توزيع كتاب در سوپر ماركت‌ها، يكي از راه‌هاي بازاريابي براي موسسات انتشاراتي است كه در كشورهاي مختلف جهان به شكل‌هاي گوناگون تجربه شده، اما در كشور ما سابقه چنداني ندارد و در موارد معدودي هم كه اين شيوه تجربه شده است، اغلب به شكل غيرحرفه‌اي بوده و مخاطبان كتابخوان اين موضوع را جدي نگرفته‌اند و طبعاً استقبال چنداني هم از آن صورت نگرفته است. چرا كه در سال‌هاي گذشته اغلب كتاب‌هايي با كيفيت نازل در حوزه ادبيان كودك از اين طريق عرضه مي‌شد كه بيشتر جنبه سرگرمي براي كودكان داشت. در چنين وضعيتي و با اين سابقه نه چندان خوشايند، از چندي پيش توزيع كتاب‌هاي بزرگسال و خاص! در سوپرماركت‌ها شروع شده كه حركت تازه‌اي در اين عرصه محسوب مي‌شود.
البته پيشتاز اين حركت در ماه‌هاي اخير انتشارات سوره مهر است كه با عرضه كتاب پر فروش«دا» در تعدادي از سوپر ماركت‌ها اين حركت تازه در عرصه ادبيات بزرگسال، آن هم حوزه ادبيات پايداري را شروع كرد و اكنون محصولات ديگري از اين مركز انتشاراتي از همين طريق به مخاطبان عرضه مي شود.
در اين زمينه، محسن مومني شريف، رئيس حوزه هنري اخيراً با دفاع از اين حركت حوزه هنري گفته است: «سوپرماركت‌ها محلي است كه بيشتر شهروندان براي تأمين موارد مورد نياز خود به آنجا مراجعه مي‌كنند، بنابر اين، مساله توزيع اين كتاب‌ها مغايرتي با شأن و منزلت كتاب ندارد. به همين دليل اقدام ما در توزيع كتاب نتيجه بدي نداشت. اما اگر بخواهيم اين شيوه تبديل به يك جريان فراگير شود، نيازمند مديريت بهتري در اين زمينه هستيم كه به نظر من اين اقدام براي ما جنبه دست گرمي داشت تا با تأسيس شركتي در اين زمينه توزيع كتاب‌ها موفق باشيم.»
اين حرف‌هاي رئيس حوزه هنري چند نكته اساسي در زمينه توزيع كتاب در سوپر ماركت‌ها را يادآوري مي‌كند كه اصلي‌ترين آنها، لزوم توجه به مديريت واحد و يكپارچه براي عملياتي شدن اين طرح در سراسر كشور است، چرا كه انجام موفق چنين طرح‌هاي بزرگي به فراگير، مستمر و يكپارچه بودن آنها بستگي دارد، اما قبل از آن، ضرورت فرهنگسازي در اين زمينه احساس مي‌شود كه متأسفانه در اين بخش تاكنون اقدام قابل توجهي صورت نگرفته است. به بيان ديگر، هنوز براي عموم مردم خريدن كتاب‌هاي جدٌي و به روز از سوپر ماركت‌هاي محلي جا نيفتاده است. البته زمينه‌سازي لازم براي اين گونه اقدام‌ها هم هنوز صورت نگرفته و موانع بسياري براي اجراي صحيح طرح توزيع كتاب در سوپر ماركت‌ها وجود دارد. يكي از اصلي‌ترين موانع، نبود جايگاه (قفسه) ويژه در سوپر ماركت‌ها براي اجراي اين طرح است كه در عين رعايت كردن حال مشتري‌هاي اين گونه مراكز خريد، در شأن كتاب هاي شاخص و ارزشمند هم باشد. طبعاً براي اين منظور هنوز اقدامات لازم صورت نگرفته، اما ورود صنف سوپر ماركت‌ها به توزيع محصولات فرهنگي مانند فيلم‌ها و سريال‌هاي شبكه خانگي در سال‌ها و به ويژه ماه‌هاي اخير، ظرفيت‌هاي اين صنف در توزيع انواع محصولات فرهنگي را تا حدودي به اثبات رسانده كه براي امر كتاب هم مي‌توان از اين ظرفيت بالقوه بهره گرفت و حركت تازه‌اي را در بازار نشر ايران به جريان انداخت.