من امروز میخام در مورد 747 بنویسم.همون بچه غول خوش تیپ خودمون.سال 1964 usaf مناقصه ای رو واسه ساخت یک هواپیمای ترابری نظامی فوق سنگین مطرح کرد.شرکت بویینگ طرحی شبیه همین 747 داد و لاکهید طرح cx-hls یا همون سی 5 رو وارد مناقصه کرد.توی این مناقصه سی 5 به علت ارزون بودن تونست پیروز بشه.ولی مگه بویینگ ول کن بود.با همون پول تو جیبیش طرح رو ادامه داد آخه روسای بویینگ تازه ماشین حساب خریده بودن و یه ذره حساب کتاب کردن دیدن که با نرخ رشد 15%مسافر در هر سال خطوط هوایی در اواسط دهه 1970 به هواپیمایی احتیاج دارن که بتونه 375 نفر ببره اونم تا یه برد خیلی دور.



اولش 747 موتور جنرال الکتریک داشت (یعنی میخاستن بزارن)ولی آخرش موتور ج.تی9دی ساخت پرات اند ویتنی روش گذاشتن.همین پراپ اند ویتنی واسه این موتور 6 سال آزگار زحمت کشید و یه کارخونه جدید واسه این موتور ساخت آخه این موتور فوق العاده بزرگ بود و دهنه ورود هواش 2.5 متر بود.این موتور رو برای آزمایش روی یه بی 52 هم نصب کردن.خلاصه یه چیز توپ ساختن و دادن به بویینگ.یکی از دلایل ساخت 747 حمل محموله های خیلی بزرگ بود واسه همین بدنه رو طوری طراحی کردن که دو کانتینر 8*8فوت بغل هم جا بشن و همین باعث شروع زندگی پهن پیکرها شد. در کل تو طراحی این هواپیما بار از مسافر مهمتر بود و بیشتر روی حمل بار متمرکز بودش تا حمل مسافر.البته این هواپیما میتونست هم صرفا مسافری یا ترکیبی از مسافری و باری یا فقط باری باشه.و طرح نهایی این هواپیما 3 عرشه داشت.عرشه فوقانی برای کابین خلبان و محل استراحت خدمه و محلی برای تغریح مسافران و گاهی قسمت فرست کلاس.عرشه میانی که با یه پلکان به عرشه بالا وصل میشه برای حمل مسافر بود و عرشه تحتانی هم واسه بار بود.

بعضی از مدلها که صرفا باری هستند میتونن از دماغه هواپیما هم بار گیری کنند و تو مدل مسافری توی وسط هواپیما هر ردیف 10 تا صندلی عادی داره.

در آوریل 1966 اولین قرار داد با پان آمریکن و بویینگ به ارزش 500میلیون دلار برای 25 فروند بسته شد(هر کدوم 20میلیون دلار).همین کار خیلی از مشکلات بویینگ رو حل کرد(در این زمینه) و زمینهای جدید برای احداث کارگاهای مورد نیاز رو خریدن.این هواپیمای 285میلیون فوت مکعبی به کارگاه خیلی بزرگی نیاز داشت تا بتونن بسازنش.

پس از پایان مرحله طراحی برای اینکه مطمئن شن که طرح درسته 14000 ساعت آزمایشات مختلف تو تونل باد روی این هواپیما انجام شد و 10میلیون نفر-ساعت وقت صرف اینکار شد.پس از آغاز اولین عملیات ساخت در ژانویه 1967 امور مونتاژ در ماه سپتامبر شروع شد.چون طرح یه خورده خیلی سنگین بود بویینگ چند تا پیمانکار واسه طرح پیدا کرد که عمدتا ژاپنی بودن.
بلاخره تو 9 فوریه 1969 اولین پیش نمونه پرواز کرد اونم بغل یه اف 86.اولین پرواز خیلی خوب بود.خیلی نگذشت که همه 5 هواپیمای آزمایشی از far گواهینامه صلاحیت پرواز گرفتن(30دسامبر همون سال).

خوب تا اینجا اومدیم که 747 گواهینامه گرفت.این هواپیما بازم یه مشکلاتی داشت که مهمش این بود که موتورها وقتی فشار بهشون وارد میشد شکلش از دایره به بیضی تغییر میکرد که این مشکل هم با تعویض پوسته حل شد.اولین تحویل به شرکت پان امریکن بود که سر موقع انجام شد.اون موقعها مدیر پان امریکن یه خلبانی بود که خیلی با حال بود.این خلبان کهنه کار اومد و هواپیما 747 رو آزمایش کرد و پدر این جمبوجت بیچاره رو در اورد.تو بعضی مانورها بالهای هواپیما 12فوت خم شد ولی هواپیما سالم اومد زمین و این خلبان توپ 747رو امنترین هواپیما تاریخ هواپیمایی معرفی کرد(منم باهاش موافقم).تو آزمایشهی استاتیکی 747 بالهاش تا 26فوت خم میشد(تا قبل از شکستن).


در ژوئن 1969 پیش نمونه 747 برای رفتن به نمایشگاه پاریس مسافت 5160مایل رو یه کله رفت.و اونجا چون اینقدر بزرگ بود اونو جمبوجت صدا کردن.تو همون نمایشگاه این پدر سوخته اینقدر چشو ابرو واسه اینو اون نازک کرد که همه از دم عاشقش شدن و خیلی ها اومدن و اونو خریدن.تولید 747 به قدری زیاد بود که سال 1994 هزاریشم تولید کردن.


747 مدلهای زیادی داره که غیره اس پی همه تقریبا یه تیپیند.747 تو هر کاری دست داشت.اومدن یه دونه واسه رئیس جمهور ساختن که در شرایط بحرانی بتونه از اسمون همه امریکا رو هدایت کنه و اسمش ئی4 بود(ایر فورس وان با این فرق میکنه).ناسا هم یه دونه داره که باهاش شاتل میبره.ارتش امریکا هم یه دونه مخصوص داره که لیزر های مخصوص داره واسه ترکوندن موشکهای دشمن(البته این آزمایش هستش).تو هالیوود هم جز بازیگرهای خوب هستش(البته همیشه میدزدنش).


مشخصات:(مربوط به بویینگ 400-747)


قیمت:۲۱۵میلون دلار

مدلها:100-اس پی-100بی -200-سی-اف-200ام-300-300ام-400-ئی4


موتور:4موتور جنرال الکتریک سی اف6.80سی2 یا پرات اند ویتنی پی دبلیو4256 یا رویلز رویس آر بی211 524دی4دی هر کدوم رانشی حدود 258کیلونیوتن دارن.


ارتفاع:18.19متر


طول:70.66متر


دهانه بالها:6?.??متر


طول کابین:57متر


بیشترین عرض کابین:6.13متر


بیشترین ارتفاع کابین:2.54متر


حجم کابین:789متر مکعب


وزن خالی:177354کیلو گرم


بیشترین وزن سوخت:175392کیلوگرم


بیشترین بارمزد(با 412 مسافر):65317کیلو گرم


بیشترین وزن برخاست:394625کیلو گرم


بیشترین وزن فرود:260360کیلوگرم


بیشترین سرعت افقی(با حداکثر بار):979کیلومتر در ساعت


باند واسه برخاست(با حداکثر بار):3383متر


باند واسه فرود(با حداکثر بار):2134متر


برد(با سرعت کروز دور برد و با 412 مسافر و مقدار سوخت ذخیره مرسوم):13528کیلومتر


خدمه:3خلبان با امکان حضور 2همراه و حدود 18 مهماندار(مرسومش اینه)


قادر به حمل 516 تا 550 مسافر در شرایط استاندارد