صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 25

موضوع: گنبدسلطانيه، سومين بناي آحري حهان

Hybrid View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #1
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    گنبدسلطانيه، سومين بناي آحري حهان

    گنبد سلطانيه ميزباني بلندبالا براي مسافران (زنجان)

    گنبد سلطانيه


    100944863310



    جام جم آنلاين: وارد استان زنجان که مي‌شويد سمت راست جاده به طرف شهر زنجان گنبدي فيروزه‌اي محصور در ميان داربست‌هاي فلزي خودنمايي مي‌کند؛ گنبدي به عظمت تاريخ کهن استان زنجان که اين روزها براي پذيرايي از مسافران نوروزي آماده است.

    به گزارش مهر در زنجان، گنبد سلطانيه بزرگ‌ترين گنبد آجري جهان و مقبره اولجايتو است که نام خود را به سلطان محمد خدابنده تغيير داد و از آتار مهم دوره ايلخانيان به حساب مي‌آيد.
    اين بنا مسجدي است بسيار زيبا از حيث معماري و تزيين و بزرگي در دنيا مشهور است.

    گنبد مزبور در پنج فرسخي سمت شرقي شهر زنجان در داخل باروي شهر قديم سلطانيه قرار گرفته و بنايي است هشت ضلعي که طول هر ضلع آن 80 گز است. هشت مناره نيز در اطراف گنبد دارد و قديمي‌ترين گنبد دوپوش موجود در ايران است که به رنگ گنبد آبي است.

    بر روي اين اضلاع گنبد بلندي قرار گرفته که ارتفاع آنرا 120 گز نوشته‌اند. در قسمت بالايي آن ساختمان دور تا دور اطاقها و غرفه‌ها ساخته‌اند.
    خود گنبد از کاشي‌هاي فيروزه‌‌اي رنگ پوشيده و سقف داخل اطاقهاي بالا با گچ‌بري‌هاي و آجرهاي رنگارنگ تزيين يافته است. در حاشيه طاقها آيات قرآني واسماالله با خط جلي نوشته شده‌است.حکاکي‌هايي در آجرهاي ديوارها و سقف‌هاي رنگين بنا نيز ديده مي‌شود.

    نماي داخلي گنبد سلطانيه تزينات و نحوه‌ ساخت اين مقبره در واقع نقطه‌عطفي در معماري آن دوران بوده به طوريکه سبکي جديد را در معماري به‌وجود آورده که از معماري سلجوقي منفک شده است.

    ساخت اين گنبد در سال 702 هجري قمري به دستور الجايتو در شهر سلطانيه، پايتخت آن زمان ايلخانيان آغاز شد و در سال 712 هجري قمري به اتمام رسيد.

    بعضي از تاريخ نويسان نوشته اند سلطان محمد خدابنده اين گنبد و بناي عظيم را بنا کرد که اجساد ائمه اول و سوم شيعيان يعني علي و حسين را از آرامگاهاي خود به آنجا منتقل کند. ولي به علت خوابي که ديد از اين عمل منصرف شد.

    دالان‌هاي تودرتويي در سردابه‌ اين بنا موجود است که حدس زده مي‌شود براي اجراي مراسم خاصي به کار مي‌رفته است. حتي حدس مي‌زنند که سلطان محمد خدابنده پس از مدتي از اسلام روي برگردانده و دوباره به اصل خود برگشته و شمن‌پرست شده و اين دالان‌ها و فضاها براي اجراي مراسم مذهبي خاص پس از مرگ وي بوده است. البته جسد وي نيز به جاي دفن در سردابه، در کوه‌هاي اطراف دفن شده است.


    گنبد سلطانيه در شهر سلطانيه قرار دارد و در فهرست آثار ميراث جهاني به ثبت رسيده‌است و شامل سه بخش اصلي ورودي، تربت‌خانه و سردابه است.
    گفته مي‌شود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از اين گنبد الگوبرداري شده است. بناي اين گنبد که بعد از گنبدهاي سانتامارينا و اياصوفيه سومين گنبد بزرگ دنياست.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  2. #2
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    گنبد سلطانيه درخشاني‌اش را بازيافت



    100932732740


    جام جم آنلاين: داربست‌هايي كه منظره زيباي گنبد سلطانيه را 30 سال احاطه كرده بود، برچيده شد.

    معاون ميراث فرهنگي و صنايع دستي كشور در بازديد از مراحل بازگشايي داربست‌هاي سلطانيه گفت: مرمت كاشي‌هاي نماي بيروني گنبد بعد از 2 سال پايان گرفت و داربست‌هايي كه براي اين امر 3 دهه سرپا بود سرانجام برچيده شد.

    به گفته وي، مرمت فرآيندي پايان‌يافتني نيست و بايد در طول زمان بازبيني شود و دوباره صورت گيرد.
    معاون ميراث فرهنگي و صنايع دستي كشور با اشاره به كيفيت كاشي‌هاي به‌كار رفته در مرمت نماي بيروني گنبد گفت: كاشي‌ها منطبق بر تكنيك بومي و مصالح خاص منطقه ساخته و نصب شد.


    دكتر دولت‌آبادي درخصوص اتمام مرمت داخلي گنبد و برچيدن داربست‌هاي داخلي افزود: اعلام زمان دقيق براي اتمام مرمت‌ها منطقي نيست ولي امسال داربست داخلي نيز باز خواهد شد.موزه باستان‌پژوهي شهر تاريخي سلطانيه نيز گشايش يافت.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  3. #3
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    بر فراز گنبد سلطانيه با نسيمي كه آرامش مي‌آورد


    Soltanie 06 04 88 at 100

    ايرانگردی- سارا حي:
    ما در شمال غرب ايران در گشت و‌ گذاريم؛ شهري با مساحتي حدود 220 هزار كيلومتر مربع و جمعيتي حدود 965 هزار نفر

    ما در زنجان هستيم، شهري كه مردم آن به زبان‌هاي فارسي و تركي صحبت مي‌كنند و آثار تاريخي فراواني دارد.

