8 برنده بزرگ جام جهانی 2010
8 برنده بزرگ جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی نوزدهمین دوره جام جهانی هم با انجام بازی شماره 64 در ژوهانسبوگ به پایان رسید و تا اسپانیایی ها ، خوشحال ترین مردم جهان در جولای 2010 باشند.
به گزاش عصرایران ، اسپانیا ، هر چند جام جهانی را بالای سر برد و تک تک بازیکنانش بر آن بوسه زدند ، تنها برنده این رقابت زیبا و نفسگیر نبود ؛ جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی برندگاه دیگری هم داشت که بسیاری شان نهان اند و ناپیدا و اندکی هم آشکار و جلو چشم:
1 - فیفا
فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) ، فارغ از این که کدام تیم جام را به خانه ببرد ، همیشه برنده اصلی تمام دوره های جام جهانی بوده است.
برآوردها حاکی از ان است که فیفا ، در این دوره از مسابقات حدود 3 میلیارد دلار سود کرده است.
فروش حق امتیاز پخش تلویزیونی بازی ها ، تبلیغات ، پورسانت اسپانسرها ، بلیت فروشی مسابقات و ده ها سرفصل ریز و درشت درآمدی دیگر ، فیفای بعد از آفریقای جنوبی را ثروتمند از فیفای قبل از آن کرده است.
مسابقات آفریقای جنوبی ، پر آب و نان ترین دوره جام جهانی برای فیفا بوده به طوری که در مقایسه با جام گذشته ، 60 درصد افزایش درآمد داشته است.
2 - آدیداس
شرکت آلمانی سهامی عام "آدیداس" که از 1948 فعالیت خود را آغاز کرده ، در جریان بازی های 2010 آفریقا ، حسابی کار و کاسبی اش سکه بود.
این شرکت ، امسال هم توپ بازی ها که "جابولانی" نام داشت را تولید کرد و اسپانسر و تهیه کننده لباس های تعدادی از تیم های حاضر در جام از جمله ژاپن ، آلمان ، اسپانیا و ... بود.
گزارش ها حاکی از آن است که تنها در دو روز منتهی به بازی "آلمان - اسپانیا" که آدیداس لباس هر دوتیم را تهیه کرده بود ، حداقل 6 میلیون یورو از پیراهن های مارک آدیداس به فروش رفت و جالب این جاست که 43 درصد پیراهن های آلمان و اسپانیا با این مارک ، در آسیا و مخصوصاً جنوب شرقی آسیا به فروش رفت!
اما خوش شانسی بزرگ آدیداس این بود که روی اسب برنده شرط بندی و پیراهن های تیم ملی اسپانیا را تهیه کرده بود و حالا مدیران این شرکت می توانند روی یک فروش فوق العاده و رویایی بر روی پیراهن ها اسپانیا (که اینک یک ستاره به نشان یک بار برنده شدن در جام جهانی بر آنها نقش بسته است) حساب ویژه ای باز کنند و حسابی پول پارو کنند.
در آمد سالیانه آدیداس 12 میلیارد یورو بر آورد می شود ، یعنی در هر ساعت یک میلیون و 370 هزار یوروی ناقابل!
3 - ووووزلا
مبدع شیپور پلاستیکی بدصدا 38 سالگی خود را به عنوان یک مرد ثروتمند جشن خواهد گرفت.
"نیل فن شالکیک" که با گل کردن ووووزلا ، شهرت و ثروتی به هم زده ، طی گفت و گویی در پاسخ به اینکه گردش مالی حاصل از فروش این شیپور چقدر بوده است ، تنها خنده کرده و گفته است: "دارم ثروتمند می شوم."
او در سال 2001 کار خود را با تولید 500 وووزلا آغاز کرد. یکسال بعد یک شرکت از ایده این شیپور خوشش آمد و 20 هزار نمونه از آن را خریداری کرد و ووووزلا به اروپا ، آمریکای لاتین و روسیه صادر شد و در جریان جام جهانی 2010 ، به عنوان ساز سنتی آفریقا که البته به صورت پلاستیکی تولید می شود به شهرتی جهانی رسید ؛ هر چند که بازیکنان تیم ها ، شکایت داشتند که ووووزلا اعصاب و تمرکزشان را به هم می ریزد.
البته ناگفته نماند که در این میان چینی ها هم به عنوان نماینده پنجم آسیا در جام جهانی 2010 حاضر بودند و حتی در فینال نیز حضور پر رنگ و پرصدایی داشتند.
چینی ها که از آب هم کره می گیرند با تولید روزانه 50 هزار ووووزلای پلاستیکی توسط شرکت " جيينگ پلاستيك" و رساندن آنها به آفریقای جنوبی ، برنده دیگر این تورنمنت بودند.
رونق ووووزلا ، در ماه های اخیر صنعت کار و بار پلاستیک سازی چین را سکه کرده بود.
