جنگنده Saab 35 Darken
با شروع شدن عصر جت سوئد نياز خود را به جنگندهاي كه بتواند بمب افكنهاي ارتفاع بالا و ساير جنگنده ها را رهگيري نموده و از پس انها بر ايد را حس كرد.در حالي كه در ان زمان جنگنده هاي موفقي مثل F_104 امريكايي وجود داشتند با تكيه بر دانش بومي جنگنده Saab 35 ملقب به Darken (تاريك كننده) مسوليت دفاع از آسمان سوئد را بر عهده گرفت.
در سال 1951 نيروي هوايي سوئد نياز خود را به جنگنده اي كه علاوه بر موارد فوق تواتايي عمليات از روي جاده هاي شهري و باندهاي نا آماده و همچنين سوختگيري و مسلح شدن در كمتر از 10 دقيقه با پرسنل غير مجرب اعلام كرد و شركت Saab مامور ساخت اين جنگنده شد ودر همان سال كار طراحي آن را شروع كرد.
گروه Saab 201 مامور آزمايش بالهاي جفت دلتايي اين جنگنده شد و پس از آزمايشات با مقياس كوچك عملي بودن اين طرح را تضمين كرد.
اولين آزمايش روي اينگونه بالها در 21 ژانويه 1952 انجام شد كه پس از موفقيت آميز بودن آن گروه دستور ساخت 3 نمونه مقياس واقعي را صادر كرد. نمونه اول به پس سوز مجهز نبود و فقط براي آزمايش ثبات پروازي ساخته شده بود ولي نمونه دوم به پس سوز مجهز شد و طي آزمايش اوج گيري به طور غير عمدي توانست ديوار صوتي را بشكند.
در حالي كه اين جنگنده براي نبردهاي نزديك Dogfight طراحي نشده بود ولي جنگندهاي لايق و مستعد براي مانورهاي شديد از آب در آمد.
اين هواپيما در سال 1960 به خدمت نيروي هوايي سوئد در آمد و 644 فروند از آن ساخته شد.ناوگان سوئدي داراي چند مدل از اين جنگنده بود بطوري كه نمونه هاي اوليه فقط براي دفاع هوايي طراحي شده بودند و نمونه هاي بعدي مثل J 45 F قابليت محدود حمله به زمين را نيز داشتند.
J 35 در طول خدمت دستخوش تغييرات زيادي شد كه آخرين آنها استاندارد J 35 j بود كهدر اواخر دهه 1980 انجام شد.J 35 هاي سوئد رسما در دسامبر 1998 در حالي بازنشسته شدند كه در حال تعويض با جنگنده چند منظوره JAS 39 بودند. اما در هر صورت تعداد بسيار كمي در هر دو بخش نظامي و غير نظامي به خدمت ادامه ميدهند.
مشتريان خارجي اين جنگنده دانمارك و فنلاند بودند البته در سال 1985 استراليا نيز تعداد 24 فروند J 35d را خريد كه بعدا توسط كمپاني Saab به استاندارد F ارتقا پيدا كردند.
Darken جنگندهاي است رهگير اما با قابليت حمل محدود تسليحات تهاجمي اما Darken هاي دانماركي استثنا هستند آنها جنگنده هايي تهاجمي و داراي توانايي حمل موشك هوا به سطح AGM_12 و Jammer هاي پيشرفته هستند كه قابليت حمل سوخت بيشتر چه در باكهاي داخلي و چه خارجي را دارند.
Darken هاي دانماركي سنگين ترين هاي نوع خود بودند و چند سال پس از همتايان سوئدي خود در سال 1993 بازنشسته شدند.
ارتش فنلاند Darken هاي خود را در سالهاي دهه 1990 با آيونيك و صفحه هاي نمايشگر پيشرفته و دستگاههاي ناوبري و جنگ الكترونيك جديد تجهيز كرد اما در سال 2000 اين جنگنده ها از خدمت در فنلاند نيز بازنشسته شدند.
اما استراليا آخرين كشوري بود كه Darken در آن خدمت ميكرد. آنها نمونه نو J 35d را از سوئد تحويل گرفتند كه داراي 2 توپ داخلي بود ولي توانايي حمل هيچ گونه موشك هوا به هوا را نداشت و سر انجام اين جنگنده ها در سال 2005 از خدمت در استراليا هم بازنشسته شدند.
اما آمريكا در مدرسه ملي خلبانهاي آزمايشي 6 فروند از Darken هاي دانمارك را به خدمت گرفت كه از اين 6 فروند 2 فروند هواپيماي آموزشي TF 35 xd و 1 فروند نمونه شناسايي RF 35 xd هنوز عملياتي هستند. http://cdn.globalaircraft.org/media/img/planes/lowres/saab35_3.jpg
http://cdn.globalaircraft.org/media/img/planes/lowres/saab35_2.jpg

مشخصات فني:
نقش اصلي: رهگير
كشور سازنده: سوئد
شركت سازنده: ساب
خدمه: يك نفر
موتور: Volvo RM6c
قدرت موتور: 7900kp با پس سوز
طول: 15.35 متر
عرض بالها:9.42 متر
ارتفاع: 3.89 متر
وزن خالي: 8250 كيلوگرم براي J 35j
حد اكثر وزن برخاست:12270 كيلوگرم براي J 35j
سرعت: 2ماخ در ارتفاع 11000متري
تسليحات: بمب سقوط آزاد/2 توپ 30 ميليمتري/راكت هاي غير هدايت شونده و موشك AIM_9 Sidewinder (در برخي نمونه ها موشك فالكون)





مترجم:blaze

منبع: http://www.globalaircraft.org/planes/saab_35_draken.pl




---------------------------------