    در شهر سلطانيه و 35 كيلومتري زنجان، بنايي وجود دارد به نام گنبد سلطانيه. بزرگ‌ترين گنبد‌ آجري جهان و ميراث جهاني يونسكو. بنايي از دوره ايلخانيان. وارد ساختمان گنبد كه مي‌شويم، روي تابلوي راهنماي نوشته شده: «بناي گنبد سلطانيه از نظر حجم و فرم معماري اهميت بسياري دارد و در تاريخ معماري ايران نقطه عطفي محسوب مي‌شود.»

    گنبد سه طبقه دارد. از طبقه اول شروع به حركت مي‌كنيم. اين بنا در دوران حكومت اولجايتو* ساخته شده است.


    Soltan1 06 04 88 at
    گنبد سلطانيه، پنجره‌ها و سقف‌هاي ديدني و قشنگي دارد. وقتي از پله‌ها وارد طبقه‌ها مي‌شوي، بعد از يك دور دوباره به جاي اولت برمي‌گردي. نماي شهر از طبقه آخر واقعاً ديدني است. نسيم مي‌وزد. در گرماي تابستان نسيم سلطانيه به بازديدكننده‌ها آرامش مي‌دهد. مي‌گويند ساخت اين گنبد 15 سال طول كشيده است، البته در برخي نوشته‌ها 9 سال نقل شده است. هرچند بر سر سال شروع ساخت اين بنا بين تاريخ‌نويس‌ها اختلاف‌نظر است، اما زمان آن را در سال 704 هـ.ق مي‌دانند.

    مي‌دانم نبايد به اين ديوارهاي گچ‌كاري شده دست بزنم، اما دلم مي‌خواهد به اين ديوارها دست بزنم تا باورم ‌شود كه همه چيز در اينجا حقيقت دارد.
    Soltan2 06 04 88 at



    وقتي از پله‌هاي پيچ در پيچ و بلند گنبد بالا مي‌رفتيم، يكي از خانم‌هاي بازديدكننده مي‌گفت شيب پله‌هاي اينجا از منارجنبان اصفهان هم بيشتر است. در طبقه آخر به گنبدي هشت‌ضلعي مي‌رسيم؛ گنبدي با قطر دهانه 5/25 متر و ارتفاع 5/48 متر.
    گفته مي‌شود كه اولجايتو در اين بنا دفن شده، اما عده‌اي معتقدند كه مقبره او در كوه‌هاي اطراف بنا شده است.
    مي‌ايستيم و عكس يادگاري مي‌گيريم و صداي راهنماي تور را مي‌شنويم: «در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از اين گنبد الگوبرداري شده است.»
    --------------
    * اولجايتو هشتمين سلطان از سلسله ايلخانيان است. او پس از اسلام آوردن، نام خود را به محمد خدابنده تغيير داد. اولجايتو به معني خوش‌شانسي است.


    Soltan0 06 04 88 at

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  4. #4
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    گنبد سلطانيه عظمت هنر معماري ايراني

    100913219031


    جام جم آنلاين: گنبد عظيم سلطانيه بعنوان بزرگترين گنبد آجري جهان، آيينه تمام نماي عظمت هنر معماري ايراني است.

    اين گنبد، امروز چون نگيني با درخشش در بين خانه هاي خشتي و آجري شهر سلطانيه، گوشه اي از هنر معماري را به عالميان عرضه و معرفي مي کند.

    گنبد تاريخي سلطانيه، پس از " کاتدرال سانتاماريا دلفيوره" کليساي جامع مريم مقدس در فلورانس ايتاليا و مسجد اياصوفياي استانبول، سومين بناي عظيم تاريخي درجهان محسوب مي شود.

    بر اساس منابع رسمي و مکتوب، اين بنا داراي 5/48 متر ارتفاع، 60/25متر دهانه ي قوس، هشت ايوان مرتفع و نزديک به 50 اتاق و حجره مي باشد.

    شهرت گنبد سلطانيه در ادوار مختلف بقدري عالمگير شده بود که مورخين و سياحان نامي خارجي، ازجمله کلاويخو، پيترو دلاورانه، شاردن، ديولافوا و دهها جهانگرد معروف ديگر را به عشق ديدن اين بناي عظيم تاريخي به سلطانيه کشاند.

    برخي از باستانشناسان معتقد هستند که طرح گنبد سلطانيه و معماري اين بناي عظيم، از مرزها نيز پا فراتر نهاده و بر بنايي چون گنبد سانتاماريا دلفيوره درشهر فلورانس ايتاليا تاثير گذاشته است.

    گنبد سلطانيه، اولين بناي آجري جهان و يکي از باشکوهترين بناهاي عظيم اسلامي، در دوره حکومت سلطان محمد خدابنده و در مدت 9سال "704- 713 هجري قمري" ساخته شده است.

    سلطان محمد خدابنده، با رسيدن به حکومت در سال 702هجري قمري، دستور داد شهري را در محلي که دور آن 30 هزار گام و داراي مسجد، مدرسه، خانقاه و آثار فرهنگي ديگر باشد، احداث کنند.

    در سال 710هجري قمري، کار ساختماني شهر سلطانيه پايان يافت و سلطان مغول با برپايي جشن مفصلي، اين شهر را سلطانيه يا سلطان نشين ناميد بطوري که اين شهر پس از تبريز، بزرگترين شهر امپراطوري ايلخاني شد.

    ثبت گنبد سلطانيه در فهرست ميراث جهاني را نيز بايد يک واقعه ي مهم فرهنگي و برگ زريني بر غناي فرهنگ ديرپاي ايران زمين ارزيابي کرد.

    ثبت اين بناي عظيم تاريخي از سوي سازمان يونسکو بعنوان يک شاهکار بشري در فهرست ميراث جهاني، مايه افتخار هر ايراني صاحب انديشه و فرهنگ دوست شد.

    مرمت گنبد اين بناي تاريخي ارزشمند و فيروزه اي که حدود نيم قرن پيش آغاز شده بود با همت و تلاش دولت نهم و با نصب يکصد هزارمين کاشي در سال نوآوري و شکوفايي به اتمام رسيد.

