فروشگاهی جعلی به نام ماهواره!
هرچند استفاده از گیرنده های ماهواره ممنوع است و نیروی انتظامی هر از چند صباحی در مانوارهای ویژه اقدام به جمع آوری این تجهیزات از محله ها می کند اما برخی افراد همچنان بیننده شبکه های ماهواره ای هستند...
با استفاده از قرص های لاغری...، طی 40 روز 10 تا 15 کیلو از وزن خود را از دست بدهید و به زبان ایده آل برسید، ترک اعتیاد بدون درد و فقط طی سه روز با داروی ترک اعتیاد...، همراه با 15 مکمل ویژه، با استفاده از قرص های افزایش قد... طی سه ماه به قامت دلخواه خود برسید، با استفاده از کرم موبر دائمی... برای همیشه از شر موهای زائد خلاص شوید! اینها جمله های آشنایی هستند که برخی شهروندان در شبکه های ماهواره ای مشاهده می کنند. هرچند استفاده از گیرنده های ماهواره ممنوع است و نیروی انتظامی هر از چند صباحی در مانوارهای ویژه اقدام به جمع آوری این تجهیزات از محله ها می کند اما برخی افراد همچنان بیننده شبکه های ماهواره ای هستند.
این شبکه ها در کنار آسیب های اجتماعی و فرهنگی ای که به خانواده ها می زنند، سلامت افراد را نیز تهدید می کنند اما باید از آنها پرسید آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید چند درصد محصولاتی که با جملات فریبننده و از طریق تبلیغات شبکه های ماهواره ای معرفی می شوند، کارآمد هستند؟ آیا می دانید بسیاری از این محصولات ماهواره ای هیچ تاییدیه ای از مراجع علمی و معتبر ندارند و سلامت مصرف کنندگان را به خطر می اندازند؟
همه چیز درباره محصولات ماهواره ای
این روزها درصد بالایی از فروش کالاها بستگی به معرفی آنها از طریق تبلیغات دارد؛به طوری که محصولات مختلف به شیوه های متفاوت تبلیغاتی معرفی می شوند؛ تبلیغ انواع کرم های معجزه آسای حلزون و روغن شترمرغ، قرص های لاغری، افزایش قد، ترک اعتیاد، محلول های پاک کننده تتو، دستگاه برنزه کننده خانگی، انواع شامپو و تقویت کننده مو، مژه و ابرو و در شبکه های ماهواره ای تنها نمونه ای از این تبلیغات کاذب هستند. البته خیلی ها در آرزوی رسیدن به زیبایی بیشتر، هزینه های هنگفتی را برای استفاده از محصولاتی که بدون هیچ نظارت رسمی در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند، می پردازند که البته نتیجه ای هم در پی ندارد و فقط پول هایشان را به باد می دهند.
تبلیغات با شماره تلفن های مرموز
امروزه بسیاری از فروشندگان محصولات زیبایی با استفاده از تبلیغات ماهواره ای فارسی زبان به معرفی محصولات خود می پردازند اما نکته مهم اینجاست که شبکه های توزیع این فرآورده های آرایشی و بهداشتی از طریق پیامک های موتوری و معمولا هم با شماره تلفن های اعتباری اقدام به فروش کالا می کنند که این شماره تلفن ها نیز به خاطر پنهان کاری های فراوان پشت پرده مدام در حال تغییر هستند. در عین حال، ارسال این محصولات از طریق پست و پیک و تبلیغات نادرست و گسترده، نشانه بزرگ قلابی بودن آنهاست. البته متخصصان بر این باورند 99 درصد این محصولات غیرمعتبر و فاقد تاییدیه از مراجع ذیصلاح بهداشتی هستند و در ایران با تبلیغات فراوان، از خارج از سیستم توزیع دارو و محصولات بهداشتی و فقط از طریق یک شماره موبایل به فروش می رسند اما متاسفانه بسیاری از افراد گول این تبلیغات فریبنده را می خورند و سلامت شان را به خطر می اندازند. از طرفی چون فرد فروشنده در ایران ناشناس است، به سرعت شماره موبایل خود را تغییر می دهد که معمولا هم قابل تعقیب قضایی نیس؛ پس این خود مردم هستند که نباید فریب تبلیغات فرآورده های آرایشی و بهداشتی ای که از طریق ماهواره یا نشریات غیررسمی اعلام می شود را بخورند.
