تسونامی جیب‌بری در خطوط بی آر تی

یك مامور بی آر تی: شما یك بازی فوتبال را مشاهده كنید. وقتی جمعیت صد هزار نفری به استادیوم می‌رود برقراری امنیت برای نیروی انتظامی واقعا سخت می‌شود حال چه برسد به ما كه می‌بایست امنیت مسافران میلیونی را تامین كنیم.
ازدحام بی پایان مردم در خطوط بی ارتی و بازی برخورد آنها با یكدیگر صحنه ای است تكراری كه می توان به راحتی اكران آن را هر صبح و عصر در گوشه گوشه شهر مشاهده كرد تا این حقیقت ناگفته بیانگر این باشد كه سیستم حمل و نقل عمومی همچنان با مشكلات عدیده رو به رو است. این در شرایطی است كه همچنان مسئولین بر طبل تو خالی كارا بودن این سیستم می‌كوبند و به پای آن مهر تایید می‌زنند و به عبارتی تمام‌قد در برابر مخالفان آن اقدام به موضع‌گیری می‌كنند.

اما نكته اینجاست كه موضوع تنها به صورت‌های چسبیده به در اتوبوس، نفس‌های تنگ شده مردم و نهایتا درگیری‌های لفظی ایجاد شده بین مردم خلاصه نمی‌شود چرا كه این فضای پر تداخل بستری است مناسب برای ارتكاب جرم كه شاید كوچكترین آن را بتوان جیب‌بری نامید. اگر روزگاری بازار و محل‌های خرید مامنی مناسب برای جیب‌برها به حساب می‌آمدند اما این روزها رد جیب‌ برها را می توان به راحتی در خطوط بی آر تی زد و وجود آنها را با فریادهایی لمس كرد كه حكایت از خالی شدن جیب یكی از مسافران دارد.

به تعبیر یكی از شهروندان گوشت یخی شدن و عدم رعایت حقوق شهروندی یكی از مهمترین عللی محسوب می‌شود كه به دزدان اجازه می‌دهد تا به راحتی در كنار مردم قرار بگیرند و و به عبارتی پا در كفش دارایی آنها كنند.

خبرهایی همچون؛ زن جیب‌‌بر كه طعمه‌های خود را بین مسافران اتوبوس‌های brt انتخاب می‌‌كرد دستگیر شد، زن میانسالی كه به خاطر شلوغی اتوبوس‌های تندرو از مسافران زن دزدی می‌كرد به دام پلیس افتاد، شاه‌دزد ترمینال غرب با سابقه 502 فقره سرقت، بالاخره دستگیر شد و ... هر از چند گاهی از سوی پلیس آگاهی به گوش می رسد كه هر كدام حكایت از برخورد نیروی انتظامی با این دست از سارقان دارد اما سوال اساسی اینجاست چرا با وجود این برخوردها همچنان دزدان بی آر تی غوغا می كنند و هر روز شكایتی جدید در این زمینه به مراكز انتظامی ارائه می شود. ایا می توان این برخورها را اقداماتی مقطعی نامید؟

*حضور كمرنگ پلیس در شهر
------------------------------------

در همین رابطه یكی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار انتظامی فارس می گوید: سال‌های قبل ما شاهد حضور گشت‌های نیروی انتظامی در سطح شهر بودیم اما متاسفانه این حضور كمرنگ شده و خلاء هایی را به وجود آورده كه زمینه ساز جرم است.

وی ادامه می دهد: متاسفانه خطوط بی آر تی مقصد مجرمان كوچك شده. آنها از ازدحام مردم استفاده كنند و اقدام به جیب‌زنی می كنند. خوشبختانه این موضوع تا كنون برای من به وجود نیامده اما زمانی كه از بی آر تی استفاده می كنم همیشه این دلهره را با خود دارم كه نكند در بین تكان های اتوبوس و فشارهای جمعیت مورد دستبرد قرار بگیرم.

*خدماتی كه همچنان لنگ می زند
------------------------------------------

از سوی دیگر یكی از مسافران دائمی بی آر تی بر این باور است كه وقتی خدمات مناسب نباشد مردم برای رسیدن به كارهای خود مجبورند تا به هر شكل ممكن خود را به اتوبوس برسانند و با فشار وارد آن شوند.