    شهر سلطانيه از توابع شهرستان ابهر در 35کيلومتري شرق زنجان و مسير زنجان - تهران واقع شده و آماده پذيرايي از علاقه مندان به آثار تاريخي و فرهنگي است.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  5. #5
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    گنبدسلطانيه تغيير شکل داده است

    100917700210

    جام جم آنلاين: يک کارشناس ميراث فرهنگي معتقد است کارهاي مرمتي صورت گرفته در خصوص گنبد سلطانيه به خصوص در زمينه کاشيکاري آن مطلوب نبوده است و اين گنبد در روند مرمت دچار تغيير شکل فيزيکي شده است.

    دکتر هوشنگ ثبوتي در گفتگو با مهر در زنجان گفت: بر اساس کاشيکاري نامطلوب صورت گرفته وزن گنبد سلطانيه به شکل چشمگير افزايش يافته و اين گنبد تغيير شکل هندسي داده و به صورت يک حجم تخم مرغي شکل در آمده است.

    وي از عدم وجود ثبات رنگ و دو رنگي در اين گنبد تاريخي خبر داد و افزود: با کاشيکاري غير استاندار گنبد، شکل هندسي آن بر هم خورده و وزن هزار و 500 تني گنبد به دو هزار و 200 تن افزايش يافته است.

    دکتر ثبوتي با تاکيد بر اينکه کاشيکاريهاي صورت گرفته در گنبد غير اصولي است، تاکيد کرد: امکان ندارد کاشيهاي نصب شده با توجه به شرايط آب و هوايي منطقه و نوع مصالح به کار گرفته شده دوام بياورد و در زمان حاضر اين کاشيها يا ترک مي خورده اند يا از پوسته درآمده اند.

    ثبوتي خاطرنشان کرد: کاشي از دو عنصر تشکيل شده يکي بيسکويت کاشي و ديگري لعاب، بيسکويت کاشي خميري شکل و متاخر است و در مقابل گرما و سرما انبساط و انقباض کمي دارد و در مقابل شرايط جوي حرکت کمي دارد.

    اين استاد دانشگاه هاي زنجان يادآور شد: لعاب روي کاشيها چون سرب است و همانند يک لايه شيشه اي است و انقباض و انبساط آن زياد است و پوسته و بيسکويت کاشي به شکل متفاوت هم انقباض و انبساط مي شوند و اين عمل موجب ترکيدگي و از بين رفتن کاشي به مرور زمان و در مدت زمان کوتاه مي شود.

    کاشف مردان نمکي تصريح کرد: اشکال کار کاشيکاري گنبد سلطانيه در اين است که نتوانستند ترکيب مناسب شيميايي بين بيسکويت کاشي و لعاب روي کاشي ايجاد کنند.

    ثبوتي همچنين در خصوص رنگ سفيد موجود در بدنه کاشيکاري گنبد سلطانيه نيز يادآور شد: لکه هاي سفيد موجود در کاشيکاري گنبد سلطانيه موبوط به نمکهاي موجود در مصالح است که با شستن رفع مي شود و اگر اين عمل صورت نگيرد فرايند بلور سازي در گنبد ادامه مي يابد و به تدريج موجب از بين رفتن کاشيها مي شود.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  6. #6
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    سلطانيه متروکه شده است

    وي همچنين عدم توجه به شهر سلطانيه به عنوان يک اثر تاريخي يادآور شد: شهر سلطانيه اولين و تنها شهري است که بعد از انقلاب رشد منفي داشته است.

    هوشنگ ثبوتي با تاکيد بر اينکه شهر سلطانيه به يک شهر متروکه تبديل شده است، افزود: شهر سلطانيه علي رغم پتانسيلها و توانمنديها بالايي که در بخشهاي مختلف به خصوص گردشگري داشته است، پيشرفت نکرده است.

    وي با تاکيد لزوم توجه به ويژه مسئولان ارشد کشور و استان براي توسعه شهر سلطانيه، عدم نبود يک طرح مدون براي توسعه شهر سلطانيه را عامل اساسي در عدم توسعه شهر سلطانيه دانست و افزود: مسئولان مرتبط با امر توسعه شهر سلطانيه بايد براي توسعه آن طرح بدهند ولي متاسفانه همواره عقب مي افتند و دو سه فاز از روند توسعه شهر سلطانيه عقب هستند.

    ثبوتي عدم وجود طرح هادي و شهرسازي براي شهر سلطانيه را به عنوان يک مشکل اساسي در زمينه توسعه شهر سلطانيه دانست و گفت: در زمان حاضر به دليل نبود يک طرح مدون و کارشناسي براي شهر سلطانيه در مقابل بناي گنبد سلطانيه ساختمانهاي چند طبقه ساخته مي شود و کسي در اين خصوص جوابگو نيست.

    ثبوتي از توقف طرح جامع گردشگري شهر سلطانيه خبر داد و گفت: براي اجراي فاز صفر و قسمتي از فاز يک طرح جامع گردشگري سلطانيه مطالعاتي صورت گرفته و اعتباراتي اختصاص يافت ولي در فاز دوم که بايد جزئيات اجرايي شود هنوز کاري صورت نگرفته و متوقف شده است.

    گنبد سلطانيه بي شک امروز با توجه به جهت ثبت جهاني در آثار تاريخي يونسکو از حساسيت ويژه برخوردار است و نبايد در فرايندهاي موجود با عدم توجه به اين اثر ارزشمند تاريخي زمينه معرفي هرچه بهتر آن را در عرصه بين المللي فراهم آورد.


    نقس کاشيهاي سلطانيه به شماره افتاده است
    با همه اين تحليلها اين روزها نفس کاشيهاي اين گنبد عظيم به شماره افتاده است و مردمان اين شهر اين‌بار شاهد کاشيهاي چندرنگ و لب‌پر هستند. بيش از 30 سال قفس آهني خرقه‌اي بر عيوب کاشيهاي گنبد سلطانيه بود که با برداشتن آن، چهره درهم و رنگ در رنگ گنبد خودش را بيشتر نشان داده است.

