خودروهاي 2020 يا فيلم*هاي تخيلي؟!
با پيشرفت فناوري ارتباطات، توسعه سيستم*هاي موقعيت*سنجي و ارتقاي فناوري ناوبري خودروهاي شخصي، در آينده نه*چندان دور شاهد شبکه*اي جامع براي هدايت ترافيک شهري خواهيم بود که نه تنها از وقوع تصادفات مختلف جلوگيري خواهد کرد، که با هدايت خودروها در مسيرهاي مختلف، از بار ترافيکي در مسيرهاي پرتردد نيز خواهد کاست.
به گزارش پاپ*ساينس، دست*يابي به اين روياي دلپذير نيازمند تحقق 8 فناوري ديگر است که رسيدن به آنها دور از انتظار نيست. بنابراين مي*توان اميدوار بود تا ده سال ديگر، بر خودروهايي سوار شويم که براي هدايت آن*ها، کافي است مقصد را به رايانه مرکزي اعلام کنيم و بدون نگراني از خطر تصادف يا برخورد با ديگر خودروها و حتي عابر پياده، رانندگي کنيم.
کاوشگرهاي ترافيکي
با دريافت اطلاعات از سيستم*هاي جهت*يابي روي تلفن*هاي هوشمند مجهز به سيستم جي.پي.اس، خودروهاي شبکه*اي به کاوشگرهايي تبديل مي*شوند که اطلاعات ترافيکي، آب*وهوايي و تصادفات را لحظه به لحظه به سيستم مرکزي منتقل مي*کنند. پايش لحظه*اي اطلاعات براي موفقيت يک سيستم مرکزي بسيار کليدي است.
فاصله ايمني رارعايت کنيد
تا سال 2015 / 1394، جنرال موتورز سيستم*هاي کنترل حرکتي تطبيق*پذيري را ارائه مي*کند که با کمک آن، خودروها نه تنها مي*توانند خود را با خودروي روبرويي که در حال کاهش سرعت است، تطبيق دهند؛ بلکه باز شدن يک مسير را نيز بررسي کرده و قادرند خود را در ميان خودروهاي ديگر نيز هدايت کنند.
خودروهاي جوخه*اي که قدم بعدي در استفاده از فناوري ارتباطات بي*سيم محسوب مي*شود، در گروه*هاي قابل کنترل به يکديگر متصل شده و به صورت هماهنگ در بزرگراه*ها حرکت خواهند کرد. اين تکنيک مزايايي مانند کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات و روان*سازي معجزه*آساي ترافيک را به همراه دارد و رانندگان را از رانندگي در سفرهاي طولاني و طاقت*فرسا رهايي مي*بخشد.
به عنوان يک اثبات اوليه در مورد کارايي اين روش، خودرهاي هوشمند و جديد EN-V جنرال موتورز که فروردين*ماه گذشته ارائه شده و خودروهايي با دو سرنشين براي حمل*ونقل*هاي شهري هستند، قرار است در نمايشگاه جنرال*موتورز رانندگي کرده و هماهنگي به کمک فناوري ارتباطات بي*سيم را به نمايش بگذارند. عکس زير خودروهاي جديد جنرال موتورز را نشان مي*دهد.
مراقب عابر پياده باش!
عابران پياده و وسايل نقليه غيرموتوري مي*توانند با همراه داشتن يک فرستنده ساده، وجود خود را به ديگر خودرو*ها اعلام کرده و به اين ترتيب با مشخص کردن دقيق موقعيتشان، از هر گونه تصادف و برخوردي پيشگيري کنند.
حداقل آسيب
اگر تصادف غير قابل اجتناب باشد، خودروهاي شبکه*اي مي*توانند به طور خودرکار قبل از برخورد کردن، موقعيت خود را طوري تغيير دهند تا حد امکان از آسيب ديدن سرنشينان جلوگيري کنند. براي مثال مي*توان يک تصادف مرگ*بار به پهلوي خودرو را به برخوردي کم*خطرتر به عقب خودرو تبديل کرد.
در آخرين خودروهاي هوشمند ساخته شده توسط مرسدس نيز ساختار فلزي داخل درها در هنگام تصادف پر از باد مي*شود تا مانع مقاوم*تري در برابر برخورد اتومبيل*ها ايجاد کند.
هدايت خودروهاي امداد و موتورسيکلت*ها
آمبولانس*ها مي*توانند به جاي آژير کشيدن، سيگنال*هاي ديجيتالي "از مسير من خارج شويد" را به خودروهاي روبرو بفرستند و حتي از آن*ها بخواهند که به طور خودکار، سرعت خود را کم کرده و به کنار بروند. موتورسواران نيز صاحب يک دستيار ديجيتالي خواهند شد. معمولا رانندگان، موتورسواران را در آينه پشتي خود نمي*بينند، اما با کمک فناوري*هاي جديد موتورها به اندازه يک کاميون 18 چرخ براي رانندگان واضح و قابل ديدن خواهند بود!
جاده*هاي هميشه پيدا
با کمک ماهواره*هاي جديد مي*توان موقعيت خودروها را با دقت چند سانتي*متر مشخص کرد. با اين سطح از دقت خودروها مي*توانند در هنگامي که رانندگان به خواب مي*روند يا در حال فکر کردن به موضوعي هستند و تمرکز ندارند، به طور خودکار در يک مسير که به صورت ديجيتالي نقشه*برداري شده است حرکت کنند. از اين تکنولوژي حتي مي*توان در جاده*هاي پوشيده شده از برف و بدون علامت نيز استفاده کرد.
تقاطع*هاي هوشمند
شما هيچ*گاه نمي*توانيد راننده مستي را که در حال عبور از چراغ قرمز و وارد شدن به تقاطع است، ببينيد. اما يک تقاطع هوشمند مي*تواند جان شما را از مرگ نجات دهد.
20 درصد از تمام مرگ و ميرهاي ناشي از تصادفات و 40 درصد تصادفات در تقاطع*ها رخ مي*دهند. تقاطع*هاي هوشمند با ديگر خودروها ارتباط برقرار مي*کنند و مي*توانند علائم هشدار دهنده صوتي و تصويري برايشان ارسال کنند و حتي مي*توانند سرعت خودروهاي ديگر را کاهش يا در صورت لزوم، آن*ها را متوقف کرده و اجازه عبور از چراغ قرمز را به طور کامل از يک شخص سلب کنند.
پارکينگ*هاي سخن*گو
بسياري از خودروهاي مدرن مي*توانند بدون کمک انسان خود را پارک کنند. اما اين پايان راه نيست. خودروهاي شبکه*اي آينده و پارکينگ*ها مي*توانند با يکديگر سخن بگويند و زمان و مکان دقيق خالي شدن يک جاي پارک را مشخص کنند. به اين ترتيب رانندگان براي پيدا کردن جاي پارک ديگر مجبور به گشت زدن در خيابان*ها نيستند و صرفه*جويي قابل توجهي در وقت و سوخت صورت مي**گيرد.
اين چنين، رانندگان مستقيما به سمت محل پارک هدايت مي*شوند و حتي مي*توانند سر کار خود بروند و اجازه دهند تا خودرويشان، خودش را پارک کند! حتي آن*ها مي*توانند در پايان روز خودرويشان را صدا بزنند تا به دنبال آن*ها بيايد و سوارشان کند!
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)