گفتوگو با احسان علیخانی تهیهکننده و مجری برنامه موفق ماه رمضان
مردم دوست دارند حرفهایی از جنس خودشان را بشنوند/ مجریان توانای اینگونه برنامهها بسیار کم هستند
سینمای ما- احسان علیخانی، مجری جوان، مسلط، صمیمی و پرتحرک این سالهای تلویزیون است که توانسته اجراهایی بهیادماندنی داشته باشد. علیخانى را سالهاست در ایام ماه رمضان در شبکه سه مىبینیم و دقایق پایانى روزههایمان را با او سپرى مىکنیم. برنامه «ماه عسل» با اجرا و تهیهکنندگی او با پرداختن به سوژههای خاص امسال از شبکه سه روی آنتن رفنه است. برنامههایی که به صورت گفتوگو محور است، نیاز به پیش تولید دارد؟
حتما برنامه بدون پیش تولید هیچ وقت نمیتواند موفق باشد.
برنامه «ماه عسل» پیش تولید داشت؟
بله ما بعد از تعطیلات نوروز کارمان را شروع کردیم.
تا پایان ماه مهمانان برنامه مشخص شدهاند؟
نه، ما فقط مهمان داریم، اما مشخص نکردیم باید کدام روز بیایند. همین الان که داریم با هم صحبت میکنیم 50 مورد مناسب و خوب داریم، اما همان طور که میدانید، مردم هم سوژههای بسیار خوبی به ما پیشنهاد میکنند؛ بهگونهای که حتی چند برنامه اول هم با انتخاب خود آنها بود. امسال مردم در کنار ما هستند و ما به این موضوع افتخار میکنیم.
تا چه اندازه پیش تولید برای انتخاب سوژه به برنامهتان کمک کرده و باعث شده است مهمانان برهمین اساس انتخاب شوند؟
ما با پیشتولیدی که داشتیم، دستمان برای انتخاب بهتر باز است. در ماه مبارک رمضان اتفاقاتی میافتد که همین اتفاقها باعث انتخاب سوژه میشود. به همین جهت ما برنامه را دست مردم سپردیم تا آنها بتوانند سوژه به برنامه پیشنهاد بدهند. این برنامه برای مردم است و این موضوع برایمان خیلی اهمیت دارد.
یعنی چه برنامه برای مردم است؟
ببینید ما میتوانستیم این برنامه را به 30 چهره سیاسی، هنرمند، ورزشکار و... اختصاص بدهیم؛ افرادی که دعوتکردنشان بسیار ساده است، اما ما دوست داریم افرادی از میان مردم انتخاب شوند که زندگیشان برای ما جالب و جذاب است این کار بسیار سخت است چون پس از شناسایی سوژههای مورد نظر باید کلی با آنها صحبت کرد تا به برنامه بیایند.
کسانی بودند که دعوت شما را نپذیرند؟
بله، افرادی بودند که داستان زندگیشان بسیار شنیدنی بود، اما آنها نپذیرفتند به تلویزیون بیایند. چون دوست نداشتند مردم آنها را بشناسند.
چه هدفی را از بازگو کردن قصههای مردم دارید؟
یکی از دلایلی که «ماه عسل» را دوست دارم، به جهت تفاوت نگاه مخاطب در این ماه با ماههای دیگر سال است؛ انگار همه قرار است در این ماه بدون دلیل مهربان باشند. شاید شما هم برخورد کردید با افرادی که به هر دلیلی نمیتوانند روزه بگیرند اما ادب روزهداری را حفظ میکنند. انگار زودتر پیامها و نکتهها به مخاطب میرسد.
وقتی سراغ برشی از قصههای مردم که از میان خودشان است، برویم ارتباط خوبی بین مخاطب و برنامه برقرار میشود. وقتی بیننده یک داستان زندگی را میبیند که میتواند برای بسیاری آموزنده باشد، پای برنامه مینشیند تا صحبتهای واقعی یکی از افراد جامعه را بشنود. مردم دوست دارند حرفهایی از جنس خودشان را بشنوند.
با توجه به زمان افطار فکر میکنید مردم تحمل شنیدن و دیدن یک برنامه گفتوگو محور را دارند؟
در برنامه «ماه عسل» قصههایی گفته میشود که بسیار جذاب و شنیدنی است که تنها این گونه قصهها باید در زمان افطار و ماه مبارک رمضان گفته شود تا مخاطب را اندازهای به تفکر و تامل سوق بدهد. قصههای ما تلخ و شیرین است. من معتقدم زمانی که میخواهیم افطار کنیم و در این زمان اگر یک حرفی از هموطنی بشنویم که باعث تلنگری در زندگی مان بشود، افطار برایمان شیرین خواهد بود، اگر ما توانستیم این تامل و تفکر را برای مخاطبانمان ایجاد کنیم، کار بسیار بزرگی کردهایم.
یکی از انتقادهایی که به برنامه «ماه عسل» شده این است که برنامه تلخ است.
برنامه تلخ از نظر من یعنی به تصویر کشیدن زندگیهای تلخی که هیچ تاثیری در زندگی مردم ندارد، اما در برنامه سعی میکنیم زندگیهایی را مطرح کنیم که برای ما سراسر آموزنده است. به طور مثال چند روز پیش مهمانی داشتیم که از زرند کرمان آمده بود. این فرد در ابتدای زندگی بسیار سختی کشیده بود اما با تلاش و پشتکاری که داشت، موفقیتهای بسیار خوبی را به دست آورده بود. شاید اوایل روایت قصه زندگی این فرد تلخ بود اما شنیدن تلخیهای زندگی این فرد پس از موفقیتش حلاوت و شیرینی خاصی داشت.
شما سال گذشته عهدهدار برنامه «ماه عسل» نبودید، این اتفاق به موفقیت امسالتان تا چه اندازه کمک کرده است؟
خب توقع مردم بسیار بالا رفته است. من و همه همکارانم تلاشمان این است که برنامه بهتری تولید کنیم تا مخاطبان بیشتری ما را تماشا کنند. مطمئنا کار ما سختتر شده است و مردم برنامه را با سالهای گذشته مقایسه میکنند.
در حال حاضر مجریانی داریم که بتوانند برنامه را خوب اداره کنند؟
دفاع صنفی نمیخواهم بکنم، اما اجرا کار بسیار مشکلی است. اجرای یک برنامه زنده تاک شو انرژی فراوانی میخواهد، در حال حاضر مجریان اینگونه برنامهها بسیار کم هستند که توانایی داشته باشند.
ببینید، بازیگر نمیتواند مجری خوبی باشد چون او در مقابل دوربین بازی میکند و کارش کاملا با اجرا متفاوت است. مجری باید حواسش به عرف جامعه، ذائقه مخاطب، دوربینها، دکور، کارگردان، مهمان، موضوع برنامه و... باشد پس نباید این کار را ساده ببینیم و بخواهیم اجرای برنامههای تلویزیونی را به افرادی بسپاریم که مجری تلویزیون نباشند.
منبع : جام جم - خبرآنلاین
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)