    به هر حال متوليان امر بايد نسبت به از بين رفتن اين گنبد عظيم و ارزشمند چاره انديشي نمايند و اجازه ندهند دو گانگي در تصميم گيريها و برنامه ريزيها موجب قرباني شدن اين اثر ارزشمند بين المللي شود.

    بي شک سلطانيه که روزگاري پايتخت سياسي و اجتماعي و اقتصادي حکومتي بزرگ و مهم همچون ايلخانان مغول بوده، مي تواند با برنامه ريزي مناسب به آنچه لياقتش است، دست يابد.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  7. #7
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    سرپرست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري زنجان:
    ريزش كاشي‌هاي گنبد سلطانيه صحت دارد

    100917700210


    جام جم آنلاين: سرپرست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان گفت: ريزش كاشي‌هاي گنبد سلطانيه صحت دارد و نمي‌توان اين واقعيت را كتمان كرد.


    به گزارش ايسنا، امير الهي در نشستي كه در زنجان برگزار شد، اظهار كرد: ريزش كاشي‌هاي گنبد سلطانيه به آن معنا، از اهميت فراواني برخوردار نيست، بلكه مقدار و نحوه‌ي ريزش كاشي‌ها اهميت دارد. اين امر نيز به‌دليل اين‌كه نصب كاشي‌ها براي نخستين‌بار در استان انجام شد، اتفاق افتاد.


    وي يادآور شد: در مرمت چنين بناهايي بايد يك‌سري قسمت‌ها به‌عنوان قسمت اصلي نگهداري شوند. ريزش كاشي‌ها در قسمت‌هاي قديمي اتفاق افتاده و در رابطه با كاشي‌هاي جديد، هنوز ريزشي گزارش نشده است.

    او درباره‌ اختلاف رنگ كاشي‌هاي گنبد سلطانيه، توضيح داد: در بحث رنگ به‌دليل اين‌كه تمام كاشي‌ها به‌صورت دستي تهيه شده‌اند، اختلاف رنگ طبيعي است و در گنبد نيز وجود دارد. البته براي محو شدن اين اختلاف رنگ، نحوه‌ي نصب كاشي‌ها بايد به‌گونه‌اي باشد تا اختلاف رنگ بروز نيابد.

    سرپرست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان با بيان اين‌كه روزانه 40 تا 50هزار نفر از زنجان به‌عنوان گردشگر عبوري تردد مي‌كنند، گفت: استان زنجان با وجود قرار گرفتن در مسير جاده‌ي ترانزيت و داشتن پتانسيل‌هاي فراوان، بهره‌ي مناسبي از اين قابليت‌ها نبرده است. اين امر نيز به‌دليل نداشتن طرح و ايده‌ي خاص است.

    وي ادامه داد: به همين دليل قصد داريم، با فعال كردن جاذبه‌هاي استان در مسير عبور مسافران، آن‌ها را به داخل شهر بكشانيم، تا رونقي در امر گردشگري زنجان ايجاد شود. اكنون سه محور اصلي گردشگري را تعريف كرده‌ايم و در حال نهايي كردن اعتبارات لازم براي آن‌ها هستيم.

    او درباره‌ اين سه محور گردشگري، توضيح داد: محور نخست از زنجان به سلطانيه غار كتله‌خور غار علي‌صدر منتهي مي‌شود. مسير دوم از زنجان به روستاي تهم شهرستان طارم ماسوله است. محور سوم نيز محور گردشگري تاريخي سلطانيه تخت سليمان است. اين طرح به‌طور كامل قابليت اجرايي دارد، زيرا اكنون يك گردشگر پس از ديدن سلطانيه، سردرگم مي‌شود كه از كدام اثر تاريخي استان ديدن كند و بايد براي اين امر، برنامه‌ريزي‌هاي مناسبي انجام شوند.

    الهي با بيان اين‌كه 18 منطقه‌ نمونه‌ گردشگري در استان زنجان شناسايي شده‌اند، اظهار كرد: دو منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري بين‌المللي سلطانيه و غار كتله‌خور همراه هشت روستاي هدف گردشگري در استان شناسايي شده‌اند. از اين هشت روستا، دو روستا به‌عنوان روستاهاي الگو در بخش گردشگري در كشور مطرح خواهند شد.

    الهي با بيان اين‌كه آژانس‌هاي مسافرتي استان بايد از گردشگري مذهبي خارج شوند و به گردشگري تفريحي رو آورند، تصريح كرد: نخستين و مهم‌ترين اقدام سازمان، مستندسازي آثار بي‌نظيري است كه در برخي مواقع ارزش آن‌ها بيش‌تر از چاه‌هاي نفت است.

    وي با اشاره به فرستادن بسته‌هاي گردشگري به استان‌ها و برخي كشورهاي خارجي، گفت: درصدد هستيم، با جذب سرمايه‌گذار، بسته‌هاي مناسبي از صنايع دستي استان تهيه شوند تا اين امر، به رونق گردشگري استان كمك كند. البته زنجان جزو استان‌هاي برتر در توليد صنايع دستي است؛ اما به‌دليل نبود معرفي لازم، برخي صنايع دستي آن از جمله مليله به نام اصفهان و فرش به نام قم عرضه مي‌شوند.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  8. #8
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    شبستان ايلخاني جمعه مسجد در گنبد سلطانيه

    در دومين فصل كاوش‌هاي‌ باستان‌شناسي كشف شد
    شبستان ايلخاني جمعه مسجد در گنبد سلطانيه

    100913219031


    جام جم آنلاين: شبستان ايلخاني جمعه مسجد که بخشي از عرصه ميراث جهاني گنبد سلطانيه را شامل مي‌شود، صبح ديروز، 2 آبان ماه در فضايي حدود 50 متر مربع کشف شد. باستان‌شناسان معتقدند که فضاي فعلي با ادامه کاوش‌ها بزرگتر مي‌شود و در حال حاضر محل 4 ستون آجري شبستان به همراه بخشي از تزيئنات آن آشکار شده است. پيش از اين بخشي از پلان اين مسجد ايلخاني کشف شده بود.