این زن میانسال ادامه می‌دهد: این فشردگی جمعیت باعث می‌شود تا جیب‌قاپان به خود جسارت دهند و به راحتی اقدام به دزدی كنند. این موضوع برای یك وسیله حمل و نقل عمومی بسیار نامطلوب است و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را پذیرفت. یكی از دوستان من متاسفانه با این مشكل رو به رو شد و حقوق یك ماهش مورد دستبرد قرار گرفت. من این موضوع را مطرح می كنم، كسانی كه از بی آر تی استفاده می كنند عموما از طبقه متوسط رو به پایین جامعه هستند و برای هر هزار تومانی‌شان برنامه‌ای خاص را دارند. به نظر من باید هم مردم خودشان هواس‌شان را بیشتر جمع كنند و هم پلیس با استفاده از ماموران زبده خود این سارقان را شناسایی و بازداشت كنند.

*اخلاق هم در بی آر تی به سرقت می‌رود
---------------------------------------------------

بریده شدن كیف بانوان به توسط تیغ كاتر و خالی كردن آن بخش دیگری از موج كیف قاپی در سیستم حمل و نقل درون شهری محسوب می شود كه تهدیدات خاصی را با خود به همراه دارد به نحوی كه می توان آن را در زمره جرایم خشن قلمداد كرد. اما نكته جالب توجه در زمینه دزدی از قسمت زنانه اتوبوس دزدان زن نمایی است كه با تغییر ظاهر اقدام به انجام اعمال مجرمانه خود می كنند تا این سوال پدید آید كه تا چه میزان باید شاهد زیر پا گذاشتن اخلاق از سوی مجرمانی بود هیچ گونه تعهد اخلاقی ندارند و با تغییر ظاهر خود را در بین زنان وارد می كنند.

* برای امنیت چه كردیم
-----------------------------

"یكبار كه برای خرید قصد بازار رفتن را داشتم، با بی آر تی فردوسی آمدم. وقتی كه از اتوبوس پیاده شدم زیر كیفم پاره شده بود و كیف پولم با تمام مدارك شناسایی‌ام دزدیده شده بود"

"مریم.ل" با بیان این مطلب اظهار می‌دارد: بعد از آن ماجرا شك عجیبی به من وارد شد و باعث شد تا چند روز فشار عصبی سنگینی را تحمل كنم. سوال من از مسئولین بی آر تی و نیروی انتظامی این است كه چرا برای برقراری امنیت اقدامی نمی‌كنند. چند وقت پیش مردی را كه چادر سرش كرده بود در اتوبوس گرفتند و تحویل نیروی انتظامی دادند وقتی ما حتی امنیت اخلاقی‌مان با تهدید رو به روست چگونه می‌توانیم توقع داشته باشم كه در اتوبوس جرایمی همچون سرقت صورت نگیرد.

از سوی دیگر مهدی یكی از ماموران خطوط بی آر تی بر این باور است كه در برخی از ساعات روز حجم بالایی از مردم از این وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می‌كنند و همین موضوع عاملی می‌شود برای تسهیل در امر جیب‌بری.

وی می‌گوید: شما یك بازی فوتبال را مشاهده كنید. وقتی جمعیت صد هزار نفری به استادیوم می‌رود برقراری امنیت برای نیروی انتظامی واقعا سخت می‌شود حال چه برسد به ما كه می‌بایست امنیت مسافران میلیونی را تامین كنیم.

*و اما ...
-------------

به هر صورت سرقت و جیب‌زنی یكی از مهمترین چالش‌های موجود در سیستم به اصطلاح پر سرعت حمل و نقل درون شهری محسوب می‌شود. مشكلات ایجاد شده برای مردم مسئولین شهری را می‌بایست مجاب نماید تا در كنار نیروی انتظامی اقدام به حفظ امنیت مالی و اخلاقی شهروندان كنند چرا كه در غیر این صورت باید شاهد موج جدیدی از دزدی در مجموعه حمل و نقل شهری بود كه همچون تسونامی امنیت را مورد هدف قرار داده است.

گفتنی است به تایید قاضی همت‌یار در گفتگوی كوتاهی كه با فارس داشت سرقت و ربایش در هر شكل از نظر قانونی با مجازات رو به روست. طبق ماده 654 تا 661 افرادی كه اقدام به جیب بری می كنند محكوم به حد، حبس و بازگشت اموال خواهند شد.