4 - آفریقای جنوبی
کشوری که هنوز نامش یادآور سال های پرمحنت آپارتاید است و تا سال 1994 ، سیاه پوستان حق رأی نداشتند ، در کمتر از دو دهه از پایان آپارتاید ، یکی از بزرگ ترین رویدادهای بشری را میزبانی کرد و در آن سیاه و سفید و زرد و ... از همه نژادها و قاره ها ، به یک رقابت جهانی پرداختند و درآمد سرشاری را نصیب اقتصادش کردند.
ورزشگاه های مجهز که کم از بهترین های جهان مدرن نداشتند ، نظم و نظام تحسین برانگیز این میزبانی تاریخی ، حفظ امنیت بازی ها و توریست ها و ... به آفریقای جنوبی حیثیتی دوباره داد و جنوبی ترین کشور قاره سیاه که داشت به همراه رهبر بزرگش آرام آرام فراموش می شد را بار دیگر به صدر آورد.
بی هیچ تردیدی ، نه فقط آزادی و آبروی آفریقای جنوبی که حتی همین میزبانی افتخارآمیز نیز مدیون مرد بزرگی است که 27 سال از عمرش را در زندان های نژاد پرستان گذراند و سرانجام نه فقط خود ، که ملتی را از بندهای آپارتاید رهانید: نلسون ماندلای دوست داشتنی.
5 - آکواریوم دریایی شهر اوبرهاوزن
تا کنون نام هیچ حیوانی مانند هشت پای معروف آلمانی با جام جهانی گره نخورده بود. "پل" که در آکواریوم دریایی شهر اوبرهاوزن زندگی می کند ، اغلب نتایج بازی های تیم ملی آلمان ، از جمله برد در برابر آرژانتین و باخت در مقابل اسپانیا را به درستی پیش بینی کرده بود.
حال بماند که پشت پرده ماجرا چیست ولی هر چه هست ، آکواریوم اوبرهوزن ، به خاطر ابتکار مسوولانش ، اکنون پر رونق تر از گذشته است و زمینه درآمدزایی آن قاعدتاً بهتر شده است.
به هر حال ، آلمانی ها با این هشت پا ، دکان و بازار خوبی برای خود درست کرده بودند.
6 - بازیکنانی که خوش درخشیدند
خرید و فروش بازیکنان و پولی که به جیب آنها می رود ، تابع مستقیمی است از نمایش های بازیکنان در میدان های رقابت و چه جایی بهتر از جام جهانی تا
"نام و نان" ، خودی نشان دهند و برای قراردادهای بعدی ناز بیشتری کنند؟!
در این دوره از مسابقات ، بازیکنانی مانند مسعود اوزيل، توماس مولر،لوئيس سوآرز،دیه گو فورلان ،کايسوکه هوندا و آسموا ژيان با بازی های خوبی که انجام دادند ، نظر بسیاری از تیم های معروف و ثروتمند اروپایی را به خود جلب کرده اند و طبیعتاً در فصل های آتی لیگ های برتر اروپایی ، شاهد قراردادهای میلیاردی آنها با باشگاه های نامدار خواهیم بود کما این که تیم میلان ، خواهان هوندای ژاپنی است و رئال مادرید هم در پی مولر آلمانی.
بازی های آنان ، هر چند برای کشورشان آب نداشت و تیم هایشان را قهرمان نکرد ، اما برای خودشان نان که داشت!
7 - اروپا
تا قبل از جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی ، آمریکای لاتین و اروپا ، هر کدام با 9 قهرمانی در جام های جهانی ، این افتخار را به طور مساوی بین خود تقسیم کرده بودند ولی در این دوره ، اسپانیا با قهرمانی اش ، جام را به اروپا برد تا نتیجه تاریخی برندگان جام جهانی ، 10 بر 9 به سود قاره سبز تغییر کند و نکته ان که اروپایی ها ، نه تنها قهرمانی که عنوان های دومی(هلند) و سومی(آلمان) را هم به خود اختصاص دادند تا رقیب دیرینه آنها یعنی آمریکای لاتین ، با وجود بزرگانی چون برزیل و آرژانتین ، بی نصیب و دست خالی ، آفریقای جنوبی را به مقصد آمریکای جنوبی ترک کنند.
8 - اسپانیا
و سرانجام ، تیم ملی اسپانیا ، برنده دیگر این مسابقات بود که با آمیزه ای از تاکتیک و تکنیک و البته با اندکی چاشنی شانس توانست قهرمان شایسته جام جهانی 2010 باشد و برای اولین بار جام جهانی فوتبال را به خانه ببرد.
بعد از تحریر:
در ایران هم ، بی هیچ شکی ،"همراه اول" برنده جام جهانی 2010 بود که با برگزاری نظرسنجی های پیامکی درباره نتایج مسابقات ، مخصوصاً از طریق برنامه "یک جهان- یک جام" صدها میلیون پیامک از مردم گرفت و با درآمدی میلیاردی ، قطعی پیامک ها در سال گذشته را جبران مالی کرد!
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)