    به گزارش ميراث خبر، دومين فصل از کاوش‌هاي باستان‌شناسي در عرصه ميراث جهاني گنبد سلطانيه، در محوطه‌اي به نام جمعه مسجد، منجر به کشف شبستان ايلخاني اين مسجد تاريخي شد. در حال حاضر باستان‌شناسان مشغول ادامه کاوش در اين شبستان هستند.

    به گزارش CHN دومين فصل از کاوش‌هاي باستان‌شناسي عرصه ميراث جهاني گنبد سلطانيه، از 7 مهرماه سال جاري در اراضي جمعه مسجد آغاز شد. باستان‌شناسان در ادامه کاوش‌هاي فصل پيشين خود که منجر به کشف شارستان شهر ايلخاني گنبد سلطانيه شده بود، تلاش کردند تا پلان معماري مسجد جامع آن را که به جمعه مسجد شهرت دارد کشف کنند.

    «عبدالرضا مهاجري‌نژاد»، سرپرست کاوش‌هاي باستان‌شناسي در عرصه ميراث جهاني گنبد سلطانيه با اعلام خبر کشف شبستان جمعه مسجد به CHN گفت: «ساعت 9 صبح روز شبنه 2 آبان‌ماه شبستان اصلي جمعه مسجد که به دوره ايلخاني تعلق دارد،‌در فضايي حدود 50 متر مربع کشف شد.»

    وي در ادامه گفت: «احتمالا با ادامه کاوش‌ فضاي بدست‌آمده بيش از اين خواهد بود و تا کنون بخش‌هايي از پلان معماري شبستان جمعه مسجد در اين فضاي فعلي بدست‌آمده است.»

    پيش از اين باستان‌شناسان با 40 گمانه و 5 ترانشه باستان‌شناسي بخش از جمعه مسجد را از زير خاک بيرون آورده بودند. بر همين اساس احتمال داده شد که محوطه جمعه مسجد، بيرون از ارگ حکومتي بوده و احتمالا محل تجمع مراکز صنعتي، تجاري، خانه‌ها و تجمعات مردمي بوده است.

    مهاجري‌نژاد درباره فضاهاي بدست‌آمده از شبستان جمعه مسجد گفت: «اين شبستان با ستون‌هاي آجري برپا شده بود که اکنون جاي چهارستون به ابعاد يک متر و 20 در يک متر و 20 کشف شده است. همچنين کف شبستان آجرفرش بوده و ديوارهاي آن با اندود گچ پوشيده شده است.»

    به گفته وي احتمال وجود دو يا سه شبستان ديگر در ارضي جمعه مسجد وجود دارد و تا کنون بخشي از پلان اين مسجد شامل چند حياط شناسايي شده است.

    بخشي از فضاي اين مسجد ايلخاني حدود 40 سال قبل هنگام گسترش ساخت و سازها در گنبد سلطانيه با لودر تخريب شده است و باقي‌مانده آن نيز در حال حاضر کاوش مي‌شود.

    کاوش‌هاي اراضي جمعه مسجد که حدود 85 هکتار وسعت دارد، بيشتر به منظور آشنايي مسئولان شهري گنبد سلطانيه با اين محوطه تاريخي است که به واسطه آن سعي مي‌شود جلوي ساخت و سازهاي شهري در اين محدوده نيز گرفته شود.

    «محمدرضا قربانزاده»، مدير اجرايي پايگاه ميراث جهاني گنبد سلطانيه دراين‌باره به CHN گفت: «با دو هدف مشخص، کاوش‌هاي باستان‌شناسي در گنبد سلطانيه را از سال قبل آغاز کرديم. نخست آنکه حضور باستان‌شناس و انجام کاوش‌هاي باستان‌شناسي مي‌تواند به عنوان يک عامل حفاظتي باشد.

    ما در يک عرصه 85 هکتاري، براي آنکه به مردم اثبات کنيم که اين محوطه باستاني است و نبايد در آن ساخت و ساز شود، نياز به باستان‌شناس داريم و به اين ترتيب مردم و مسئولان شهري با ديدن آثاري که سر از خاک بيرون مي‌آورند متوجه اهميت اين محوطه باستاني مي‌شوند.»

    وي در ادامه گفت: «هدف دوم ايجاد سايت موزه است. در واقع تمامي آثاري که اکنون از زير خاک بيرون آورده مي‌شود، پس از مرمت‌هاي اضطراري براي تبديل به يک سايت موزه آماده مي‌شوند.»

    به گفته وي به منظور حفاظت بيشتر از عرصه گنبد سلطانيه، تنها بخشي از اين عرصه براي کاوش انتخاب شده تا حجم آثاري که از خاک بيروند آورده مي‌شود، متناسب با توانمندي‌هاي حفاظتي ما باشد. ايجاد سايت موزه بخشي از اين توانمندي است که مي‌تواند در جهت حفاظت آثار باشد.»

    از جمله مشکلات اراضي جمعه مسجد، زمين‌هاي کشاورزي منطقه است که سازمان ميراث فرهنگي قصد دارد به زودي تملک اين اراضي را آغاز کرده و عرصه ميراث جهاني گنبد سلطانيه را آزادسازي کند.

    پيش از اين قرار بود در اراضي جمعه مسجد ساخت و سازهايي صورت گيرد که با مخالفت شديد پايگاه ميراث جهاني سلطانيه مواجه شد. اين مخالفت‌ها نزديک يک سال طول کشيد و اکنون پس از کاوش‌هاي باستان‌شناسي احتمال مي‌رود که مردم نيز به راه حل‌هاي بهتري نسبت به ساخت و ساز در زمين‌هاي خود فکر کنند.

