جام جم آنلاين: نقش فرابورس در تقويت بخش خصوصي و چالشهاي فراروي آن در مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي بررسي شد.
به گزارش جام جم آنلاين به نقل از روابط عمومي مركز پژوهشها، دفتر مطالعات اقتصادي اين مركز با توجه به مزاياي فرابورس براي اقتصاد در سطح كلان و شركت ها و سرمايهگذاران در سطح خرد، برنامه ريزي جهت گسترش و توسعه اين بازار را ضروري دانست و فرابورس از طريق تسهيل عرضه اوليه سهام منجر به تسريع فرايند خصوصيسازي ميشود.
بسياري از شركت هايي كه در ليست خصوصي سازي قرار دارند شرايط و ضوابط پذيرش در بورس را ندارند. يكي از روشهاي پيشنهادي جهت واگذاري اين شركت ها، عرضه سهام در فرابورس ميباشد. دادههاي آماري نشان مي دهد كه اكثر عرضه هاي عمده در بازار سوم فرابورس نيز توسط سازمان خصوصي سازي و يا ساير نهادهاي عمومي صورت گرفته است. اگر برنامه مشخصي براي استفاده از فرابورس در فرآيند خصوصي سازي تعريف و از نهادهاي مالي لازم در اين زمينه مثل شركتهاي تامين سرمايه استفاده شود؛ مطمئنا احتمال موفقيت در برنامههاي خصوصي سازي افزايش خواهد يافت.
فرابورس از طريق تسهيل تامين مالي براي شركتها تقويت كننده حضور بخش خصوصي در توليد كالاها و خدمات مي باشد اين تامين مالي يا از طريق انتشار سهام و پذيره نويسي و يا از طريق انتشار اوراق مشاركت انجام مي شود كه شركت فرابورس از بستر لازم براي كمك به شركت ها در هر دو مورد برخوردار است.
اين گزارش مي افزايد: البته با توجه به اينكه نهادينه شدن بازارهاي فرابورس زمانبر است؛ معضلات و چالش هاي تشكيل بازارهاي فرابورس به مرور زمان مشخص مي شود. ماهيت كار بازارهاي خارج از بورس كشورهاي مختلف يكسان است، ولي اين بازارها در كشورهاي مختلف از نظر ساختار، مقررات و فرآيندها، اندازه بازار ، انواع اوراق قابل معامله، اعضا و مشاركت كنندگان در بازار، شرايط پذيرش ، شبكه و روش ها و فرآيندهاي انجام معاملات و تسويه با يكديگر تفاوت دارند.
گسترش بازار فرابورس نيازمند بررسي استانداردها و قوانين موجود در ساير كشورها و استخراج الگوي مناسب ساماندهي بازار خارج از بورس مي باشد. به عنوان مثال اهميت بحث زمان در معاملات فرابورس موجب شده در بسياري از كشورها قوانين متعددي در اين زمينه تعريف شود. در حالي كه در فرابورس ايران اين امر مورد توجه قرار نگرفته است.
با توجه به نوپابودن بازار و عدم شفافيت موجود در بازار بهتر است كه از توسعه سريع و شتابزده اين بازار اجتناب شود. در مراحل اول مي بايد ساز و كارهاي بازار به نحو مقتضي طراحي شده و اقدامات لازم براي شفافيت بيشتر اين بازار در نظر گرفته شود. سپس با استفاده از چارچوب هاي موجود تمامي شركت هاي داوطلب براي درج در فرابورس مورد پذيرش قرار گيرند.
در بخش پاياني اين گزارش آمده است: فرابورس ايران در ابتداي راه خود قرار دارد و براي رسيدن به وضعيت مطلوب نيازمند طي مسير دشواري است كه نقش حمايت هاي دولت در پيمودن گام هاي اوليه بسيار حياتي است. البته اين حمايت ها مي بايد به صورت برنامه ريزي شده و زمانمند تعريف شود و به فراهم كردن زيربناها و ساختارهاي لازم محدود باشد. با توجه به حجم و گستره اندك قوانين بازار سرمايه ايران در مقايسه با بازارهاي بزرگ جهان، به نظر مي رسد شناسايي و تدوين قوانين مورد نياز در اين زمينه يكي از نيازهاي اساسي بازار سرمايه كشور به ويژه فرابورس باشد.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)