درحالی که همزمان با واریز یارانههای نقدی، بسیاری از عابر بانکها از ارائه خدمات خودداری میکنند، مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی از راهاندازی سامانه نظارت بر عملکرد دستگاههای خودپرداز برای جلوگیری از این مشکلات در آینده نزدیک خبر داد.
مهران شریفی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به بررسیهای بانک مرکزی در خصوص راهاندازی شبکه جدید نظارت بر عملکرد بانکها در حوزه شتاب، اظهار داشت: بانک مرکزی در تلاش است با راه اندازی این سیستم جدید برای دورههای بعدی پرداخت یارانهها مشکلی در عملکرد عابربانکها پیش نیاید.
وی افزود: فعلاً منتظریم بررسیهای این سیستم تمام شود تا با اجرایی شدن آن کلیه بانکها را در حوزه عملکرد عابربانکها زیر نظر داشته باشیم.
مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی ادامه داد: به زودی سامانه نظارت بر عملکرد دستگاههای کارتی بانکها در بانک مرکزی راه اندازی خواهد شد.
شریفی با اشاره به انجام مطالعات کارشناسی در خصوص سامانه مذکور، گفت: به دلیل اینکه در زمان واریز یارانهها، در دستگاههای خودپرداز اختلال ایجاد و بعضاً صفهای طولانی مقابل این دستگاه ها تشکیل میشود بانک مرکزی تصمیم گرفت تا با راه اندازی این سامانه از بروز این مشکلات در مراحل بعدی واریز یارانهها جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی مسئولیت نظارت بر عملکرد خودپردازها را عهدهدار است، تصریح کرد: برنامههایی در دست انجام داریم که این نظارت را قویتر اعمال کنیم و امیدواریم بتوانیم با مذاکرات، مکاتبات و جلساتی که با مدیرکل ومدیرعامل بانکها خواهیم داشت، عملکرد خودپردازها را ارتقا ببخشیم.
به گزارش فارس، "عملیات انجام نشد "، "دستگاه قادر به خدمت رسانی نیست "، "شبکه مشغول است "، "عدم ارتباط با مرکز "، "کارت شما فاقد اعتبار میباشد "، "لطفا منتظر بمانید "، "دستگاه قادر به پرداخت وجه نقد نمیباشد " و ... پیغامهای متفاوت اینروزهای دستگاههای atm و pos است که اکثر مردم هنگام خرید از فروشگاهها و کشیدن کارت بانکی و همچنین برداشت وجه نقد از عابربانک از مرکز دریافت میکنند.
همزمان با واریز یارانههای نقدی صفهای طولانی و متعدد در مقابل عابربانکها علاوه براینکه یکی از نشانههای افزایش تقاضا برای دریافت اسکناس از این دستگاههاست میتواند بیانگر ضعف و اختلال در شبکه شتاب نیز باشد.
شریفی پیش از این در توجیه دلایل اختلال در وضعیت عابربانکها و دستگاههای کارتخوان فروشگاهی به فارس گفته بود: "شتاب " پل ارتباطی سیستم بانکها با یکدیگر است؛ هر بانکی برای خود یک سیستم دارد.
وی افزود: با فرض اینکه در کشور شتاب وجود ندارد و فقط بانکها فعالیت میکنند در این صورت مشتری هر بانکی فقط میتواند در بانک خود سرویس مورد نظر را دریافت کند. به عبارتی سیستمهای کارتی و حسابهای هر بانکی فقط مخصوص مشتریان همان بانک است.
وی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی و پرداخت یارانههای نقدی از طریق شبکه بانکی، افزود: در دوران پرداخت یارانه، شتاب (پل ارتباطی بانکها) کار خود را به درستی انجام داده است و گزارشهای بانک مرکزی مؤید همین امر است.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی تأکید کرد: سیستم برخی از بانکها بود که با مشکل همراه بوده و این موارد ارتباطی با "شتاب " نداشته است.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی مشکلات این روزها را در دستگاههای خودپرداز و پایانههای فروشگاهی را مربوط به مشکلات سیستمی برخی بانکها عنوان کرد.
گفتههای شریفی بیانگر اذعان مدیران بانک مرکزی به دلیل اصلی بروز مشکلات روزهای اخیر عابربانکهاست به این معنی که این افراد خود هم باور دارند که این بانکها هستند که در زمان افزایش تقاضا به تقاضای کارت سایر بانکها جواب نمیدهند و یا دستگاه خود را به صورت کلی از کار میاندازند.
باید منتظر ماند و دید با راهاندازی سیستم نظارت بر عملکرد کارتی عابربانکها بار دیگر از این مشکلات بروز پیدا می کند یا خیر.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)