    در فصل پيشين باستان‌شناسان با کاوش در محوطه اراضي جمعه مسجد که به منظور شناسايي لايه‌هاي تاريخي اين محوطه بود، شارستان (ربض) شهر تاريخي سلطانيه به همراه بخشي از جمعه مسجد را کشف کردند.

    از جمله بخش‌هاي بدست‌آمده از پلان معماري جمعه مسجد ورودي آن است که با استفاده از سنگ‌فرش به وجود آمده بود. همچنين در کاوش اين مسجد نزديک به 7 نوع کف فرش شامل انواع آجرفرش، سنگ‌فرش، کف گچي و ... بدست‌آمد. جالب ‌آن است که نمونه سنگ‌فرش به کار رفته در جمعه مسجد پيش از اين در مسجد جامع سيراف و همچنين تخت سليمان نيز ديده شده بود.

    در معماي مسجد جمعه از سنگ‌هاي تراش خورده‌اي استفاده شده که در بناهاي حکومتي و دولتي استفاده مي‌شده است. همچنين در اين بنا 4 مرحله معماري نيز شناسايي شده است.

    باستان‌شناسان قديمي‌ترين معماري بدست‌آمده را به دوره ايلخاني و جديدترين آن‌ها را به دوره صفوي نسبت مي‌دهند. کشف کارگاه‌هاي سفال‌گري و فلز‌گري و همچنين بناهاي عمومي و دولتي از ديگر يافته‌هاي باستان‌شناسي در محوطه جمعه مسجد بود.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  9. #9
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    سلطانیه نماد خلاقیت ایرانیان

    49357



    در روند تکاملی هستی هماره رخدادهای جزیی باعث پیدایش رویدادها و حرکت‌های بزرگی می‌شود. این امر در سرنوشت فرد و کلیه جوامع بشری به یکسان مصداق دارد. می‌خواهم درباره یکی از عظیم‌ترین مجتمع‌ها و بناهای خشت- آجری تمدن پیشرفته اعصار میانی تاریخ اسلام سخن بگویم که حدود هفتصد و اندی سال پیش (709 هـ.ق) در کشورمان ساخته شد. دسته‌یی از لشگریان ارغون شاه (حدود سال 680) به قصد تبریز پایتخت حکومت ایران در حرکت بودند. در نزدیکی‌های شهر زنجان از دور لکه سبز بزرگی را که حکایت از وجود چمنزاری داشت، مشاهده کردند. برای استراحت و تعلیف اسبان، از جاده پرسنگلاخ و خاکی منحرف شده و 30 کیلومتر راه پیمودند. مرغزار «شهرویاژ» در میان دشت بزرگ سلطانیه، بهترین آب و هوا را داشت... اردوها برپا شد و ارغون شاه از همان زمان تصمیم گرفت پایتخت بی‌مانندی را در آن محل برپا سازد و بدین سان پایه‌های شهری بزرگ و باشکوه ریخته شد.

