بازگشت BMW به آسمان
شرکت خودروسازی بنام بی.ام.و پس از پشت‌سر گذاشتن تجربه‌های کوچک همکاری در صنایع دیگر، این‌بار به طراحی و ساخت فضای داخلی، چیدمان تجهیزات کابین و اتاق خلبان هواپیماهای جت خصوصی روی آورده است.
محبوبه عمیدی: این اولین‌بار نیست که شاهد ورود یک شرکت خوش‌نام به عرصه‌ای تازه از صنعت و طراحی هستیم. به خصوص در مورد بی.ام.و که پیش از این هم صنعت پوشاک، تولید دوچرخه، ساخت چمدان‌های مسافرتی و حتی هدفون را تجربه کرده است!

با اینکه بی.ام.و این تجربه تازه را «پیوند دوگانه» نامیده، اما «انتقال نام تجاری» کمی ملموس‌تر به نظر می‌رسد. اصطلاحی که برای نشان دادن ورود یک شرکت خوش‌نام به عرصه‌های تازه صنعتی و ارتباطات تجاری جدید به کار می‌رود، ارتباطاتی که باعث می‌شوند نام‌های تجاری معتبر و قدیمی، مصرف‌کنندگان بیشتری را به سمت صنعت تازه و شرکت‌های کمتر شناخته‌شده بکشاند.

بی.ام.و این‌بار می‌خواهد یک صنعت بزرگ و حساس را تجربه کند و به طراحی و ساخت فضای داخلی، کابین و حتی چیدمان تجهیزات اتاق خلبان هواپیماهای جت خصوصی بپردازد. در حال حاضر طراحی داخلی یکصد عدد جت از دو مدل Phenom 100 و 300 متعلق به شرکت برزیلی Emberaer که سازنده هواپیماهای لوکس خصوصی است، در 7 ترکیب رنگی گوناگون انجام شده است.

مدیران Emberaer معتقدند این همکاری می‌تواند به طرح ایده‌های تازه برای طراحی فضای داخلی و چیدمان تجهیزات هواپیماهای خصوصی منجر شود و راه استفاده از رنگ‌های نو و مواد با کیفیت بالا را در این صنعت هموار کند.

این جت خصوصی بیشتر پیش‌نمونه‌ای با یک ویژگی منحصر‌به‌فرد است. ویژگی‌یی که احتمالا در نگاه اول برای شما هم آشنا بوده است: طراحی داخلی از نمونه‌های گوناگون اتومبیل ساخت بی.ام.و الهام گرفته است.

این چیزی نیست که هر دو شرکت به آن کوچک‌ترین اشاره‌ای کرده باشند، اما در حقیقت این نگاه تازه باعث شده طراحی داخلی هواپیما از آن طرح همیشگی لیموزین شکل زشت و قدیمی به طرحی لوکس، امروزی و قابل تحسینی تبدیل شود. تنها نکته عجیب و متفاوت این‌که اطمینان از ایمنی باعث شده برای صندلی‌های سرنشینان، کمربند ایمنی در نظر گرفته نشود.

یکصد نمونه از این هواپیما با 7 ترکیب رنگی متفاوت بنا به درخواست خریداران آماده شده و به حدود ششصد تقاضای دیگر هم باید به زودی پاسخ داده شود.