استفاده از سیستم سوخت رسانی منطبق با استاندارد های یورو 4 از هدر رفتن حداقل سالانه 280 میلیون لیتر بنزین در کشور جلوگیری می کند. حمیدرضا صمدی مدیرعامل شرکت اورند پلاستیک با اعلام این مطلب تصریح کرد: سیستم های سوخت رسانی منطبق با استاندارد یورو4 موجب کاهش 10 تا 15 درصدی مصرف سوخت خودرو می شود که با احتساب پیمایش 20 هزار کیلومتر در سال و تردد 14 میلیون خودرو در کشور می توان در سال حداقل 280 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی کرد.



وی انطباق خودروهای تولیدی در کشور را با استاندارد یورو4 به 2 بخش عمده موتور و سیستم سوخت رسانی تقسیم کرد و افزود: در کشور ما هم اکنون برنامه ریزی ها برای تولید موتورهای منطبق با استاندارد یورو 4 انجام شده است و از ابتدای سال آینده با ورود موتور ملی تولید شده در ایران خودرو و افزایش استفاده از موتور tu5 ، بخش موتور خودرو منطبق با استاندارد یورو 4 خواهد بود.
صمدی ادامه داد: اما بخش دوم سیستم سوخت رسانی است که خود به 2 بخش Emission (بخارات سوخت و غیره قبل از محفظه احتراق که از خودرو متصاعد می شود) و Exhaust (الاینده های خارج شده از محفظه موتور از طریق سیستم اگزوز) تقسیم بندی می شود. که به گفته وی بخش Emission هم اکنون از صفر تا 100 در شرکت اورند پلاستیک اجرا می شود اما قسمت Exhaust همچنان وارداتی است.
وی در ادامه نیز با بیان اینکه هم اکنون در 8 کلانشهر کشورمان سالانه بیش از 45 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند اظهار کرد: در واقع مطابق با استانداردهای زیست محیطی یورو، تمامی آلاینده های متصاعد شده از خودرو به تفکیک هر آلاینده باید در حدود مجاز تعریف شده در استاندارد قرار گیرد و این تنها در صورت همزمانی انطباق هر 2 بخش سیستم سوخت رسانی خودرو اتفاق خواهد افتاد.
حمیدرضا صمدی ادامه داد: این در حالی است که بخش Exhaust همچنان حتی در حالت یورو 2 نیز وارداتی است و خودرو سازان و قطعه سازان تا کنون به دنبال داخلی سازی آن نبودند با این وجود که واردات قطعات مربوط به این بخش که با یورو 4 همخوانی داشته باشد بیش از 500 هزار تومان برای هر خودرو هزینه دارد.
به گفته وی بخش Emission نیز که هم اکنون 100 درصد داخلی سازی شده است؛ که در صورت واردات هزینه تمام شده آن 100 درصد گران تر از تولید داخل می بود.
مدیرعامل اورند پلاستیک ادامه داد: در صورتیکه دو استاندارد یورو 2 و 4 را با هم مقایسه کنیم، تفاوتی معادل 10 برابر ارتقاء در سطوح استانداردها نمایان می شود. بدین معنی که هر 10 خودرو تولید شده منطبق با استاندارد یورو 4 معادل یک خودرو تولید شده بر اساس استاندارد یورو 2 الایندگی از نوع Emission خواهد داشت.
صمدی همچنین با اشاره به لزوم استفاده از باک های پلیمری در خودروها برای انطباق با استاندارد یورو 4 اظهار کرد: با وجود استفاده بیش از 85 درصد خودرو سازان بزرگ دنیا از باک های پلیمری، بعضی از تولید کنندگان داخلی به دنبال راه استفاده از باک های فلزی منطبق با یورو 4 هستند، این در حالی است که روش مورد استفاده آن ها موجب کاهش تا 75 درصدی عمر مفید باک خودرو می شود.