    شهر بزرگ و زیبا و پرشکوه «سلطانیه» که اینک مقدار اعظم آن در زیر خاک دشت بزرگ نهفته است، موضوع مقال من است...
    این شهر در فاصله 285 کیلومتری شمال غرب تهران و در فاصله پنج کیلومتری جاده ترانزیت تهران- تبریز واقع شده است. فاصله این شهر تا مرکز استان زنجان 35 کیلومتر است. اولین نامی ‌که در متون تاریخی برای این ناحیه آورده شده، «شهرویاژ»- شهرویاز- بوده است.
    در کتاب «ذیل جامع التواریخ رشیدی» نوشته شهاب الدین عبدالله بن لطف الله بن عبدالرشید الخوافی ملقب به «حافظ ابرو» متوفی در شهر زنجان که در زمان صدارت وزیر اعظم سلطان محمد، خدابنده لو یعنی رشیدالدین فضل الله همدانی می‌زیسته، در صفحات 46 و 57 چنین آمده است؛ «... بعد از آن صدوق سلطان سعید (ابوسعید بهادر خان فرزند سلطان محمد خدابنده لو) رحمه الله علیه را به مرقد و مشهدی که در حوالی سلطانیه که آن را «شهرویاژ» خوانند با خواص حضرت روان گردانید و مراسم تعزیت اقامت نمود و...»
    زبان اصلی اهالی سلطانیه ترکی آذری است که این زبان در روستاهای اطراف و شهر زنجان در آن زمان نیز رواج داشته است. دشت شهرویاژ در بین دو رشته کوه شمالی و جنوبی به وسعت 940 کیلومتر مربع واقع شده است و از آب و هوایی معتدل با زمستان‌هایی نسبتاً سرد برخوردار است.
    پس از انتخاب چمن سلطانیه به عنوان محلی برای تعلیف اسبان نیروی نظامی‌ا رغون شاه در حال تردد به سوی تبریز و غرب کشور، به تدریج محلی ثابت جهت استراحت تابستانی برای امرای ایلخانان شد و نام مغولی «قنغورالنگ» به معنی «چراگاه عقابان» برای آن انتخاب شد.
    تقدیر بر این بود که دشت قنغورالنگ در زمانی نه چندان دور به یکی از عظیم‌ترین شهرهای متمدن ایرانی- اسلامی‌تبدیل شود. در کتاب بررسی آثار تاریخی سلطانیه (هوشنگ ثبوتی) صفحه 32 به نقل از تجزیه الامصار چنین آمده است؛ «... تمام عمارت «قنغرالنگ» را که پدر نیکوی پادشاه موسس فرموده بود... و بعد از آن به تواتر اعصار آن را سلطانیه لقب نهاد و...»
    جاده فعلی تهران- تبریز، همان جاده و معبری است که از اوایل ظهور اسلام جهت تردد به غرب کشور مورد استفاده قرار می‌گرفته است. شهر سلطانیه از تاریخ 703 (1304م) که دستور ساخت آن صادر شده، در مدت حدود 10 سال به پایان رسیده است. این شهر در قطعه‌یی از مرکز چمنزار بزرگ به وسعت 35 کیلومتر مربع بنا شده است. جغرافیای تاریخ ایران نوشته «و، بارتولد» ترجمه حمزه سرداری صفحه 264- که جزء منابع مورد وثوق تاریخدانان ایرانی نیز محسوب می‌شود- چنین آمده است؛ «در دوره مغول مملکت ایران را پایتخت جدیدی به اسم سلطانیه به وجود آمد که بین ابهر و زنجان واقع شده بود. بنای شهر در قرن سیزدهم در عهد ارغون خان شروع و در اوایل قرن 14 در زمان اولجایتو پایان یافت. مطابق قول گلاویخو (179-177) سلطانیه از حیث وسعت کمتر از تبریز بود ولی اهمیت تجاری بیشتری است. از گیلان که در قرون وسطی ابریشم کشی آنجا رونق داشت و فقط در قرون اخیر رو به انحطاط گذاشت و همچنین از شماخی ابریشم به سلطانیه می‌آوردند و هکذا از جنوب ایران پارچه‌های ابریشمی ‌و... و قالی و بالاخره امتعه هند را از جزیره هرمز به سلطانیه حمل می‌کردند... غوف شاه راهنمایی از شهر سلطانیه که مرکز حیات سیاسی و تجاری ایران بوده...»
    شهر به دو قسمت اندرونی به نام «کهندژ» و بیرونی به نام «شارستان» تقسیم می‌شده که ارگ سلطنتی در کهندژ، با تاسیسات و گنبدی عظیم در مرکز آن در مساحتی حدود 50 هکتار بنا شده است. از شهر باستانی جز آرامگاه چلبی اوغلی و بقعه ملاحسن کاشی و گنبد بزرگ کهندژ چندی باقی نمانده است و کلیه شهر در چند زلزله به ویژه زلزله اوایل قرن 18 در زیر زمین مدفون شده است. ایستایی و سلامت نسبتاً خوب گنبد خود نشانه‌یی از پیچیدگی فوق‌العاده و دقت به غایت علمی ‌سازندگان آن است. که البته بررسی دقیق آن خارج از این حیطه گزارش است. کهندژ را خندقی پر از آب به عمق و عرض هشت متر از شهر جدا می‌ساخته که تنها پل‌های تاشونده (جمع شونده) ارتباط آن را با شهر میسر ساخته است. به اعتقاد مورخین سلطان محمد خدابنده لو گنبد را محلی برای قبور خود و خانواده اش انتخاب کرده بود... بعضی نیز معتقدند وی قصد انتقال اجساد مطهر امامان شیعه را از نجف و کربلا به این محل در سر می‌پرورانده که با آگاهی از مخالفت مقررات شیعه نسبت به نبش قبر، از این کار منصرف می‌شود. ولی قدر مسلم این است که این بنای عظیم کاخ محل زندگی و دربار سلطان بوده و اغلب مذاکرات و رویدادهای سفیران و میهمانان خارجی در آنجا انجام می‌شده است.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  10. #10
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    علت پیدایش سلطانیه
    مهرطلبی بشری که قدمتی به طول آغاز پیدایش انسان روی کره زمین دارد، همیشه عامل و انگیزه اعمال و کارهای شگفت انگیز فوق «تصور» بوده است همچنان که یکی از عجایب هفتگانه زمین مجموعه «تاج محل» در هندوستان، را عشق شاهزاده مغول نسبت به بانوی بانوانش، بانو شاه جهان به وجود آورده است. درباره علت گرایش و ایمان اولجایتو به تشیع را- که عامل اساسی در بسط و توسعه فیزیکی شهر و همچنین انبساط فرهنگی و ارتقای علم و دانش شده و عمده این پیشرفت و توسعه نیز به وسیله وزیر اعظم و اول وی رشیدالدین فضل الله همدانی به انجام رسیده- علاقه وی به وصلت و پیوند مجدد با بانوی محبوب خویش عنوان کرده اند. می‌دانیم که مادر اولجایتو مسیحی بوده است و نیز در کودکی او را نیکلا نام نهاده بود ولی او در سنین جوانی به پیروی از ایلخانان دیگر اسلام را پذیرفته و مسلمان شده بود؛ «تصادفاً در آن زمان شاه مغول برای سومین بار همسرش را طلاق داده بود، به خاطر علاقه زیادی که به او داشت و دلش می‌خواست برای چهارمین بار با او عقد ازدواج بندد اما مطابق اهل تسنن برای اینکه هیچ راهی در پیش نبود ملاحسن فرصت را مناسب شمرد تا شمه‌یی از مزایا و آزاداندیشی‌های مذهب تشیع در این گونه موارد را به گوش سلطان بخواند و او را به حقانیت شیعه معتقد کند. قبر این روحانی مقدس که توفیق آن را داشت که یکی از اولین پادشاهان شیعی را در ایران بر تخت بنشاند...» (ایران امروز، سفرنامه اوژن اوین ترجمه اصغر سعیدی ، تهران 1362، ص 37)

    نقش سازنده ایرانی
    باری تمایل سلطان به رشد و توسعه شهر حتی اگر به هر دلیل دیگری هم که باشد آنچه مسلم است این است که ایرانیان در طول تاریخ بشری یکی از پایه گذاران تمدن بشری بوده اند و حتی پس از شکست و اسارت در دست دشمن نیز نقش تاریخی خود را فراموش نکرده اند به طوری که پس از حمله مغول که از خونبارترین و وحشیانه‌ترین شکست‌های ایران محسوب می‌شود ایرانیان نه تنها باورها، سنت‌ها و اعتقادات خود را از دست ندادند بلکه توانستند مهاجمان بدوی و وحشی را که جز زبان جنگ و خونریزی، زبانی نمی‌شناختند در خود مستحیل ساخته و فرهنگ و تمدن خویش را بر آنها تحمیل کنند. پذیرش تمامی‌خصوصیات آیینی و ویژگی‌های قومی ‌ایرانی از طرف ایلخانان و نیروهایشان موید این مطلب است، به طوری که حتی بعضی از ایلخانان و نوه‌های مهاجمان اولیه در بسط فرهنگ و تمدن ایرانی گوی سبقت را از دیگران نیز ربودند. بی‌سبب نیست یکی از درخشان‌ترین برهه‌های اوج و شکوفایی هنر و ادبیات و فرهنگ ایران زمین در همین 200 سال فتنه مغول اتفاق افتاده است. به معنی دیگر صعب و سختی و شکست نه تنها باعث انهدام فرهنگ و تمدن ایرانی نشده بلکه ثمره‌یی پربارتر و ژرف تر از قبل را باعث شده است. سلطانیه یکی از نمودهای عینی این تئوری می‌تواند باشد. باری برای رهیافت به ارائه تصویری مشخص از این بحث لازم است درباره دو موضوع پژوهش شود. 1- شهر سلطانیه 2- گنبد سلطانیه.


