با تاسيس شبكه ورزش طبعا شبكه سوم سيما بخش قابل توجهي از مخاطبان ورزش دوست خود را از دست خواهد داد و گردش مالي پرمخاطب‌ترين شبكه سيما هم با افت نسبي مواجه مي‌شود
علي‌اصغر پورمحمدي، مدير شبكه سوم سيما كه هرازگاهي از ماهيت اصلي برنامه 90 دفاع كرده، اين بار هم به دفاع از پرمخاطب‌ترين برنامه ورزشي صدا و سيما برخاسته و در برابر افزايش موج انتقادهاي نمايندگان مجلس از سروصدايي كه برنامه هفته قبل به پا كرد واكنش نشان مي‌دهد.


يكي از بخش‌هاي پرسر و صداي برنامه هفته قبل 90، بحث در مورد ورود نمايندگان دو شغله به عرصه فوتبال و بررسي دلايل افزايش حضور سياسيون در فوتبال بود كه به محل اختلاف و مناقشه بين نمايندگان تبديل شد. در اين گيرودار عادل فردوسي پور از انتقادهاي بي‌پرده تعدادي از نمايندگان مجلس در امان نماند اما پور محمدي، مطابق معمول از اتفاقات دوشنبه شب گذشته و مجري برنامه 90 حمايت كرده و در برابر شايعه انتقال اين برنامه به شبكه نوپاي ورزش از خود واكنش نشان مي‌دهد: «90 از برنامه‌هاي خوب شبكه سه سيما و به طور كلي تلويزيون محسوب مي‌شود و هميشه مسئولان صدا و سيما از اين برنامه حمايت كرده‌اند.


خود عادل فردوسي پور هم فردي رسانه‌اي است كه با دقت و وسواس كارش را انجام مي‌دهد. ممكن است اين برنامه ايراداتي داشته باشد، اما اشكالات آن نسبت به ويژگي‌هاي خوبش كمتر است. اين پرسش كه مديران باشگاهها ورزشي باشند يا نه همواره در جامعه مطرح است و نمي‌توان به طرح آن در برنامه نود ايراد گرفت. در حيطه اختيارات من نيست كه بگويم برنامه نود در شبكه سوم مي‌ماند يا به شبكه ورزش مي‌رود. آقاي ضرغامي و دارابي (رئيس صداوسيما و معاون سيما) تصميم مي‌گيرند اين برنامه كجا باشد.»


از دست دادن مخاطبان پرتعداد برنامه نود تنها دغدغه مديران شبكه سوم سيما نيست و واگذاري پخش زنده تمام مسابقات ورزشي به شبكه تازه تاسيس ورزش يكي از چالش‌هاي ذهني مديران اين شبكه محسوب مي‌شود. حسين ذكايي دبير شوراي سياستگذاري ورزش صدا و سيما در خصوص جزئيات سازوكار و موعد واگذاري پخش مسابقات ورزشي به شبكه ورزش مي‌گويد: «به زودي نشستي بين پورمحمدي، مدير شبكه سوم و صادقي، مدير شبكه ورزش برگزار مي‌شود و در اين نشست جزئيات طرح انتقال برنامه‌هاي ورزشي به شبكه ورزش مورد بررسي قرار خواهد گرفت. هنوز برنامه‌ريزي خاصي براي اين كار انجام نشده اما تا موعد اين نشست كارها به تدريج انجام خواهد شد.» شبكه سوم سيما طي حيات 18 ساله‌اش مخاطبان پرتعدادي را از طريق پخش مسابقات مختلف ورزشي جذب كرده و سالانه درآمد هنگفتي از راه جذب آگهي‌هاي بازرگاني كه قبل و لا به لاي اين مسابقات پخش مي‌شود نصيب صداوسيما شده اما با تاسيس شبكه ورزش طبعا شبكه سوم سيما بخش قابل توجهي از مخاطبان ورزش دوست خود را از دست خواهد داد.


با اين حساب قابل پيش‌بيني است كه گردش مالي پرمخاطب‌ترين شبكه سيما هم با افت نسبي مواجه مي‌شود. روي ديگر سكه اين است كه برنامه‌هاي ورزشي از چالش برانگيزترين برنامه‌هاي توليدي صدا و سيما محسوب مي‌شود و در ميان هجمه انتقادهايي كه از ماهيت برنامه نود يا پخش مكرر مسابقات فوتبال و در سايه قرار گرفتن ساير رشته‌هاي ورزشي مطرح مي‌شود، مديران شبكه سوم از اينكه چنين بار سنگيني از روي دوش اين شبكه برداشته شود استقبال مي‌كنند. با اينكه هنوز نشستي براي بررسي روند واگذاري برنامه‌هاي ورزشي به شبكه ورزش برگزار نشده، پور محمدي تلويحا رضايت خود را با چنين تصميمي اعلام مي‌كند و وعده مي‌دهد شبكه سوم جاي اين برنامه‌ها را با سريال‌هاي داستاني به راحتي پر خواهد كرد: «فراموش نكنيم كه مسابقات ورزشي تنها 40 درصد از برنامه‌هاي شبكه سوم را تشكيل مي‌دهند و ‌ما به خاطر برنامه‌هاي ورزشي، پر بيننده نيستيم. از اين 40 درصد برنامه ورزشي هم تنها بخشي مخاطب زيادي دارد. با انتقال برنامه‌هاي ورزشي شبكه سه سيما به شبكه ورزش، جاي خالي را با برنامه‌هاي مورد نياز مردم و جوانان پر خواهيم كرد. ما در فيلم و سريال‌هايمان دقت زيادي داريم و تلاش مي‌كنيم با توليد سريال‌هاي با كيفيت، مخاطبان خوبي جذب كنيم. همين سريال «وضعيت سفيد» كه پخش آن به تازگي آغاز شده از مجموعه‌هاي خوب تلويزيون خواهد بود.»


طرح سوئيچ كردن پخش برنامه‌هاي ورزشي روي آنتن شبكه تازه تاسيس ورزش در حالي روي ميز مديران ارشد صدا و سيما قرار گرفته كه اغلب اهالي ورزش از كيفيت فعلي پخش برنامه‌هاي ورزشي سيما راضي به نظر نمي‌رسند. مخاطبان فوتبالي دائما از پخش طولاني مدت آگهي‌هاي بازرگاني گلايه مي‌كنند و معتقدند پخش زنده مسابقات فوتبال زير سايه تبليغات بازرگاني سيما قرار گرفته. طبق روال فعلي قبل از پخش هر مسابقه فوتبال زماني حول و حوش 20 تا 25 دقيقه آگهي پخش مي‌شود و با توجه به پخش اذان و مناجات در بين و پخش چند باره آگهي‌ها در پايان مسابقات، عملا مجالي براي اظهارنظرهاي كارشناسان برنامه باقي نمي‌ماند. شايد هم شبكه سوم از وقتي فهميده در آينده نزديك امكانات پخش زنده مسابقات فوتبال را نخواهد داشت مي‌خواهد نهايت درآمد را از پخش آگهي‌هاي بازرگاني قبل از مسابقات فوتبال داشته باشد.