فروش محصولات زیرزمینی
اگر کمی بیشتر به تبلیغات محصولات ماهواره ای دقت کنید متوجه می شوید که نوع تبلیغات، شبکه توزیع و خواص واقعی این فرآورده ها مبهم است. درواقع مشخصات کالا، کشور سازنده، شرکت تولیدکننده و شرکت واردکننده و تاییدیه های معتبر این محصولات در تبلیغات ماهواره ای ارائه نمی شوند و به جای ارائه مستندات شناسنامه فنی آنها، مسائل فریبنده و جذاب، همچون خواص معجزه آسا و تاییدیه دروغین FDA مورد استفاده قرار می گیرد. در این بین نباید فراموش کرد افرادی که حتی یک بار از محصولات تبلیغاتی شبکه های ماهواره ای استفاده کرده اند بر این باورند محصولاتی که تبلیغات شان را در ماهواره دیده اند، خواص اعلام شده را ندارند.
حتی بررسی های کارشناسان حاکی از آن است که برخی از این فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی در داخل کشور و در کارگاه های زیرزمینی تهیه می شوند و به علت اینکه نمی توانند از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز بگیرند و در کشور تبلیغ کنند از طریق تبلیغات ماهواره ای محصولاتشان را با بسته بندی و برچسب های خارجی معرفی و تبلیغ می کنند و گاهی نیز تا جایی پیش می روند که به دروغ اذعان می کنند این محصولات از مراجع معتبر مجوز دارند. این درحالی است که برخی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان به تبلیغات معمول قانع نیستند و اهداف مالی و اقتصادی صاحبانشن را کافی نمی بینند؛ بنابراین در مخاطبان احساس نیاز کاذب ایجاد می کنند و سعی در جلب مشتریان بیشتر دارند.
به همین منظور به ظاهر مصرف کنندگان محصولات را پشت تریبون تبلیغات جای می دهند تا این افراد از تجربه های خوب شان بعد از مصرف فلان محصول! مخاطبان را مطلع کنند. در سال های اخیر نیز چند شبکه تحت عنوان تله شاپینگ های ایرانی فقط مختص تبلیغات محصولات متنوع اعم از محصولات غذایی و زیبایی راه اندازی شده که اقدام به فروش مستقیم محصولات خود می کنند. با این حال یکی از آسیب های این رسانه های نوین، رایج فرهنگ مصرف گرایی است چراکه تنوع کالاهایی که همگی مزایای مشابه دارند و بااندک تفاوت نسبت به محصول سری قبل، موفق تر و موثرتر معرفی می شود و با ایجاد نوعی احساس نیاز صرفا سعی در جذب مشتری دارند؛ مثلا امروز ریمل پرپشت کننده مژه تبلیغ می شود اما فردا همین ریمل با عنوان ریمل پرپشت کنمنده و تقویت مژه جای تبلیغ قبلی را می گیرد و متاسفانه عده ای هم در این میان سردرگم آگهی ها می شوند تا با تهیه و مصرف کالاهای در ظاهر خارجی به اهداف مدنظر خود برسند.
حالا چاره چیه؟
ساده نباشید، گول تبلیغات را نخورید و به کسانی که فقط شماره موبایل های غیرمعتبر و ارزان قیمت از آنها دارید، اعتماد نکنید و این جمله را به خاطر بسپارید که «اگر چیزی بهتر از آن بود که باورکردنی باشد پس آن را باور نکنید». یادتان باشد اگر فروشندگان این محصولات ریگی به کفش نداشتند محصول شان را از طریق کانال های رسمی و با گرفتن مجوز از وزارت بهداشت و در حجم بسیار وسیع می فروختند و متوسل به دروغگویی تلویزیونی نمی شدند. پس قبل از اینکه پول بی زبان را به دست کلاهبرداران بدهید با افراد متخصص مشورت کنید و سعی کنید داروها و مکمل های غذایی موردنیازتان را از داروخانه های معتبر و بعد از بررسی برچسب مجوز صادر شده از طرف وزارت بهداشت بخرید.
منبع: مجله تندرستی
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)