نياز آنها را طراحي كند.
در بسياري از اوقات اين شركتهاي امنيتي درخواستهاي خود را به سه شركت ديترويتي ارائه ميكردند وآنها نيز در فنرها و دمپرهاي اتومبيلهاي دوج، فورد و شورولت خود تغييراتي را انجام داده و آن را به مشتريان تحويل ميدادند در واقع اين خودروها تفاوتهاي اندكي با خودروهاي سواري داشتهاند. اين شركتهاي امنيتي براي خريد اين خودروها بين 21 تا 24 هزار دلار پرداخت ميكردند و بين 5 تا 55 هزار دلار نيز براي خدمات پس از فروش هزينه ميكردند. اما اين تمام ماجرا نيست. شركتهاي امنيتي پس از تحويل گرفتن خودروها بايد آنها را در كارگاههاي خود و يا تعميرگاههاي موجود در سطح شهر ميبردند تا بر روي اين خودروها تجهيزاتي همانند راديو بيسيم، كامپيوتر، چراغ، آژير گردان و ديگر تجهيزاتي شبيه اين موارد نصب كنند بعد از آن خودرو را به كارگاههاي رنگآميزي ميبردند و لوگوي شركت امنيتي خود را بر روي اين خودرو نقش ميزدند. تمامي اين موارد بعد از ساخت خودرو و بيرون از كارخانه رخ ميداده است كه براي مشتريان بسيار هزينه بر و وقت گير بوده است. نكته ديگر مصرف سوخت بالاي اينگونه خودروها بوده است كه به طورمتوسط بين هر 8 تا 14 مايل يك گالن سوخت مصرف ميكردند. به طور مثال خودروي كرون ويكتوریا داراي پيشرانه خورجيني 8 سيلندره بوده و ظرفيت موتور آن 6/4 ليتر ميباشد در نتيجه اين خودرو هزينه سوخت بالايي داشت. و در پايان عمر اين خودروها، شركتهاي امنيتي مجبورند تمامي تجهيزات خود را از روي اين اتومبيلها برداشته و حتي مجبور ميشوند كه رنگ آن را نيز تغيير دهند و لوگوي خود را از روي اينگونه اتومبيلها بردارند و آنها را بفروشند.
اما شركت ما تمامي اين مشكلات را حل كرده است.ما بر روي يك پاترول تمامي تجهيزات مورد نياز شركتهاي امنيتي و پليس را نصب كرده، لوگوهاي اين شركتها را بر روي خودروها ميچسبانیم و تمامي امكانات مورد نياز در اين خودروها را در نظر ميگيريم .
تنها كاري كه شركتهای امنیتی بايد بكنند آن است كه خودرو را از شركت تحويل گرفته و آن را روشن كنند و بيرون بروند. و در پايان عمر اين خودروها، هيچ نيازي نيست كه اين خودروها توسط شركتهايشان از رده خارج شوند بلكه براي انجام اين كار سه راهكار وجود دارد.
يك: اين خودروها را به دانشكدههاي پليسي مي بريم تا دانشجويان از آنها استفاده كنند.
دو: تمامي تجهيزات امنيتي اين خودروها را برداشته و به شركتهايشان بازميگردانيم و از قطعات اين خودروها در خدمات پس از فروش استفاده ميكنيم.
3: اين خودروها را بازيافت مي كنيم.
ما مطمئن هستيم كه مجموع هزينههاي ما در برابر خودروهايي كه هماكنون توسط فورد و ديگر شركتهاي ديترويتي ساخته مي شود بسيار پايينتر است.
* چيزي كه ما را بسيار شگفتزده كرده است اينست كه چرا تاكنون هيچ شركتي اقدام به ساخت خودروهاي پليس نكرده در حالي كه تمامي شركتهاي ديترويتي امكانات و بودجه انجام اين كار را داشتهاند؟
نكتهاي كه هست اين است كه اكثر شركتهاي ديترويتي تنها به فكر رقابت و توسعه توليدات خود هستند و اصلاً به فكر طرحهاي جديد با ريسك بالا نيستند. در واقع اين سه شركت بزرگ تنها به فكر ايجاد كارخانههاي جديد هستند به همين خاطر ايجاد اين طرح در اولويت كاري آنها نبوده است.
* فرض كنيد شما يكي از نيروهاي امنيتي هستيد كدام يك از مزاياي پاترول E7 شما را مجاب ميكند تا اين خودرو را انتخاب كنيد؟
فضاي بزرگ داخل خودرو، كامپيوتر مركزي، آژير چرخان و چراغهاي قوي و كنترلكننده نور چراغها از جمله امكانات فوقالعاده E7 است.
* به نظر شما حجم بازار خودروهاي امنيتي چقدر است و آيا قصد داريد اين خودروها را تنها وارد بازارهاي آمريكاي شمالي بكنيد؟
در آمريكا ساليانه 75 هزار خودرو به نيروهاي امنيتي و پليسي فروخته ميشود و هماكنون بيش از 425هزار دستگاه خودروي پليسي و امنيتي در جادههاي ايالات متحده تردد ميكنند بنايراين ميبينيد بازار اين گونه خودروها محدود نيست و گستره وسيعي را در برميگيرد. از سوي ديگر كشورهايي نظير كانادا و مكزيك نيز از خودروهاي ديترويتي استفاده ميكنند و بنابراين بازار خودروهاي پليسي اين كشورها نيز ميتواند از محصولات شركتمان استفاده كند از سوي ديگر هماكنون كشورهايي نظير روسيه، چين، آفريقاي جنوبي، استراليا وكشورهاي خاورميانه هم خواستار بهرهگيري از خودروهاي امنيتي ساخت شركت ما هستند. در مورد كشورهاي اروپايي نيز تنها مشكلي كه وجود دارد آن است كه خودروهاي ما اندكي براي جادههاي اروپايي عريض است و براي بازار اين كشورها بايد خودروي ديگري را در نظر بگيريم.
* بنابراين حجم فروش احتمالي شما به چند دستگاه خواهد رسيد؟
ببينيد نميتوان به طور واضح گفت كه تا چه ميزان ميتوانیم حجم فروش بازار را در اختيار بگيريم. در حال حاضر بازار اينگونه خودروها در دست خودروي Crown Victoria است و بخش عمدهاي از شركتهاي امنيتي از اينگونه خودرو استفاده ميكنند از سوي ديگر جنرالموتورز نيز با عرضه شورولت كاپريس بخشي ديگر از بازار اين خودروها را در اختيار گرفته است اما ما مطمئنيم كه در يك دوره زماني منطقي بازار خودروهاي امنيتي و پليسي را در اختيار خواهيم گرفت.
* از چه زماني و در كجا ساخت خودروي E7آغاز خواهد شد؟
ما اين خودرو را در خاك ايالات متحده خواهيم ساخت شايد الان اين پرسش براي شما پيش آيد كه چرا در خاك هند و يا چين آن را نميسازيم تا هزينه كلي آن پايين آيد اما جواب ما اين است كه ما ميخواهيم با اين طرح اشتغال را براي هم ميهنانمان به ارمغان بياوريم و بنابراين كارخانه اين خودرو در آتلانتا و جورجيا خواهد بود. اما زمان ساخت كارخانه اين طرح بستگي به تامين اعتبار مورد نياز آن خواهد داشت. طبق پيش بينيها انتظار ميرود ابتداي سال آينده ميلادي اين طرح اجرايي شود و طي 36 ماه توليد اين كارخانه آغاز شود.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)