افزايش 27 ميليارد دلاري پروژههاي اقتصادي ايران طي 2009 نشريه اقتصادي ميد اعلام كرد ارزش پروژه هاي برنامه ريزي شده و در دست اجراي ايران با افزايش 27 ميليارد دلاري طي سال 2009 به 313 ميليارد دلار رسيد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بين الملل فارس، در حالي كه بحران اقتصادي جهان اقتصادهاي كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس را در سال 2009 به شدت تحت تاثير قرار داده بود ايران در اين سال با رشد 9.5 درصدي در پروژه هاي برنامه ريزي شده و در دست اجرا مواجه شد.
بر اساس گزارش نشريه اقتصادي ميد ارزش اين پروژه ها در ايران در ابتداي سال 2009 بالغ بر 286 ميليارد دلار بود كه اين رقم در پايان سال مذكور به 313 ميليارد دلار افزايش يافت.
اين در حالي است كه در ميان شش كشور عربي واقع در حاشيه جنوبي خليج فارس تنها دو كشور بحرين و قطر با رشد پروژه ها در درون خود و بقيه با روند نزولي در اين خصوص مواجه شده اند.
ارزش پروژه هاي برنامه ريزي شده و در دست اجراي امارات در سال 2009 با افت 21 درصدي نسبت به مدت سال قبل از آن مواجه شد و به 967 ميليارد دلار رسيد. ارزش اين پروژه ها در عربستان نيز 0.3 درصد كاهش يافت و به 616 ميليارد دلار رسيد.
كويت نيز با افت 11 درصدي و عمان با افت 2 درصدي در ارزش پروژه هاي برنامه ريزي شده و در دست اجراي خود در سال 2009 مواجه شدند . ارزش اين پروژه ها در دو كشور مذكور به ترتيب 268 و 104 ميليارد دلار اعلام شده است.
ارزش پروژه ها در بحرين طي اين سال با رشد 5 درصدي به 67 ميليارد دلار و اين رقم براي قطر با رشد 3 درصدي به 229 ميليارد دلار رسيد.
ارزش كل پروژه ها در شش كشور مذكور نيز 11 درصد افت داشته و از 2548 ميليارد دلار در ابتداي سال 2009 به 2257 ميليارد دلار در پايان اين سال رسيده است.
ميد در ادامه آمار مربوط به پروژه هاي در دست اجرا را در منطقه خليج فارس ارائه كرده است. بر اساس اين گزارش ايران از نظر ارزش پروژه هاي در دست اجرا در رتبه آخر منطقه قرار دارد.
بيشترين پروژه هاي در دست اجرا با 450 ميليارد دلار مربوط به امارات است و پس از اين كشور، عربستان با 52 ميليارد دلار و كويت با 43 ميليارد دلار به ترتيب در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
اين رقم براي بحرين 13 ميليارد دلار، عمان 6.5 ميليارد دلار، قطر 7.8 ميليارد دلار، و عراق 21 ميليارد دلار اعلام شده است.
ارزش پروژه هاي در دست اجرا در ايران نيز 4.8 ميليارد دلار برآورد شده است.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)