    شهر سلطانیه
    شهر سلطانیه که نهادها و مراکز جمعیتی آن مساحتی حدود 200 هکتار است و شارستان نامیده می‌شود به معنی واقعی کلمه یک شهر متمدن و پیشرفته بوده است بازار پررونق و پرشکوه آن مرکز داد و ستد تمام شهرهای ایران بوده است. به لحاظ ژئوپولتیک بر سر چهارراهی بود که شمال و جنوب و شرق و غرب کشور را به هم پیوند می‌داد. حتی ترمینالی برای توقف کالاهای عبوری جهت بررسی و اخذ مالیات و عوارض گمرکی محسوب می‌شد مثلاً محصولات شمال و غرب و تبریز و قسمتی از شرق کشور برای رسیدن به بغداد باید با توقفی در سلطانیه ارسال می‌شدند. (از طریق همدان و کرمانشاه).

    قوانین و مقررات دیوانی محتوایی عادلانه و مترقیانه داشت. توزیع ثروت و امکانات عمومی‌در حدی بسیار عالی اجرا می‌شد و عامل مهم چنین برنامه‌هایی عمدتاً رشیدالدین فضل الله همدانی وزیر اولجایتو معرفی شده است. مقررات به طریقی تنظیم شده بود که تحقیقات علمی‌ و آموزش‌های دقیق بودجه‌یی فراخور بالاترین اقدامات کشوری را به خود اختصاص دهد.
    جامعه به لحاظ سمت گیری سیاسی به سوی ارزش‌های والای انسانی هدایت می‌شد. معیار ارزش‌ها نه ثروت و مال اندوزی و نه نظامی‌گری و جنگجویی بود. حتی حکومتگران و ابواب جمعی نظامی‌ و اداری دستگاه اولجایتو در برابر شهروندانی که ارزش‌های متعالی علمی ‌و فضیلت و آگاهی و دانش و کرامت انسانی را دارا بودند کرنش می‌کردند. احترام و اعزاز نه بر اساس قطر انبان، فضولات و زائدات اغذیه نبود بلکه بر اساس وزن مغز و میزان اندیشگی و دانش و آگاهی هر شهروند مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. این یک حقیقت انکارناپذیر است که هیچ اثر باشکوه و قابل ارزشی در فضایی خموده و متحجر و ضد دانش و علم امکان حضور و ظهور نمی‌یابد و اولین شاهکار معماری دست بشر نیز که عمارت کهندژ در زمان خود در سراسر گیتی داشت نمی‌توانست بدون وجود ماهیتی فرهنگی در بطن حاکمیت تحقق یابد. به مثالی از تاریخ بسنده می‌کنیم. می‌دانیم که جهت افزایش و ارتقای دانش و آگاهی عمومی ‌باید اندیشمندان و پژوهشگران و خلاصه فرهنگیان یک ملت از رفاه نسبی و امکانات زندگی برخوردار باشند تا در سایه این بی‌نیازی بدون دغدغه و مشغولیت ذهنی تمامی‌ ظرفیت و توان خویش را در نیل به آرمان‌های اجتماعی و احیای اندیشگی در جامعه به کار برند. در 715 هجری لیست حقوقی از طرف دولت سلطان محمد خدابنده لو به ماموران پرداخت ارائه شده است که میزان حقوق افرادی که به کارهای دولتی (یا مربوط به منافع عمومی ‌جامعه) اشتغال داشته‌اند را تعیین کرده است و در آن لیست بالاترین حقوق متعلق به محققان و استادان است؛ «از آن جمله شهر سلطانیه که در شهور اربع و سبع مائه (704) بنیاد نهاد و در مدت 10 سال به مرتبه‌یی رسانید که از بلاد ربع مسکون معمورتر شد و در وسط سلطانیه قلعه‌یی بس عالی به مقدار شهری بنا فرمود و جهت مرقد خود گنبدی بس عالی، هشت منار بر سر آن ساخته و در حوالی آن ابواب خیر از جامع و خانقاه و مدارس و دارالسیاده که هرگز مثل آن در جهان کس ندیده و نشنیده بفرمود و بسیاری از املاک نفیسه بر آنجا وقف کرد. چنانچه حاصل آن در عهد دولت او به صد تومان می‌رسد و چون این جمله به تعلیم و ارشاد وزیر عالم و عادل صاحب شهید خواجه رشیدالدین طاب مثواه بود نیابت تولیت به او داده و در آنجا 10 مدرس و بیت معبد و صد نفر از طلبه علم و بیت صوفی و اداره حافظ و هشت موذن و چهار معلم تعیین فرمود و جهت هر مدرس 1500 دینار موسوم کرد و مهتر هر معبد 750 هزار دینار. از جهت هر طالب علم و صوفی و حافظ و موذن و معلم 120 دینار هر روز جهت آینده و رونده که از دارالضیافه آنجا صرف کند 300 دینار تعیین فرمود... چنانچه در وقفیه مفصل مشروح است. مقرر فرمود... و هم در سلطانیه جامعی بس عالی و مدرسه‌یی با دارالشفا مطابق آن بنا فرمود که در ممالک هیچ یک را نظیر نیست.»
    (نفایس الفنون فی عرایس العیون نوشته شمس الدین محمدبن محمود آملی تهران، صص 7 و 8)

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/